Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Staatscourant 2017, 9983 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Staatscourant 2017, 9983 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van Haarlem;
gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).
dat de Disselkade, Kelderwindkade en de Kaapstanderstraat gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;
dat de Disselkade, Kelderwindkade en de Kaapstanderstraat in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;
dat de Disselkade, Kelderwindkade en de Kaapstanderstraat wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;
dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem in het collegebesluit d.d. 26 november 2013 (nr. 2013/383676) is gemandateerd aan het afdelingshoofd Openbare Ruimte, Groen en Verkeer;
dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem is opgenomen in het Haarlems Verkeers- en Vervoerplan (hierna: HVVP);
dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;
dat de Disselkade, Kelderwindkade en de Kaapstanderstraat gecategoriseerd zijn als erftoegangsweg en daardoor deel uitmaken van een verblijfsgebied;
dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;
dat de Disselkade, Kelderwindkade en de Kaapstanderstraat onderdeel uitmaken van ontwikkelgebied het Scheepmakerskwartier;
dat vanwege de ontwikkelingen in het gebied het wenselijk is de positie van verkeersborden te wijzigen of de verkeersborden aan te passen;
dat in het ontwikkelgebied een parkeergarage is gelegen welke te bereiken is via de Kaapstanderstraat;
dat op een deel van de Kaapstanderstraat, vanaf de Harmenjansweg tot het ingaan van de voetgangerszone, in de huidige situatie een 30 km/h zone van kracht is;
dat, vanwege de parkeergarage en de aanwezige voetgangerszone, de 30km/h zone dusdanig klein is dat een snelheid hoger dan 30km/h niet gehaald kan worden;
dat, door de komst van de parkeergarage, niet meer geparkeerd wordt op de Kaapstanderstraat;
dat het, door de nieuwe ontwikkelingen in het gebied, wenselijk is geworden de 30km/h zone en de parkeerverbodszone (begin en einde), op de Kaapstanderstraat, op te heffen;
dat deze maatregelen gerealiseerd kunnen worden door het verwijderen van verkeersborden E1 begin en einde (zonale toepassing) en A1 begin en einde (30) (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat de Disselkade, Kelderwindkade en de Kaapstanderstraat in een voetgangerszone zijn gelegen;
dat op zowel de Disselkade als de Kaapstanderstraat verkeersborden zijn geplaatst die de in- en uitgang van de voetgangerszone aanwijzen;
dat het vanwege de verdere ontwikkelingen in het Scheepmakerskwartier het wenselijk is de regeling behorende bij de voetgangerszone aan te passen;
dat de rijbaan van de Disselkade en de Kaapstandenstraat visueel, in bestrating en structuur, onverminderd doorloopt in het aan te wijzen voetgangersgebied;
dat er geen afsluitingen, in de vorm van (verzinkbare) palen zijn geplaatst en bestuurders dus ongehinderd door kunnen rijden van rijbaan naar aan te wijzen voetgangersgebied;
dat snorfietsers in de voetgangerszone niet gewenst zijn en dienen te worden geweerd;
dat dan ook besloten wordt om bij het inrijden van de voetgangerszone, zowel op de Disselkade als de Kaapstanderstraat, een onderbord te plaatsen met de tekst ‘fietsers toegestaan, voor snorfietsen verboden';
dat inrijden van het aan te wijzen voetgangersgebied op de Kaapstandenstraat wordt toegestaan voor het laden en lossen van goederen;
dat dit gerealiseerd kan worden door onder het bord van de voetgangerszone, op de Kaapstanderstraat, een onderbord te plaatsen met de tekst 'laden en lossen toegestaan’;
dat het inrijden om te parkeren in het aan te wijzen voetgangersgebied niet wordt toegestaan;
dat er pas van parkeren sprake is op het moment dat de bestuurder handelingen uitvoert die geen verband houden met het in- of uitstappen van personen of het laden of lossen van goederen;
dat daardoor handhaven op het inrijden om te parkeren in het aan te wijzen voetgangersgebied veel tijd zal vergen;
dat het gebied zich wel leent om als voetgangersgebied aangewezen te worden; dat borden worden geplaatst nadat infrastructurele maatregelen zijn overwogen;
dat deze maatregelen gerealiseerd kunnen worden door het plaatsen van onderborden onder de verkeersborden G7 (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 met de tekst ‘fietsers toegestaan, voor snorfietsen verboden’ en ‘laden en lossen toegestaan';
dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van verkeersborden G7 (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 -en het uitzonderen van categorieën middels een onderbord- en het verwijderen van verkeersborden E1 begin en einde (zonale toepassing) en A1 begin en einde (30) (zonale toepassing) van bijlage 1 RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregel strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;
dat de gemandateerde van de politie instemt met het verkeersbesluit, doch kan en zal van handhaving op het rijden of parkeren in het gebied geen sprake zijn tot het moment dat het aan te wijzen voetgangersgebied, op de Disselkade en Kaapstandenstraat, infrastructureel afgesloten wordt van de rijbaan.
Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:
- door middel van het verwijderen van verkeersborden A1 van bijlage 1 van het RVV 1990, begin en einde zone, de 30km/h zone aan de zuidzijde van de Kaapstanderstraat, ter hoogte van de ingang van de parkeergarage, op te heffen;
- door middel van het verwijderen van verkeersborden E1 begin en einde (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 de parkeerverbodszone aan de zuidzijde van de Kaapstanderstraat, ter hoogte van de ingang van de parkeergarage, op te heffen;
- door middel van het plaatsen van onderborden onder de verkeersborden G7 (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RW 1990 met onderbord met de tekst ‘fietsers toegestaan, voor snorfietsen verboden’, op de Disselkade en de Kaapstanderstraat fietsverkeer toe te staan in de voetgangerszone;
- door middel van het plaatsen van onderbord 'laden en lossen toegestaan’, onder het verkeersbord G7 (zonale toepassing) op de Kaapstanderstraat tevens toe te staan dat voertuigen de voetgangerszone inrijden ten behoeve van laden en lossen.
Aldus vastgesteld op 14 02 2017 te Haarlem
Namens he college van burgemeester en wethouders van gemeente Haarlem,
Hoofd afdeling Openbare Ruimte, Groen en Verkeer
Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-9983.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.