Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerlen | Staatscourant 2017, 75214 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerlen | Staatscourant 2017, 75214 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Gelet op het bepaalde in de artikelen 1 en 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen hebben burgemeester en wethouders van de gemeenten Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Nuth,
Onderbanken, Simpelveld, en Voerendaal besloten de gemeenschappelijke regeling Werkgeversservicepunt Parkstad (WSP Parkstad) te treffen. Deze regeling luidt als volgt:
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
1. In deze gemeenschappelijke regeling wordt verstaan onder:
A. de Gemeente(n): een (of alle) aan de gemeenschappelijke regeling Werkgeversservicepunt Parkstad deelnemende gemeente(n);
B. de Colleges: de Colleges van Burgemeester en Wethouders van de deelnemende gemeenten;
C. Gedeputeerde Staten: het College van Gedeputeerde Staten van Limburg;
D. het Werkgeversservicepunt: het “openbaar lichaam Werkgeversservicepunt Parkstad”;
E. de Wet: de (vigerende) Wet gemeenschappelijke regelingen;
F.de Regeling: de gemeenschappelijke regeling “ Werkgeversservicepunt Parkstad”;
G. Personeel: degenen die in een dienstbetrekking tot het Werkgeversservicepunt staan;
H. WOZL: de gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Oostelijk Zuid-Limburg;
Artikel 2a Doelstelling/te behartigen belangen
Het Werkgeversservicepunt dient te voorzien in passende werkgelegenheid – zijnde werkplekken bij derden of werkopdrachten ten behoeve van regionale werkbedrijven inclusief de voormalige Wsw en in arbeidsrevalidatie van personen die door de gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Oostelijk Zuid-Limburg dan wel individuele deelnemende gemeenten aan die regeling of sociale diensten aan haar worden toevertrouwd en eventueel tijdelijk worden gedetacheerd. In het licht van het vorenstaande heeft het Werkgeversservicepunt tot doel:
1. Het invulling geven aan de aan Gemeenten (Colleges) op grond van de Participatiewet toegekende wettelijke opdracht ondersteuning te bieden bij de arbeidsinschakeling en ondersteuning bieden aan gemeenten bij het ontwikkelen van een uniform arbeidsmarktbeleid.
2. Het voor de regio realiseren van een optimaal functionerende arbeidsmarkt die zich onder meer manifesteert in een hoge participatiegraad, c.q. het minimaliseren van werkloosheid.
3. Het mede in het licht van vorenstaande leden, zijn van aanspreekpunt voor werkgevers voor arbeidsbemiddeling (werkgeversdienstverlening) in de door de deelnemende gemeenten gevormde regio.
4. Het uitvoering geven aan de voormalige Wet sociale werkvoorziening, exclusief het formele werkgeverschap.
Artikel 2b Relatie met gemeenschappelijke regeling WOZL
1. Het conform art. 2a, lid 4 uitvoering geven aan de voormalige Wsw geschiedt in samenspraak met alsmede via het verlenen van diensten aan WOZL. Ter zake van het verlenen van deze diensten wordt in voorkomend geval dienstverleningsovereenkomsten met WOZL afgesloten.
2. Omtrent (financiële) aangelegenheden van substantiële omvang en/of impact die (mede) de belangen van de deelnemende gemeenten van WOZL kunnen raken wordt, alvorens daarover besluitvorming plaatsvindt, het Algemeen Bestuur van WOZL geconsulteerd.
Artikel 3 Deelname aan samenwerkingsvormen/rechtsvormen
1. Het Werkgeversservicepunt kan deelnemen aan gemeenschappelijke regelingen overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 93 tot en met 95 van de Wet. Het besluit daartoe wordt door het Algemeen Bestuur genomen.
2. Het Algemeen Bestuur kan tevens, na consultatie van de raden van de deelnemende gemeenten, besluiten deel te nemen in, daaronder mede begrepen het oprichten van, stichtingen, maatschappijen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen, voor zover deze deelneming, c.q. oprichting wordt ingegeven ter nastreving van de in artikel 2a genoemde doelstelling.
HOOFDSTUK 2 HET RECHTSPERSOONLIJKHEID BEZITTEND LICHAAM
1. Er is een openbaar rechtspersoonlijkheid bezittend lichaam als bedoeld in artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, genaamd ‘het Werkgeversservicepunt Parkstad’. Het is gevestigd te Heerlen.
2. Het rechtsgebied van het Werkgeversservicepunt omvat het grondgebied van de Gemeenten.
Artikel 6 Het Algemeen Bestuur
1. Aan het Algemeen Bestuur worden alle bevoegdheden overgedragen die nodig zijn om de doelstelling als genoemd in artikel 2a te verwezenlijken, tenzij die bevoegdheden bij wet of bij deze Regeling aan een ander bestuursorgaan zijn toegekend/overgedragen.
2. De portefeuillehouders sociale zaken en/of arbeidsmarktbeleid van de Gemeenten hebben qualitate qua zitting in het Algemeen Bestuur. De leden hebben zitting voor een tijdvak, gelijk aan dat van de zittingsduur van leden van de Colleges, met dien verstande dat zij in het Algemeen Bestuur zitting blijven houden tot aan het tijdstip dat (zijn of haar) opvolger zijn portefeuille heeft aanvaard en aanwijzing als lid van het Algemeen Bestuur heeft aanvaard. Dit lid is van overeenkomstige toepassing bij het samengaan van gemeenten ingevolge de Wet ARHI.
3. Het Algemeen Bestuur kiest uit zijn midden een Voorzitter en een plaatsvervangend Voorzitter.
4. Hij/zij die ophoudt lid te zijn van het College van Burgemeester en Wethouders, namens welke hij/zij lid is van het Algemeen Bestuur, houdt onverminderd het bepaalde in de laatste zin van lid 2 van dit artikel, van rechtswege op lid te zijn van het Algemeen Bestuur.
5. Het lidmaatschap van het Algemeen Bestuur is onverenigbaar met de hoedanigheid van Personeel.
Artikel 7 Besluitvorming door het Algemeen Bestuur
1. Een vergadering van het Algemeen Bestuur wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden vertegenwoordigd is. Een portefeuillehouder, lid van het Algemeen Bestuur kan zich bij verhindering laten vervangen door een collega lid van het College uit zijn Gemeente. Indien ingevolge bovenstaande de vergadering
niet geopend wordt, belegt de Voorzitter, onder verwijzing naar dit artikel, opnieuw een vergadering tegen een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproeping is gelegen.
Op deze nieuwe vergadering is het bepaalde in de eerste zin van dit lid niet van toepassing. Het Algemeen Bestuur kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge de eerste zin niet geopende vergadering was belegd, alleen beraadslagen of besluiten, indien blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden tegenwoordig is.
2. Ieder lid van het Algemeen Bestuur brengt één stem uit, vermeerderd met één stem voor iedere
15.000 inwoners of gedeelte daarvan van de Gemeente welke hij vertegenwoordigt.
Voor de berekening van het inwonertal wordt uitgegaan van het aantal inwoners op 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de vergadering plaatsvindt, zoals dit voorkomt onder de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers.
Bij gemeentelijke herindeling wordt het aantal stemmen voor de eerstvolgende vergadering na de herindeling overeenkomstig de vorenstaande formule herberekend.
3. In de vergadering van het Algemeen Bestuur worden alle besluiten genomen bij gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
4. Wanneer ten aanzien van zaken geen der leden stemming vraagt, wordt aangenomen dat conform het voorstel is besloten. Bij het doen van keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen, dient steeds tot stemming te worden overgegaan, tenzij het (Algemeen) Bestuur unaniem besluit van stemming af te zien. Alsdan wordt evenals ten aanzien van zaken aangenomen dat conform het voorstel is besloten. Indien tot stemming wordt overgegaan, wordt over alle zaken mondeling en bij hoofdelijke oproeping gestemd, doch bij het doen van keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen, bij gesloten en ongetekende briefjes.
De stemming over personen voor het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen is geheim.
Indien stemmen staken, over personen tot wie de keuze door een voordracht of bij een herstemming is beperkt, wordt in dezelfde vergadering een herstemming gehouden.
Staken bij deze stemming de stemmen opnieuw, dan beslist terstond het lot.
5. De overige stemmingen geschieden bij hoofdelijke oproeping, indien de voorzitter of een van de leden dat verlangt. In dat geval geschieden zij mondeling.
Bij hoofdelijke oproeping is ieder ter vergadering aanwezig lid dat zich niet van deelneming aan de stemming heeft onthouden, verplicht zijn stem voor of tegen uit te brengen.
Indien over een voorstel geen stemming wordt gevraagd, is het aangenomen.
Tenzij de vergadering voltallig is, wordt bij staking van stemmen het nemen van een beslissing bijgesteld tot een volgende vergadering, waarin de beraadslagingen kunnen worden heropend. Indien de stemmen staken in een voltallige vergadering, of in een ingevolge het gestelde in de vorige zin opnieuw belegde vergadering, is het voorstel niet aangenomen.
Onder voltallige vergadering wordt verstaan een vergadering waarin alle leden waaruit het Algemeen Bestuur bestaat, voor zover zij zich niet van deelneming aan de stemming moesten onthouden, een stem hebben uitgebracht.
1. Het Algemeen Bestuur vergadert in het openbaar.
2. De deuren worden gesloten wanneer het door een vijfde der aanwezige leden wordt gevorderd, of de voorzitter het nodig acht.
3. Het Algemeen Bestuur beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.
4. Het Algemeen Bestuur kan op grond van de belangen genoemd in artikel 10 Wet openbaarheid van bestuur, omtrent het in besloten vergadering behandelde en omtrent de inhoud van stukken, welke aan het Algemeen Bestuur worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Zij wordt door hen die bij de behandeling tegenwoordig waren en allen die op andere wijze van het behandelde en van de stukken kennis nemen, in acht genomen totdat het Algemeen Bestuur haar opheft.
5. Het Dagelijks Bestuur, de Voorzitter en de Commissie, kan op grond van de belangen genoemd in artikel 10 Wet openbaarheid van bestuur, omtrent de inhoud van stukken als bedoeld in het vorige lid, eveneens geheimhouding opleggen. Het geeft hiervan terstond kennis aan het Algemeen Bestuur.
6. De oplegging van geheimhouding vervalt, indien de oplegging niet door het Algemeen Bestuur in zijn eerstvolgende vergadering, die blijkens de presentielijst door meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden, te samen vertegenwoordigend meer dan de helft van het aantal stemmen, is bezocht, wordt bekrachtigd. In geval van niet-bekrachtiging vervalt de oplegging.
Artikel 9 Het Dagelijks Bestuur
1. Het Dagelijks Bestuur wordt door het Algemeen Bestuur uit zijn midden gekozen.
2. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit de Voorzitter en twee overige leden.
3. De leden van het Dagelijks Bestuur worden zo gekozen dat zij samen nooit de meerderheid van het Algemeen Bestuur uitmaken in het aantal te vertegenwoordigen stemmen.
4. Bij afwezigheid of ontstentenis van een lid van het Dagelijks Bestuur wordt hij, indien het Algemeen Bestuur dit nodig acht, vervangen door een ander lid van het Algemeen Bestuur.
5. De leden van het Dagelijks Bestuur verliezen hun functie, wanneer zij geen zitting meer hebben in het Algemeen Bestuur, met dien verstande dat zij in het Dagelijks Bestuur zitting blijven houden tot aan het tijdstip dat hun opvolger zijn aanwijzing als lid van het Dagelijks Bestuur heeft aanvaard.
6. Ieder lid van het Dagelijks Bestuur heeft één stem.
7. In het Dagelijks Bestuur hebben als adviseur zitting degenen die door het Dagelijks Bestuur als zodanig worden benoemd. Zij hebben geen stemrecht.
Artikel 10 Bevoegdheden van het Dagelijks Bestuur
1. De taken en bevoegdheden van het Dagelijks Bestuur volgen uit de Wet, deze Regeling of zijn door het Algemeen Bestuur overgedragen.
2. Het Dagelijks Bestuur is bevoegd:
A. het voorbereiden van al hetgeen in het Algemeen Bestuur ter kennisneming, overweging en beslissing moet worden gebracht, alsmede het uitvoeren van de besluiten van het Algemeen
B. het nemen van alle conservatoire maatregelen, zowel in als buiten rechte en het doen van alles wat nodig is ter voorkoming van verjaring en verlies van recht of bezit.
3. 3. De bestuursorganen van deze Regeling kunnen bepalen op welke wijze verandering kan worden gebracht in de overgedragen bevoegdheden, met dien verstande dat niet kan worden besloten tot uitbreiding van de overgedragen bevoegdheden.
Artikel 11 Besluitvorming door het Dagelijks Bestuur
1. Besluitvorming vindt plaats bij gewone meerderheid van stemmen.
2. De leden van het Dagelijks Bestuur hebben elk één stem.
3. Er vindt geen besluitvorming plaats als minder dan twee leden aanwezig zijn.
4. Het Dagelijks Bestuur vergadert zo vaak als de Voorzitter of tenminste twee leden dit nodig oordelen.
5. Datum, tijdstip en plaats van een vergadering van het Dagelijks Bestuur worden door de Voorzitter aan de leden meegedeeld. De vergaderingen zijn besloten.
1. Het Algemeen Bestuur wijst uit zijn midden een voorzitter aan, tevens zijnde voorzitter van het Dagelijks Bestuur.
2. De Voorzitter vertegenwoordigt het Werkgeversservicepunt in en buiten rechte. Hij kan deze vertegenwoordiging aan een door hem aan te wijzen gemachtigde opdragen.
De Voorzitter ondertekent de stukken die van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur uitgaan. Hij kan onder eigen verantwoording en behoudens de beperkingen, die wat betreft de stukken welke van het Dagelijks Bestuur uitgaan, door dit Bestuur worden gesteld, het tekenen van bepaalde stukken, die van het Dagelijks Bestuur of van hem uitgaan, aan anderen opdragen.
3. Hij zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering van het Algemeen Bestuur en is bevoegd wanneer die orde op enigerlei wijze door de toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.
HOOFDSTUK 3 DE SECRETARIS EN HET PERSONEEL
Artikel 13 De directeur/secretaris
1. Het Werkgeversservicepunt heeft een door Personeel gevormde ambtelijke organisatie, met aan het hoofd de directeur/secretaris.
2. De directeur/secretaris wordt benoemd en ontslagen door het Dagelijks Bestuur.
3. Het Dagelijks Bestuur wijst een plaatsvervanger voor de directeur/secretaris aan, die de directeur/secretaris in geval van verhindering of ontstentenis vervangt.
4. Het Dagelijks Bestuur stelt de bezoldiging van de directeur/secretaris vast.
5. Het Dagelijks bestuur stelt een instructie voor de directeur/secretaris vast.
Artikel 14 Taken en bevoegdheden van de directeur/secretaris
1. De directeur/secretaris staat het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur, de Voorzitter en de Bestuurscommissies terzijde.
2. De directeur/secretaris is aanwezig tijdens de vergaderingen van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur en draagt zorg voor de notulering daarvan.
3. Door de directeur/secretaris worden alle stukken die van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur uitgaan (mee-) ondertekend.
4. De directeur/secretaris is belast met de leiding van de ambtelijke organisatie.
5. De functie van directeur/secretaris is onverenigbaar met het lidmaatschap van het Algemeen Bestuur.
1. Op het Personeel van het openbaar lichaam Werkgeversservicepunt zijn de rechtspositie en de overige arbeidsvoorwaarden, geldend voor het personeel van de Gemeente Heerlen, van toepassing.
2. Het Dagelijks Bestuur kan, in afwijking van het bepaalde in lid 1, besluiten dat dienstverbanden met het Personeel op grond van arbeidsovereenkomsten naar burgerlijk recht worden aangegaan. Op deze arbeidsovereenkomsten is de arbeidsvoorwaardenregeling van het Werkgeversservicepunt van toepassing.
Artikel 18 Organisatie van beheer en administratie
1. Het Algemeen Bestuur stelt regels vast met betrekking tot de organisatie van de administratie en van het beheer van de vermogenswaarden van het Werkgeversservicepunt.
2. Het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur gaan geen geldleningen aan, tenzij het voornemen daartoe aan de Gemeenten is gemeld onder het stellen van een termijn van ten minste vier weken om blijk te geven van hun zienswijze.
3. Alle niet-subsidiabele kosten komen voor rekening van de Woongemeente op basis van het bepaalde in artikel 23 lid 1 van deze Regeling.
Artikel 19 Ontwerp-begroting, algemene financiële/beleidsmatige kaders en voorlopige jaarrekening
Het Dagelijks Bestuur zendt vóór 15 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de ontwerp-begroting -inclusief de algemene financiële en beleidsmatige kaders- en de voorlopige jaarrekening aan de raden van de Gemeenten. Een en ander overeenkomstig artikel 34 b en 35 van de Wet.
1. Het Algemeen Bestuur stelt de begroting vast in het jaar voorafgaande aan dat waarvoor zij dient.
2. Het Dagelijks Bestuur zendt de begroting binnen twee weken na de vaststelling, maar in ieder geval vóór 1 augustus van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, aan Gedeputeerde Staten.
3. Het Dagelijks Bestuur stelt jaarlijks een ontwerp-begroting van baten en lasten op, voorzien van een toelichting en zendt dit ontwerp 8 weken voordat zij aan het Algemeen Bestuur wordt aangeboden toe aan de raden van de Gemeenten. De raden van de Gemeenten kunnen bij het Dagelijks Bestuur hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren brengen. Het Dagelijks
Bestuur voegt de commentaren waarin de zienswijzen zijn vervat bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het Algemeen Bestuur wordt aangeboden.
4. Artikel 35, leden één, drie en vier (1,3, en 4) van de Wet zijn niet van toepassing op begrotingswijzigingen die niet van invloed zijn op de hoogte van de jaarlijkse bijdragen van de individuele Gemeenten aan de Regeling.
1. Het Dagelijks Bestuur biedt de rekening van baten en lasten over het afgelopen jaar met alle bijbehorende bescheiden ter vaststelling aan het Algemeen Bestuur aan.
2. Deze gaat vergezeld van een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld overeenkomstig de ingevolge de Gemeentewet aangewezen deskundige, en van hetgeen het Dagelijks Bestuur overigens te harer verantwoording dienstig acht.
3. Het Dagelijks Bestuur zendt de jaarrekening, met alle bijbehorende stukken, binnen twee weken na de vaststelling, maar in ieder geval vóór 15 juli van het jaar volgende op het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft aan Gedeputeerde Staten.
4. In de jaarrekening wordt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 23, lid 1, van deze Regeling, de door iedere Gemeente over het desbetreffende jaar verschuldigde bijdrage opgenomen.
De begroting van het Werkgeversservicepunt wordt gevoed uit:
A. de bijdragen van de Gemeenten: de bijdrage wordt berekend naar evenredigheid van het aantal uitkeringsgerechtigden in het kader van de Participatiewet per 1 januari van het kalenderjaar voorafgaande aan het begrotingsjaar. Dit nadat het Algemeen Bestuur zich heeft vergewist van iedere mogelijkheid tot verkrijgen van aanvullende subsidie. Nadere regels in dezen kunnen worden gesteld door het Dagelijks Bestuur.
B.de bijdrage van WOZL: de bijdrage wordt berekend naar evenredigheid van het aantal standaardeenheden (SE) Wsw GR WOZL per 1 januari van het kalenderjaar voorafgaande aan het begrotingsjaar. Dit nadat het Algemeen Bestuur zich heeft vergewist van iedere mogelijkheid tot verkrijgen van aanvullende subsidie. Nadere regels in dezen kunnen worden gesteld door het Dagelijks Bestuur.
C.de bijdragen van de Gemeenten, GR WOZL of derden voor aanvullende taken die op hun verzoek worden uitgevoerd.
Artikel 23 Betaling van bijdragen
1. De kosten van het Werkgeversservicepunt worden gedragen door de Gemeenten. Deze betalen hiertoe een bijdrage in de kosten van het Werkgeversservicepunt, welke bijdrage jaarlijks bij de goedkeuring van de begroting door het Algemeen Bestuur van het Werkgeversservicepunt wordt bepaald.
De bijdragen van de Gemeenten, de bijdrage wordt berekend naar evenredigheid van het aantal uitkeringsgerechtigden in het kader van de Participatiewet per 1 januari van het kalenderjaar voorafgaande aan het begrotingsjaar. Dit nadat het Algemeen Bestuur zich heeft vergewist van iedere mogelijkheid tot verkrijgen van aanvullende subsidie. Nadere regels in dezen kunnen worden gesteld door het Dagelijks Bestuur.
De bijdrage van WOZL, de bijdrage wordt berekend naar evenredigheid van het aantal standaardeenheden (SE) Wsw GR WOZL per 1 januari van het kalenderjaar voorafgaande aan het begrotingsjaar. Dit nadat het Algemeen Bestuur zich heeft vergewist van iedere mogelijkheid tot verkrijgen van aanvullende subsidie. Nadere regels in dezen kunnen worden gesteld door het Dagelijks Bestuur.
2. De in het vorige lid bedoelde bijdragen worden aan het Werkgeverservicepunt afgedragen binnen 30 dagen na ontvangst van de berekening, als bedoeld in artikel 21 lid 4 (of telkens als de Gemeenten/Colleges zelf de subsidies hebben ontvangen).
3. De Colleges betalen voor de vijftiende dag van de tweede maand van elk kwartaal telkens een vierde deel van de voor het begrotingsjaar geraamde bijdragen als bedoeld in lid 1.
4. Bij niet-tijdige betaling van de in lid 3 bedoelde bijdrage zal rente verschuldigd zijn gelijk aan de debetrente in rekening courant die de N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten alsdan aan zijn relatie in rekening brengt.
1. De betaling van rente, aflossing en kosten van de door het Werkgeversservicepunt aangegane geldleningen en op te nemen gelden in rekening -courant, wordt door de Gemeenten gegarandeerd.
2. De Gemeenten doen ter zake afstand van de voorrechten die het Burgerlijk Wetboek aan borgen toekent.
3. De verplichtingen voortvloeiend uit de vorenstaande leden gelden in verhouding tot het algemeen deel van de laatst definitief vastgestelde algemene uitkering uit het gemeentefonds, per 1 januari van het jaar voorafgaande aan het begrotingsjaar.
1. Het Dagelijks Bestuur is belast met de zorg voor de archiefbescheiden van de organen van het openbaar lichaam het Werkgeversservicepunt.
2. Hierop zijn van overeenkomstige toepassing de voorschriften omtrent de zorg, de bewaring, het beheer en het toezicht daarop van:
A. de Gemeente die zorg draagt voor de bedrijfsvoering van het Werkgeversservicepunt; dan wel indien het Werkgeversservicepunt zelfstandig functioneert:
3. Bij opheffing van het openbaar lichaam het Werkgeversservicepunt worden alle archiefbescheiden overgebracht naar de archiefbewaarplaats van de gemeente als bedoeld in het vorige lid.
HOOFDSTUK 7 INLICHTINGEN, VERANTWOORDING EN TERUGROEPING
Artikel 26 Inlichtingenplicht voor de Gemeenten
De besturen van de Gemeenten verstrekken op verzoek van het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur of de Bestuurscommissie(s) de benodigde inlichtingen en geven de medewerking, die voor de vervulling van de taken van het openbaar lichaam het Werkgeversservicepunt nodig is.
Artikel 27 Inlichtingen en verantwoording aan het Algemeen Bestuur
1. De leden van het Dagelijks Bestuur en van Bestuurscommissies zijn tezamen en ieder afzonderlijk aan het Algemeen Bestuur verantwoording verschuldigd voor het door hen gevoerde bestuur.
2. Zij geven (on)gevraagd aan het Algemeen Bestuur alle informatie, die voor een juiste beoordeling van het door het Dagelijks Bestuur en de Bestuurscommissies te voeren en gevoerde beleid nodig is. Deze informatie wordt verstrekt tijdens de vergaderingen van het Algemeen Bestuur.
3. Zij geven, tezamen dan wel afzonderlijk, aan het Algemeen Bestuur, wanneer dit of één of meer leden daarom verzoeken, alle gevraagde inlichtingen. Deze inlichtingen worden, behoudens strijdigheid met het algemeen belang, zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen twee maanden in een vergadering van het Algemeen Bestuur verstrekt.
Artikel 28 Inlichtingen door de leden van het Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur
1. Een lid van het Dagelijks Bestuur en Algemeen bestuur verschaft de raad en het college van zijn Gemeente op de voor die Gemeente gebruikelijke wijze alle inlichtingen, die door deze raad of dit college worden verlangd.
2. Deze inlichtingen worden, behoudens strijdigheid met het algemeen belang, zo spoedig mogelijk doch in ieder geval binnen twee maanden verstrekt.
3. De raad kan een lid van het Algemeen Bestuur, nadat de inlichtingen in een vergadering of schriftelijk zijn verstrekt of dienden te zijn verstrekt, ter verantwoording roepen voor het door hem in het Algemeen Bestuur gevoerde beleid.
4. Het Dagelijks Bestuur verstrekt aan de Gemeenten alle noodzakelijke informatie die nodig is om een correcte verantwoording af te leggen aan het Rijk met betrekking tot de bestede middelen, alsmede elke informatie die in het kader van de beleidsvaststelling en beleidsverantwoording noodzakelijk is, binnen de daarvoor in de Wet gestelde termijnen.
Artikel 29 Inlichtingen door de bestuursorganen
De bestuursorganen genoemd in artikel 5 verstrekken aan de raden van de Gemeenten de door één of meer leden van die raden gevraagde inlichtingen schriftelijk en zo spoedig mogelijk, voor zover dat niet strijdig is met het algemeen belang.
Artikel 29a Onverenigbare bezigheden en betrekkingen
1. De leden van het Algemeen Bestuur mogen:
A. niet als advocaat, procureur, gemachtigde, of adviseur werkzaam zijn ten behoeve van de wederpartij van het Werkgeversservicepunt of ten behoeve van het Bestuur van het
Werkgeversservicepunt in geschillen;
B. niet als gemachtigde of adviseur werkzaam zijn ten behoeve van derden bij het aangaan van overeenkomsten als bedoeld onder c met het Werkgeversservicepunt;
C. rechtstreeks noch middellijk een overeenkomst aangaan betreffende:
-het aannemen van werk ten behoeve van het Werkgeversservicepunt;
-het buiten dienstbetrekking tegen beloning doen van verrichtingen ten behoeve van het Werkgeversservicepunt;
-het doen van leveranties aan het Werkgeversservicepunt ;
-het verhuren van niet-registergoederen aan het Werkgeversservicepunt;
-het verwerven van betwiste vorderingen ten laste van het Werkgeversservicepunt; -het onderhands verwerven van onroerende goederen van het Werkgeversservicepunt; -het onderhands huren of pachten van het Werkgeversservicepunt.
2. Van het (hierboven) bepaalde onder lid 1 c kunnen Gedeputeerde Staten ontheffing verlenen.
3. Het lid van het Algemeen Bestuur dat in strijd met lid 1 van dit artikel handelt, kan worden geschorst door het Algemeen Bestuur.
HOOFDSTUK 8 TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING EN OPHEFFING VAN DE REGELING
Voor toetreding tot de Regeling wordt volstaan met een besluit van het college van burgemeester en wethouders van de toetredende gemeente (na verkregen toestemming van de betreffende gemeenteraad), mits het Algemeen Bestuur het verzoek tot toetreden inwilligt. Een daartoe strekkend besluit van het Algemeen Bestuur kan slechts worden genomen met een meerderheid van twee derde van het aantal stemmen. In het besluit van het Algemeen Bestuur kan de deelname aan de Regeling afhankelijk worden gesteld van het voldoen aan bepaalde voorwaarden door de betrokken gemeente.
1. Een Gemeente kan uittreden door toezending aan het Algemeen Bestuur van het daartoe strekkende besluit van haar college, na verkregen toestemming van de betreffende gemeenteraad.
2. De uittredende deelnemer betaalt de bijdrage als bedoeld in artikel 23 gedurende vier jaren, met dien verstande dat met elk jaar het bedrag met 25 % wordt verlaagd totdat de uittredende deelnemer in het vijfde jaar niets meer hoeft te betalen, te rekenen vanaf het jaar waarin het besluit tot uittreding genomen is.
3. De uittreding kan, behoudens een door het Algemeen Bestuur toe te stane afwijking, niet eerder plaatsvinden dan op 1 januari van het tweede jaar volgend op dat, waarin de in het eerste lid van dit artikel genoemde besluiten zijn bekendgemaakt en opgenomen in het register als bedoeld in artikel 27 van de Wet.
1. De Regeling wordt ontbonden en het Werkgeversservicepunt daarmee opgeheven, indien de Colleges van tenminste drie vierde van de Gemeenten daartoe besluiten, na verkregen toestemming van de betreffende gemeenteraden.
2. In geval van ontbinding van de Regeling en daardoor opheffing van het Werkgeversservicepunt, stelt het Algemeen Bestuur‚ de Gemeenten gehoord hebbende, een liquidatieplan vast, waarin in elk geval een sociaal plan ten aanzien van het Personeel is opgenomen. In het liquidatieplan kan van de bepalingen van de Regeling worden afgeweken.
3. Zo nodig blijven de bestuursorganen van de Regeling ook na de ingangsdatum van de opheffingsbesluiten in functie, totdat de liquidatie is beëindigd.
Artikel 34 Onvoorziene situaties
In alle gevallen waarin deze Regeling niet voorziet beslist het Algemeen Bestuur, zoveel mogelijk analoog aan of in de geest van de bepalingen van de Gemeentewet, de Wet en de Regeling.
Artikel 35 Duur en inwerkingtreden
1. De Regeling wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.
2. De Regeling treedt in werking op de dag nadat het College van de gemeente Heerlen de Regeling in alle deelnemende gemeenten bekend heeft gemaakt door kennisgeving van de inhoud daarvan in de Staatscourant, waarbij artikel 140 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing is.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-75214.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.