Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schagen | Staatscourant 2018, 1040 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schagen | Staatscourant 2018, 1040 | Verkeersbesluiten |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen heeft de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub D, van de wegenverkeerswet 1994 verkeersbesluiten te nemen; Krachtens de “Mandaatregeling gemeente Schagen”, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders d.d. 1 januari 2016, heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten aan het hoofd afdeling Openbaar Gebied gemandateerd.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer, is overleg gepleegd met de, namens de korpschef van de Nationale politie, gemandateerde Verkeersadviseur van de Eenheid Noord-Holland. Deze heeft zich vanuit verkeersoptiek akkoord verklaard met de maatregelen;
De ambitie van de gemeente Schagen is om minder borden in het straatbeeld te hebben. In de loop van de jaren is een veelvoud aan verkeersborden ontstaan door onvoldoende inzicht en beheer van de verkeersborden. Het gevolg is dat er zoveel borden staan dat de belangrijkste niet meer opvallen en er onduidelijke situaties zijn ontstaan voor de weggebruiker. Door middel van een sanering van verkeersborden wil de gemeente tot een minimum aan borden komen, waarbij gegarandeerd is dat de verkeersdeelnemers aan de inrichting van de weg kunnen herkennen wat er van ze verlangd wordt. Onnodige borden worden gesaneerd en foutieve borden worden aangepast.
Voor het saneren van verkeersborden zijn saneringsrichtlijnen opgesteld. Aan de hand van deze richtlijnen zijn de betreffende verkeersborden allen verkeerskundig beoordeeld. Voor een groot aantal verkeersborden geldt dat de bebording overbodig is omdat uit het wegbeeld ter plaatse al blijkt wat het gewenste verkeersgedrag is. In sommige gevallen gaat het om een foutief geplaatst bord. Door het verwijderen van overbodige borden wordt een verkeersveilige, eenduidige en begrijpelijke verkeersinfrastructuur gerealiseerd, waarbij de overgebleven verkeersmaatregelen door de weggebruikers worden begrepen en als noodzakelijk worden geaccepteerd. Verder wordt met het saneren van borden de horizonvervuiling tegengegaan, de kwaliteit van de openbare ruimte verbeterd en wordt bespaard op het beheer en onderhoud van borden.
Overwegende ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Overeenkomstig artikel 21 van het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.
Indien een voorrangsweg wordt beëindigd door een bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) dan wordt het bord B2 (einde voorrangsweg) niet geplaatst. In die situaties waar beide borden zijn geplaatst wordt het bord B2 gesaneerd. Ook als vooraankondiging wordt deze niet geplaatst in combinatie met de B6.
In een 30-km zone worden geen vooraankondigingen en waarschuwingen geplaatst.
In een 30-km zone wordt geen voorrang geregeld.
Bij een aansluiting van een 30 km-zone op een erf wordt voor het einde erf alleen een begin 30 km-zone geplaatst en wordt bij einde 30 km-zone alleen het begin erf bord geplaatst (beide hoeft niet).
Voor een rotonde binnen de bebouwde kom worden geen dubbele borden B6 geplaatst, dit is niet conform de richtlijnen voor de inrichting van een rotonde binnen de bebouwde kom. Deze borden worden gesaneerd.
Bij een uitritconstructie die volgens de richtlijnen is aangelegd wordt de voorrang niet geregeld met borden. Voorrangsborden bij een uitritconstructie worden gesaneerd.
Omdat de Bogaersstraat en Kuiperstraat geen doorgaande wegen zijn en voor de geslotenverklaring voor vrachtauto’s een uitzondering gemaakt is voor bestemmingsverkeer wordt de geslotenverklaring voor vrachtauto’s opgeheven.
Er is kritisch gekeken naar de eenrichtingswegen. Daar waar tweerichtingenverkeer geen problemen zal opleveren worden de betreffende borden gesaneerd.
Bij een verplicht fiets- of brom/fietspad hoeft er geen geslotenverklaring op de hoofdrijbaan geplaatst te worden voor fietsers en/of bromfietsers.
Daar waar een parkeerverbod of een verbod tot stilstaan niet sluitend is of het bord niet nodig is omdat een geparkeerde auto of een auto die stilstaat de weg blokkeert, wordt het betreffende bord gesaneerd.
Een voetpad wordt niet als zodanig aangeduid als het duidelijk een trottoir betreft.
Einde fiets of brom/fietspad wordt niet aangegeven indien uit de inrichting duidelijk blijkt dat het pad eindigt.
Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Schagen besluit (voor de genoemde kernen) tot:
Door het verwijderen van de borden G7 van Bijlage I van het RVV 1990 worden de volgende paden niet meer aangeduid als voetpad:
- Het vrijliggende pad langs de Frans Halsstraat;
- Het vrijliggende pad tussen de Rozenlaan en de Johan Vermeerstraat;
- Het vrijliggende pad tussen de Lijsterbesstraat en de Johannes Bosboomstraat;
- Het vrijliggende pad langs de A. Mauvestraat;
- Het vrijliggende pad langs de Wilgenlaan;
- De vrijliggende paden langs de Sportlaan;
- Het vrijliggende pad tussen de Nes en het Regioplein;
- Het vrijliggende pad tussen de Noord en de Markstraat;
- Het vrijliggende pad Het Lage Noord;
- Het vrijliggende pad tussen de Zaagmolen en de Tjallewallervaart;
- Het vrijliggende pad Trambaan-Noord;
- Het vrijliggende pad tussen de Korenmolen en de Trambaan-Zuid;
- Het vrijliggende pad Trambaan-Zuid;
- Het vrijliggende pad tussen de Mozartlaan en de Langestraat;
- Het vrijliggende pad langs de Langestraat;
- Het vrijliggende pad Rapenpad;
- Het vrijliggende pad langs de Beethovenlaan;
- Het vrijliggende pad tussen de Langestraat en de Brucknerstraat;
- Het vrijliggende pad ten noorden van de Wilgenlaan;
- Het vrijliggende pad Trambaan-West;
- Het vrijliggende pad ten zuiden van de Piet Gootjesstraat.
Door het verwijderen van de borden G7 van Bijlage I van het RVV 1990 worden de volgende paden niet meer aangeduid als voetpad:
- Het vrijliggende pad langs de Sportlaan;
- Het vrijliggende pad langs de Rietzangerstraat;
- Het vrijliggende pad door het park bij Vierhuizen;
- Het vrijliggende pad tussen de Burgemeester Noletstraat en de Dorpsstraat;
De bekendmaking van het besluit geschiedt door publicatie in de Staatscourant.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij ons college. Ook andere belanghebbenden kunnen van deze gelegenheid gebruik maken.
De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. Deze termijn vangt aan op de dag na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd.
Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en dient in ieder geval te bevatten:
de naam en het adres van de indiener;
een aanduiding/omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt;
Het bezwaarschrift moet gericht worden aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen, Postbus 8, 1740 AA, Schagen.
Het indienen van een bezwaarschrift schorst niet de werking van het besluit waartegen het gericht is. Op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kan aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Haarlem verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen, indien "onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist". Het vragen van een voorlopige voorziening aan de voorzieningenrechter van de rechtbank is mogelijk indien ook een bezwaarschrift wordt ingediend.
Het verzoek om een voorlopige voorziening moet gericht worden aan:
De voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-1040.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.