VERKEERSBESLUIT – 30km-zone, parkeerverbodszone, éénrichtingverkeer, verplicht fietspad en voetpad – De Buitenplaats Van Ruytenburch – Vlaardingen

Logo Vlaardingen

1372062

vastgesteld hebbend, dat de bestuurlijke bevoegdheid hiertoe op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bij het College van Burgemeester en Wethouders ligt, omdat dit verkeersbesluit betrekking heeft op een weg of gedeelte daarvan, zoals genoemd in artikel 1, eerste lid, onder b, van die wet, die onder het beheer van noch het Rijk, noch de provincie, noch het waterschap valt en is gelegen in de gemeente Vlaardingen;

gezien het Mandaatbesluit Ambtenaren 2016 en het Ondermandaatbesluit Ambtenaren 2017;

gelezen het advies van de politie d.d. 30 oktober die met dit besluit instemt en waarmee tevens is voldaan aan de verplichting als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

overwegende dat op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

overwegende dat op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

gelet op hetgeen ten aanzien hiervan overigens in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is bepaald, alsmede op de bepalingen ter zake van de Algemene wet bestuursrecht;

Het college van Burgemeester en Wethouders b esluit :

1.tot het instellen van een 30km-zone in De Buitenplaats Van Ruytenburch op de volgende wegen en straten;

  • Van Arenbergstraat,

  • Het Louwelant,

  • Kleine Buitenweide,

  • Specerijenstraat,

  • Ambachtsheerstraat,

  • Luitenantstraat en

  • Nachtwachtstraat

door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1 en A2, uitgevoerd als begin en einde zone volgens bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens1990;

1.tot het instellen van een parkeerverbodszone in De Buitenplaats van Ruytenburch op de volgende wegen en straten;

  • Van Arenbergstraat,

  • Het Louwelant,

  • Kleine Buitenweide,

  • Specerijenstraat,

  • Ambachtsheerstraat,

  • Luitenantstraat en

  • Nachtwachtstraat

door middel van het plaatsen van de verkeersborden E1, uitgevoerd als begin en einde zone volgens bijlage I van het RVV 1990;

  • 1.

    tot het instellen van éénrichtingverkeer middels het plaatsen van de verkeersborden C2 (inrijdverbod) en C3 (verplichte rijrichting) volgens bijlage I van het RVV 1990, voorzien van de onderborden OB52 (uitgezonderd fietsers) zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en 3 van het BABW, in de straten;

    • Specerijenstraat van de Kleine Buitenweide naar de Van Arenbergstraat;

    • Nachtwachtstraat van de Ambachtsheerstraat naar de Van Arenbergstraat;

    • Luitenantstraat van de Van Arenbergstraat naar de Ambachtsheerstraat;

    • Het Louwelant van de Kleine Buitenweide naar de Ambachtsheerstraat;

  • 2.

    tot het wijzigen van het voetpad aan de oostzijde van het nieuwbouwproject tussen de Kleine Buitenweide en de Westlandseweg naar fietspad door middel van het plaatsen van de verkeersborden G11 (fietspad) en G12 (einde fietspad) volgens bijlage I van het RVV 1990;

  • 3.

    tot het instellen van een voorrangsregeling voor de aansluiting van het fietspad, tussen de Kleine Buitenweide en Westlandseweg, op de Westlandseweg middels het plaatsen van verkeersbord B6 (voorrang verlenen) volgens bijlage I van het RVV1990;

  • 4.

    tot het aanwijzen van voetpaden welke vanuit het park aansluiten op het fietspad tussen de Kleine Buitenweide en Westlandseweg door plaatsing van borden G7 (voetpad) volgens bijlage I van het RVV1990;

  • 5.

    tot het aanwijzen van een voetpad tussen de Kleine Buitenweide en de Hoflaan, nabij de aansluiting op de Westlandseweg, door middel van het plaatsen van de verkeersborden G7 (voetpad) volgens bijlage I van het RVV 1990;

  • 6.

    de verkeersborden en verkeersmaatregen te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening

  • 7.

    te bepalen dat dit verkeersbesluit in werking treedt op de dag na bekendmaking in de Staatscourant.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Aanleiding en bestaande situatie is dat:

  • in het noordwestelijk deel van het park ’t Hof, direct ten oosten van de Hoflaan het nieuwbouwproject “De Buitenplaats Van Ruytenburch” wordt gerealiseerd;

  • binnen het nieuwbouwproject de nieuwe straten Van Arenbergstraat, Het Louwelant, Kleine Buitenweide, Specerijenstraat, Ambachtsheerstraat, Luitenantstraat en Nachtwachtstraat zijn gelegen;

  • het noodzakelijk is om voor de nieuwe straten een snelheid- en parkeerregiem vast te stellen;

  • vanwege de beperkte breedte van de rijbaan éénrichtingsverkeer in sommige straten noodzakelijk is;

  • er enkele loop- en fietsroutes naar deze nieuwbouwlocatie worden aangepast.

Verkeerskundige aspecten zijn dat:

  • de nieuwe straten Van Arenbergstraat, Het Louwelant, Kleine Buitenweide, Specerijenstraat, Ambachtsheerstraat, Luitenantstraat en Nachtwachtstraat als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom kunnen worden getypeerd en een verblijfsfunctie hebben;

  • het gewenst is om de maximale toegestane snelheid in overeenstemming te brengen met de inrichting van deze wegen en straten en deze vast te stellen op 30 km per uur;

  • binnen een 30km-zone het parkeren op de rijbaan is toegestaan, tenzij anders is aangegeven;

  • het parkeren op de rijbaan kan leiden tot hinder met betrekking tot de bereikbaarheid en de doorstroming van het verkeer;

  • vrachtwagens, vuilniswagens en hulpdiensten hinder kunnen ondervinden van op de rijbaan geparkeerde voertuigen en dit kan leiden tot gevaarlijke en onveilige verkeerssituaties;

  • er voldoende parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers zijn aangelegd en het niet noodzakelijk is om buiten de aangegeven parkeerplaatsen te parkeren;

  • het gelet op het bovenstaande gewenst is om een parkeerverbodszone in te stellen waarbinnen de genoemde straten en wegen vallen;

  • het instellen van een parkeerverbodszone betekent dat er enkel nog op de als zodanig aangegeven parkeergelegenheid mag worden geparkeerd;

  • achtereenvolgens de Specerijenstraat, Nachtwachtstraat, Luitenantstraat en Het Louwelant niet voldoen aan de benodigde maatvoering voor één- en/of tweezijdig langsparkeren en/of verkeer in twee richtingen;

  • bij verkeer uit beide richtingen de afwikkeling van het verkeer in de bovengenoemde straten regelmatig wordt belemmerd;

  • ook de bereikbaarheid voor brandweer en hulpdiensten hierdoor in het geding kan komen;

  • als gevolg van het instellen van éénrichtingverkeer er ruimte ontstaat voor fietsers om op een veilige manier in twee rijrichtingen van de genoemde bouwstraat gebruik te maken;

  • de hierboven genoemde problemen en gevaren aanzienlijk groter worden geacht dan de nadelen van omrijd bewegingen die aan éénrichtingsverkeer verbonden zijn;

  • het voor een veilige afwikkeling van het verkeer in de achtereenvolgens de Specerijenstraat, Nachtwachtstraat, Luitenantstraat en Het Louwelant gewenst is om éénrichtingverkeer, uitgezonderd fietsers in te stellen;

  • het gewenst is om de voorrang te regelen ter plaatse van de aansluiting van achtereenvolgens de noordelijke en zuidelijke aansluiting van de Kleine Buitenweide en de Ambachtsheerstraat op de Hoflaan door middel van de aanleg van een uitritconstructie, waarbij het verkeer komende vanuit de richting van de bovengenoemde straten voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Hoflaan;

  • het fietspad tussen de Kleine Buitenweide en de Westlandseweg wordt aangelegd als verbinding tussen het centrum, de Hoflaan en Vlaardinger Ambacht.

Uit het oogpunt van:

  • dat de maatregel (gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet) strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • dat de maatregel (gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet) strekt tot het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • dat de maatregel (gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet) strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Is het gewenst om:

•door middel van het nemen van de voorgestelde verkeersmaatregelen de verkeersveiligheid, de doorstroming en bereikbaarheid te waarborgen en parkeeroverlast te voorkomen;

Belangenafweging

  • bij de afweging van belangen gaat het om de verkeerskundige aspecten, in dit geval de verkeersveiligheid, het beschermen van de weggebruikers en het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, zoals geformuleerd in artikel 2, eerste lid sub a en b, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • er zijn geen individuele belangen in het geding die de positie van één of meer personen kunnen aantasten;

  • er zijn dan ook geen aanwijzingen dat er sprake is of kan zijn van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen;

  • daarom kan bij het nemen van het besluit evenmin sprake zijn van onevenredige nadelige gevolgen als bedoeld in artikel 3:4, lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht.

Zorgvuldigheid

  • dat er overleg heeft plaats gevonden met de bewoners van het plan “De Buitenplaats van Ruyenburch” met betrekking tot de voorgestelde verkeersmaatregelen;

  • dat bij de voorbereiding van dit besluit dan ook gehandeld is overeenkomstig de zorgvuldigheid die op grond van artikel 3:1 van de Algemene wet bestuursrecht ten aanzien van besluiten als deze moet worden betracht;

  • dat met de vaststelling van dit besluit dan ook geen sprake is van een besluit met onevenredige nadelige gevolgen als bedoeld in artikel 3:4, lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht.

Vlaardingen,

Namens burgemeester en wethouders van Vlaardingen,

N.A. Krijnen

Teammanager Openbare Ruimte

MEDEDELINGEN

Naar boven