(met F11 gaat u naar de grijze vakjes om deze in te vullen)

Logo Leiden

Gemeente Leiden, verkeersbesluit tot verlenging van de milieuzone Leiden tot 1 januari 2020

Situatietekeningen: ST09099, ST09100 en ST09104 t/m ST09118

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op:

  • artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

Overwegende dat:

  • de gemeente Leiden het landelijk Convenant Stimulering Schone Vrachtauto’s en Milieuzonering heeft ondertekend;

  • de bij het Convenant betrokken partijen beogen om te komen tot een (aanzienlijke) verbetering van de leefbaarheid in het stedelijk milieu, waaronder vooral een (aanzienlijke) verbetering van de luchtkwaliteit en een vermindering van het omgevingslawaai, dit onder meer door middel van het instellen van een milieuzone die vooralsnog alleen geldt voor vrachtauto’s;

  • een milieuzone kan worden omschreven als een ruimtelijk begrensd gebied dat is gelegen in het binnenstedelijk gebied van een gemeente, waar om reden van leefbaarheid (in het bijzonder de milieuhinder met betrekking tot lucht en geluid) een selectief toelatingsbeleid voor voertuigen wordt gehanteerd in relatie tot de door die voertuigen veroorzaakte milieuhinder;

  • daarmee wordt bewerkstelligd dat bepaalde groepen (vervuilende) vrachtauto’s geen toegang hebben tot het gebied in de milieuzone, terwijl voor groepen (schone) vrachtauto’s de mogelijkheid blijft bestaan om de milieuzone in te rijden;

  • de gemeenteraad van Leiden in mei 2006 het Luchtkwaliteitsplan Leiden 2005 – 2010 heeft vastgesteld (RV 06.0042), op basis waarvan vervolgens in januari 2007 is besloten om een aantal maatregelen uit dit plan nader uit te werken teneinde aan de vigerende normen voor luchtkwaliteit te kunnen voldoen (RV 06.0141);

  • één van deze maatregelen de invoering van een milieuzone voor vrachtverkeer betrof, waartoe de gemeente op 15 juli 2008 de omvang van deze zone heeft vastgesteld (B&W 08.0670);

  • de gemeente ter bepaling van de omvang van de milieuzone destijds een bevoorradingsprofiel van de Leidse Binnenstad heeft opgesteld alsmede uitgebreid verkeers- en milieuonderzoek heeft uitgevoerd, waarin onder andere de effectiviteit en de omvang van een milieuzone in Leiden wordt onderbouwd,

  • op basis van deze onderzoeken geconcludeerd kan worden dat de omvang van de milieuzone in Leiden is onderzocht met toepassing van een bij het Convenant behorende stappenplan, waarbij is vastgesteld dat de nu gekozen zone de meest ideale omvang heeft aangezien:

  • de invoering van deze zone leidt tot een aanzienlijke verbetering van de algemene luchtkwaliteit en tevens enkele hardnekkige knelpunten op het gebied van de luchtkwaliteit reduceert;

  • de zone goed aansluit op het uitgangspunt voor de instelling van een milieuzone, te weten de werking daarvan in het binnenstedelijk gebied, waarbij voor de begrenzing is uitgegaan van de stedelijke wegen (50 km/uur) die om het gebied heen liggen;

  • de zone zodanig is gekozen dat vrachtwagens die geen toegang tot de zone hebben een logische uitwijkmogelijkheid hebben;

  • het voorgaande heeft geleid tot het vaststellen van het gebied gelegen binnen de Zoeterwoudsesingel, Zijlsingel, Herensingel, Maresingel, Rijnsburgersingel, Morssingel, Witte Singel alsook het oostelijk deel van de Morsweg als zijnde het gebied behorende tot de beoogde milieuzone;

  • ter vaststelling van de definitieve omvang van de milieuzone in Leiden voorts een groot aantal partijen actief is betrokken via een begeleidingsgroep, samengesteld uit EVO, TLN, KNV, Platform Detailhandel, Centrummanagement Leiden, BV Leiden, Kamer van Koophandel, Leidse Milieuraad en Milieufederatie;

  • op basis van het voorgaande in 2009 formeel is besloten tot het instellen van de beoogde milieuzone voor de periode 2010 tot 31 december 2013;

  • vervolgens in 2013 op basis van een evaluatie is besloten om de werkingsduur van de bovengenoemde milieuzone te verlengen tot 31 december 2014 (B&W 12.0870);

  • de milieuzone in kwestie in de openbare ruimte wordt aangegeven middels verkeersborden model C22a van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • het vrachtverkeer via vooraankondigingen op de aanwezigheid van de milieuzone in kwestie wordt geattendeerd, zodat vrachtauto’s die de zone niet in mogen hier tijdig op kunnen anticiperen door gebruik te maken van de uitwijkmogelijkheden;

  • De looptijd van het convenant Stimulering Schone Vrachtauto’s is verlengd voor de periode 31 december 2014 tot 1 januari 2017 en vervolgens;

  • is verlengd voor de periode van 31 december 2016 tot 1 januari 2018 en nu;

  • is verlengd voor de periode van 31 december 2017 tot 1 januari 2020.

  • de gemeente in verband hiermee, alsmede op basis van de huidige ervaringen, ook de werkingsduur van de huidige milieuzone wenst te verlengen;

  • de inhoudelijke voorwaarden van het Convenant ongewijzigd blijven, hetgeen betekent dat geen wijzigingen worden aangebracht in de toelatingseisen voor het vrachtverkeer voor de huidige milieuzone in Leiden;

  • de verlenging van de huidige milieuzone derhalve enkel van procedurele aard is en naast een aanpassing van het convenant een verkeersbesluit vergt waarin besloten wordt tot het verlengen van de huidige milieuzone, waartoe in dit verkeersbesluit wordt besloten;

  • met de verlenging van het convenant en het bijbehorende verkeersbesluit de landelijke uniformiteit voor milieuzones behouden blijft en de gemeente Leiden toont dat zij de leefbaarheid in het stedelijk gebied belangrijk vindt;

  • dat gezien het voorgaande en het gestelde in artikel 21 van het BABW juncto artikel 2 Wvw 1994 kan worden opgemerkt dat het nemen van de in dit verkeersbesluit genoemde maatregel(en) strekt tot:

    ∘het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke in haar schrijven van 21 december 2017, Kenmerk 21122017-3 een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de in dit besluit genoemde verkeersmaatregel(en);

  • dat de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden en binnen de bebouwde kom van die gemeente zijn gelegen;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

BESLUITEN:

 

  • 1.

    door het handhaven van de borden model C22a en C22b van Bijlage 1 van het RVV 1990 het gebied gelegen binnen de Zoeterwoudsesingel, Zijlsingel, Herensingel, Maresingel, Rijnsburgersingel, Morssingel, Witte Singel alsook het oostelijk deel van de Morsweg aan te wijzen als milieuzone waarbinnen een geslotenverklaring van kracht is voor vrachtauto’s die niet voldoen aan de eisen zoals genoemd in artikel 86d van het RVV 1990; 

  • 2.

    de onder punt 1 van dit besluit genoemde maatregel van kracht te laten zijn voor de periode van 31 december 2017 tot 1 januari 2020; 

  • 3.

    de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekeningen met kenmerk ST09099, ST09100 en ST09104 t/m ST09118. 

    Leiden, december 2017,

     

    Burgemeesters en Wethouders van Leiden,

    namens dezen,

       

    dhr. A.H. Karbet

    Teammanager Ontwerp en Mobiliteit

Bezwarenprocedure

Tegen het genoemde besluit kan door belanghebbenden binnen acht weken na datum van publicatie in de Staatscourant bezwaar worden gemaakt. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk, ter attentie van burgemeester en wethouders, naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘bezwaar verkeersbesluit – verlenging milieuzone Leiden’.

Bij een spoedeisend belang kan tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.

 

Naar boven