Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2018, 10601 | Verkeersbesluiten |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2018, 10601 | Verkeersbesluiten |
Onderwerp: verkeersmaatregelen ten behoeve van bouwwerkzaamheden
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
De kavel tussen de Paxlaan, de Kaj Munkweg en de Schweitzerstraat in Hoofddorp wordt opnieuw ontwikkeld. Het bouwterrein wordt door schrikhekken en bouwhekken afgesloten. Het bouwterrein is daarmee niet meer toegankelijk voor onbevoegden. Over het te ontwikkelen terrein loopt een fietspad. Dit wordt tijdens de werkzaamheden afgesloten. Het fietspad wordt gebruikt voor bouwverkeer. Om verkeersonveilige situaties met bouwverkeer te voorkomen wordt een tijdelijke inrit aangelegd op de Paxlaan.
Om de inrit veilig te kunnen aansluiten zijn op de Paxlaan aanvullende verkeersmaatregelen noodzakelijk, wordt een omleiding voor het langzaam verkeer ingesteld en wordt het voet – en fietspad aan de noordzijde van de Paxlaan, tussen de Schweitzerstraat en de Kaj Munkweg afgesloten. Aan de zuidzijde van de Paxlaan wordt ter hoogte van de bouwlocatie een tijdelijk fietspad in twee richtingen ingesteld. Hierdoor ontstaat een veilige tijdelijke situatie tijdens de bouw. De verkeersmaatregelen zijn noodzakelijk om de uitrit van het bouwterrein tussen de Kaj Munkweg / Paxlaan / Schweitzerstraat veilig in – en uit te kunnen rijden.
Omdat de werkzaamheden inmiddels zijn begonnen, zijn tijdelijke verkeersmaatregelen getroffen. De werkzaamheden duren naar verwachting langer dan vier maanden waardoor een verkeersbesluit voor de tijdelijk situatie tijdens de bouw noodzakelijk is.
Maatregelen, bebording en belijning
De volgende maatregelen worden getroffen:
het opheffen van het voetpad en het instellen van een fietspad aan de zuidzijde van de Paxlaan tussen de oversteek naar de Kaj Munkweg en de inrit van het pand Paxlaan 10 (verplaatsen bord G7 RVV1990 en het instellen van een geslotenverklaring voor fietsers (bord C14 RVV1990) voor het voetpad naar de Kruisweg.
Daarnaast worden de volgende (niet besluitplichtige) maatregelen getroffen:
het voetpad en het fietspad aan de noordzijde van de Paxlaan tussen de Kaj Munkweg en de Albert Schweitzerlaan en het voet - / fietspad over het bouwterrein worden met bouw- en schrikhekken afgesloten, waardoor langzaam verkeer hier geen gebruik meer van kan maken. De afzettingen worden met borden aangeduid (zie boven). De bushalte aan de noordzijde van de Paxlaan blijft voor voetgangers toegankelijk vanaf de Kaj Munkweg;
er wordt een tijdelijke langzaam verkeer oversteek aangelegd ter hoogte van de aansluiting van de Kaj Munkweg op de Paxlaan. De langzaam verkeer oversteek wordt aangegeven met onderbroken belijning. De oversteek wordt verder aangegeven met borden J24f (RVV1990), en er worden bliksemschichten op het wegdek aangebracht. Om de snelheid te verminderen worden busdrempels voor de oversteek aangebracht;
De verkeersmaatregelen blijven gedurende de uitvoering van de werkzaamheden van kracht. De werkzaamheden zijn naar verwachting in november 2018 gereed.
De maatregel is aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2017-004-016.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;
artikel 2, lid 1b, het beschermen van weggebruikers en passagiers;
Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van de overlast, zwaarder.
De bewoners van de omliggende straten en de in de omgeving gevestigde bedrijven kunnen hinder ondervinden van de maatregelen omdat de doorstroming vermindert als gevolg van de nieuwe aansluiting en de voorrangsregelingen. De maatregelen worden echter getroffen om de verkeersveiligheid te garanderen ten tijde van de bouwwerkzaamheden. Dit is tevens in het belang van bewoners en bedrijven. Daarnaast is het instellen van een maximum snelheid van 30 km/h in het belang van de bewoners, omdat de leefbaarheid hierdoor verbetert.
De maatregelen hinderen de doorstroming van het doorgaande verkeer in geringe mate. Hiermee worden de belangen van doorgaand verkeer enigszins geschaad. De maatregelen garanderen echter tevens ook de verkeersveiligheid van het doorgaande verkeer.
De maatregelen schaden de belangen van langzaam verkeer. Voetgangers en fietsers moeten een langere route afleggen en, afhankelijk van de gekozen route, de Paxlaan oversteken. De verkeersveiligheid van langzaam verkeer wordt echter gegarandeerd door de maatregel.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.
Voor de leerlingen van de verschillende in de omgeving gevestigde scholen is het garanderen van de verkeersveiligheid voor met name het langzaam verkeer van belang.
De maatregelen garanderen de verkeersveiligheid en zijn nodig in verband met de bouwwerkzaamheden. De bouwwerkzaamheden zijn nodig in verband met de gespannen woningmarkt in deze regio en hiermee in het algemeen belang.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van alle weggebruikers omdat de verkeersveiligheid door de maatregel gegarandeerd blijft. De belangen van alle weggebruikers worden licht geschaad, omdat er enige hinder optreedt als gevolg van de maatregelen. Deze belangen wegen echter minder zwaar dan het langzaam verkeer en de verkeersveiligheid van alle weggebruikers.
De bouw van veertig wooneenheden voor spoedzoekers en statushouders is door Ymere toegelicht en afgestemd met het Kaj Munk College, het ROC Nova College, ’t Kabouterhuis, Ons Tweede Thuis, het Hoofdvaart College en de Montessorischool. De webpagina ‘haarlemmermeer.nl/woningnood’ geeft een overzicht van alle locaties die in de gemeente worden ontwikkeld voor de huisvesting van spoedzoekers en statushouders, waaronder de locatie Kaj Munkweg. Deze webpagina’s worden steeds geactualiseerd.
Voor de tijdelijke verkeersmaatregelen voor de bouw is geen apart inspraaktraject doorlopen. De maatregelen zijn noodzakelijk om een veilige uitvoering van de bouw mogelijk te maken.
Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn, onder andere vanwege de gehouden inloopbijeenkomst.
Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 23-1-2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregel.
Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.
In overeenstemming met de tekening met het nummer 2017-004-016, die een onderdeel is van dit besluit, treffen wij de volgende verkeersmaatregelen:
op de Paxlaan tussen de Kaj Munkweg en de Schweitzerstraat in Hoofddorp een maximum snelheid van 30 km/u /h in te stellen, door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin 30 km/h" en “einde 30 km/h”;
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
de clustermanager Beheer en Onderhoud,
Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-10601.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.