Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Tudorgardens

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: verkeersmaatregelen woningbouwplan Tudorgardens

Nummer: X2018.58017

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

      • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps.

      • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

      • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

Overwegingen en motivatie

De gemeente Haarlemmermeer realiseert in Hoofddorp het woningbouwplan Tudorgardens. Het plan ligt tussen het in aanbouw zijnde Tudorpark en de Hoofdweg-Westzijde. Tudorgardens wordt bereikt via Tudorpark. Voor voetgangers, fietsers en bromfietsers is er vanaf de Hoofdweg-Westzijde een directe toegang naar het plan. Een tweetal woningen en een appartementencomplex ontsluiten direct op de Hoofdweg-Westzijde.

Het parkeren is geregeld door middel van particuliere parkeerkoffers en openbaar parkeren in vakken naast de rijbaan.

Het plan ligt binnen de bestaande 30km/u zone en de bestaande parkeerverbodszone van Tudorpark. Een van de straten in het plan wordt aangewezen als erf omdat dit een korte straat is zonder trottoirs en met een bochtig verloop. Bij de aansluiting op de Hoofdweg-Westzijde moet de voorrang worden geregeld. Het zicht op de aansluiting van het bromfietspad is vanaf de Hoofdweg-Westzijde matig bij een maximumsnelheid op deze weg van 50 km/h.

De maatregelen zijn gericht op een goede leefbaarheid en veiligheid.

Maatregelen, bebording en belijning

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    het aanduiden van de noordelijke zijstraat met keerlus als erf (borden G5 RVV 1990);

  • 2.

    het aanduiden van de doorsteek tussen dit erf en de Hoofdweg-Westzijde als (brom)fietspad (borden G12a en G12b RVV 1990);

  • 3.

    het regelen van de voorrang op de kruising tussen dit (brom)fietspad en de Hoofdweg-Westzijde (borden B6 RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990).

Aan de westzijde van het erf wordt het bord A1 RVV 1990 met opdruk 30 geplaatst. Hiermee wordt het erf beëindigd. Dit bord vervangt het bord G6. Hierdoor wordt het aantal verkeerstekens beperkt en is voor de weggebruiker duidelijk dat hij een 30 km/u zone betreedt.

Op de Hoofdweg-Westzijde wordt een waarschuwingsbord geplaatst om de weggebruiker te attenderen op de aansluiting van het bromfietspad.

Voor het instellen van het erf, het aanduiden van het bromfietspad en de voorrangsregeling is een verkeersbesluit vereist.

De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 1613401-TC10, 1613401-TC11 en 1613401-TC12.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 ( Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw), 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

De maatregelen dienen vooral de verkeersveiligheid (bromfietspad/voorrangsregeling/erf). Het erf bevordert de vrijheid van het langzame verkeer maar daarnaast ook de verkeersveiligheid omdat de maximumsnelheid stapvoets is. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Echter, het erf heeft een beperkte lengte en de voorrangsregeling geeft vrijwel geen oponthoud. Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid en het beschermen van weggebruikers en passagiers door middel van een lage maximumsnelheid (erf), zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De inrichting van desbetreffende straat als erf is gericht op veiligheid en leefbaarheid.

( Doorgaand ) verkeer

Door de maatregelen worden de belangen van doorgaand verkeer en het overige gemotoriseerde verkeer licht geschaad. Immers, de desbetreffende straat wordt ingericht als erf. De wijk is echter niet bestemd voor doorgaand verkeer.

Langzaam verkeer en bro mfietsers.

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De aanduiding van de straat als erf verbetert de veiligheid en de vrijheid van het langzaam verkeer. Voor deze weggebruikers en bromfietsers wordt bovendien een doorsteek aangelegd naar de Hoofdweg Westzijde..

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen zijn in het belang van nood- en hulpdiensten. Deze weggebruikers hebben een extra ontsluiting via het (brom)fietspad naar de Hoofdweg-Westzijde.

Parkeerders

Er zijn voldoende parkeerplaatsen aangelegd op korte afstand van de woningen.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor bewoners en langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dn de belangen van (doorgaand) verkeer, die in lichte mate worden geschaad.

Voorbereiding en overleg

Het plan voor de nieuwe woonwijk heeft de normale communicatieprocedures doorlopen om informatie te verstrekken aan nieuwe inwoners. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Deze procedure wordt niet gevolgd aangezien het geen complexe maatregel betreft en de verschillende belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 23-1-2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer, 1613401-T10C die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    het aanduiden van de noordelijke zijstraat met keerlus in Tudorgardens als erf door het plaatsen van borden conform model G5 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 ter hoogte van beide aansluitingen van deze straat.

  • 2.

    het aanduiden van de doorsteek tussen hiervoor genoemd erf en de Hoofdweg-Westzijde als (brom)fietspad door het plaatsen van borden conform model G12a en G12b uit bijlage I van het RVV 1990;

  • 3.

    het regelen van de voorrang op de kruising tussen dit (brom)fietspad en de Hoofdweg-Westzijde door het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden conform artikel 80 uit het RVV 1990, zodanig dat het verkeer vanuit het (brom)fietspad voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Hoofdweg-Westzijde;

  • 4.

    dit besluit ter openbare kennis te brengen op 21-2-2018.

     

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de clustermanager Beheer en Onderhoud,

 

 

 

drs. R.A.J.H. van Daal

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven