BesluitVerkeersregeling Stationsstraatin verband met de herinrichting van het Langgewenst

Logo Hilversum

Gemeenteblad III, 201 6 , nr. 61 (zaak 358444)

Burgemeester en wethouders van Hilversum hebben het volgende overwogen ;

  • 1.

    Aanleiding De herinrichting van het plein Langgewenst die doorloopt tot op de Groest heeft gevolgen voor de verkeerssituatie op de Stationsstraat, op het gedeelte globaal tussen de Groest tot aan de Naarderstraat. Dat gedeelte van de huidige centrumring krijgt een inrichting met een verblijfskarakter. Daarop dienen de verkeerstekens te worden aangepast.

  • 2.

    Vereist en voor een verkeersbesluit Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient een verkeersbesluit te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Door de herinrichting van het gebied Langgewenst – Groest is op de Stationsstraat, waarop bestaand eenrichtingverkeer komende uit de richting Schapenkamp, vooraf de kruising Groest tot nabij de kruising Naarderstraat de noodzaak ontstaan om de verkeerstekens aan te passen aan de nieuwe situatie. Het betreft het wegvak vanaf de Stationsstraat ter hoogte van Stationsstraat 52 tot even voorbij Naarderstraat nr. 7, hierna te noemen het ‘wegvak’.

  • 1.

    Doel en Motivering

    de verkeersregeling dient ter:

    • Verzekeren van de veiligheid op de weg,

    • Het beschermen van alle weggebruikers en passagiers,

    • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan,

    • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer,

    • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade,

    • Het voorkomen of beperken van door het gemotoriseerde verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Aan de verkeersregeling liggen de volgende belangen en motivatie ten grondslag:

A.Instellen van 30 km/u als maximum snelheid op het wegvak

Met de herinrichting van het plein Langgewenst wordt beoogd het huidige parkeer- en marktterrein te veranderen in een verblijfsgebied van hoogwaardige kwaliteit en uitstraling. Op 1 juli 2015 heeft de gemeenteraad het definitief ontwerp voor de herinrichting plein Langgewenst vastgesteld.

Het nieuw ingerichte plein moet functioneren als entreegebied voor de markt, bioscoop, evenementen en horeca. De karakteristiek van die inrichting loopt dwars over het wegvak heen, door tot op de Groest. Daardoor wordt het wegvak geïntegreerd met en deel van het plein, en ontstaat de gewenste verbinding met het voetgangersgebied Groest.

Om de gewenste verblijfsruimte en verbinding te bereiken wordt het plein en als onderdeel daarvan het wegvak ingericht volgens de principes van ‘Shared space’ (gedeeld ruimtegebruik). In de nieuwe situatie met Shared space zijn de verblijfsfunctie (wandelen, winkelen, fietsen e.d.) en de verkeersfunctie (doorgaand gemotoriseerd- en fietsverkeer) op het wegvak meer gelijkwaardig aan elkaar. Dat betekent dat vooral het gemotoriseerde verkeer zich moet aanpassen aan het langzame verkeer (voetgangers en fietsers). De gekozen inrichting zal dat gedrag helpen bevorderen. Het weglaten van harde verschillen qua inrichting en een subtiele minimale accentuering maakt alle verkeersdeelnemers alerter, op eigen gedrag en naar elkaar toe. De doorgaande verkeersroute Stationsstraat over het plein zal niet meer als scherpe doorsnijding worden ervaren maar als integraal onderdeel van het verblijfsgebied.

Het gemotoriseerde verkeer zal langzamer gaan rijden waardoor voetgangers en fietsers zich veiliger kunnen bewegen en de uitwisseling van alle verkeer soepel verloopt.

De inrichting en functie van het gewenste verblijfsgebied is niet te verenigen met de binnen de bebouwde kom normaal geldende maximumsnelheid van 50 km/uur.

Aanvullend op de Shared space- inrichting wordt daarom voor het wegvak een maximumsnelheid van 30km/u ingevoerd. Ter ondersteuning aan het opmerkzaam maken van de veranderde functie ter plaatse van het wegvak en het doen naleven van de nieuwe maximumsnelheid, begint en eindigt het wegvak in de nieuwe situatie met een drempelconstructie met hoogtemarkering. Met indien nodig, en al dan niet tijdelijk, waarschuwings- en/of informatieve borden.

A.Instellen van een stopverbod op het wegvakHet langer of korter stoppen op het tot verblijfsgebied ingerichte wegvak om te laden en te lossen past niet bij het beoogde functioneren van het plein. Er zijn laad- en losmogelijkheden in het deel op de Stationsstraat tot aan de Groest, op de Groest tijdens de vastgestelde expeditie-tijden of verderop nabij de Bussumerstraat.

Bovengenoemde maatregelen zullen noch op de Stationsstraat, noch op één van de aangrenzende straten, leiden tot een overschrijding van de luchtkwaliteitsnormen, als genoemd in titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen van de Wet milieubeheer.

Bovengenoemde maatregelen zullen, noch op de Stationsstraat, noch op één van de aangrenzende straten, leiden tot een formele reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.

1.Overleg

Het ruimtelijk ontwerp dat ten grondslag ligt aan dit verkeersbesluit is in nauwe samenwerking met gebruikers en bewoners tot stand gekomen. Het ruimtelijk ontwerp is in de aanloop naar het definitief ontwerp en raadsbesluit gepresenteerd en voorgelegd aan bewoners, ondernemers, belangenorganisaties en overige belangstellenden, waarbij gebleken is dat er voldoende draagvlak is voor het ontwerp. Vervolgens is het definitief ontwerp door de gemeenteraad op 1 juli 2015 vastgesteld.

De korpschef van politie, als bedoeld in artikel 24 van het BABW, is gehoord en heeft een positief advies uitgebracht op het concept ontwerp-verkeersbesluit.

Het ontwerp van dit besluit is op 1 december 2016 op de gebruikelijke wijze gepubliceerd in de Gooi en Eembode en een ieder is gedurende 6 weken in de gelegenheid gesteld om zijn of haar zienswijze ten aanzien van dit ontwerpbesluit kenbaar te maken, maar van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt;

1.Bevoegdheden

De Stationsstraat is gelegen binnen deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud.

Op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is het college bevoegd ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de provincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW en het college heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder verkeer, laatstelijk in het bevoegdhedenregister 2014 (besluit van 22 april 2014).

Bij ons besluit van 30 augustus 2005 is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, van toepassing verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken.

Burgemeester en wethouders van Hilversum besluiten;

Voor het omschreven wegvak Stationsstraat;

  • 1.

    Te plaatsen borden A1 en A2, begin respectievelijk einde maximumsnelheid 30km-zonaal van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 van bijlage 1, hierna te noemen “de bijlage”, om voor het wegvak een maximumsnelheid aan te geven van 30 km/uur;

  • 2.

    Te plaatsen borden E2 van de bijlage, om het wegvak aan te wijzen als weg waar aan beide zijden een stopverbod geldt.

Hilversum, 8 februari 2017

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

Namens dezen:

De portefeuillehouder verkeer,

F.G.J. Voorink

Dit besluit wordt op 16 februari 2017 bekend gemaakt en is gedurende 6 weken in zijn geheel in te zien op de website van de Staatscourant www.officielebekendmakingen.nl. Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking. Een gelijkluidend exemplaar met eventuele bijlagen is gedurende 6 weken in te zien op de website van de gemeente Hilversum (www.hilversum.nl/verkeersbesluiten). Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan, uitsluitend door degene die een zienswijze heeft ingediend tegen het ontwerpbesluit, binnen 6 weken na bovengenoemde datum van bekendmaking, tegen het definitieve besluit een gemotiveerd beroepschrift worden ingediend bij de rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, o.v.v. bodemzaak, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. In het beroepschrift moeten in ieder geval worden vermeld: uw naam, adres, datum en handtekening, een omschrijving van het besluit en de redenen waarom u het niet eens bent met het besluit. Ook moet u een kopie van dit besluit meesturen.

Dit besluit treedt 6 weken na bovenvermelde publicatiedatum in werking, ook al tekent u beroep aan. Wilt u voorkomen dat, zolang nog niet op uw beroepschrift is beslist, het besluit in werking treedt, dan kunt u aan de rechter een voorlopige voorziening (schorsing) vragen. U richt uw verzoek dan aan de voorzieningenrechter op bovengenoemd adres (o.v.v. voorlopige voorziening).

Aan het behandelen van een beroepschrift en een verzoek tot voorlopige voorziening zijn kosten verbonden (griffierecht). De actuele bedragen kunt u opvragen bij de rechtbank of op www.rechtspraak.nl

Vr16/61 (zaak 358444)

Naar boven