Verkeersbesluit t.g.v. herinrichting Laanstraat.

Logo Baarn

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE BAARN,

VASTSTELLEN BEVOEGDHEID.

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op grond van het mandaatbesluit van het college van burgemeester en wethouders van 13 december 2016 is de teammanager Beheer Ruimte/Omgeving gemandateerd dit verkeersbesluit te ondertekenen.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT.

De gemeente Baarn heeft het besluit genomen door een grootschalige herinrichting van de Laanstraat een verbetering te bewerkstelligen van het verblijfs- en winkelklimaat. Een aanpassing van het verkeersregime ondersteunt de herinrichting.

Vereiste van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden is het gewenst om in de Laanstraat, het weggedeelte tussen de Nieuwstraat en de Brink, en de Brink, door middel van het plaatsen van bord E10(G7) –zone voetpad- van bijlage I van het RVV-1990 met onderborden gedurende het grootste deel van de dag uitsluitend voetgangers en daarmee gelijk te stellen andere verkeersdeelnemers toe te laten in de Laanstraat en de Brink. De permanent beschikbare doorsteken via de Laanstraat, Mollerusstraat-Oranjestraat en Teding van Berkhoutstraat- Spoorstraat, behoren daarmee tot het verleden. Door middel van het plaatsen van de borden D5L en D5R worden bestuurders verplicht de Laanstraat uitsluitend in oostelijke richting te berijden.

De doorsteken voor het autoverkeer door de Laanstraat hebben invloed op de verblijfskwaliteit in het winkelcentrum. Onderzocht is wat de effecten zijn als autoverkeer geen gebruik meer kan maken van deze doorsteken. Van de doorsteken Teding van Berkhoutstraat – Spoorstraat en Mollerusstraat – Oranjestraat wordt vastgesteld dat de hoeveelheid verkeer een negatief effect heeft op de verblijfskwaliteit van de Laanstraat. Het afsluiten van deze doorsteken voor doorgaand verkeer levert geen knelpunten elders op.

Om de bereikbaarheid van de laanstraat voor leveranciers zo optimaal mogelijk te houden wordt via alle daartoe geschikte wegen de Laanstraat toegankelijk gemaakt. Om het verkeersbeeld zo helder mogelijk te houden wordt het verkeersregime zo ingericht dat het autoverkeer uitsluitend van west naar oost door de Laanstraat kan rijden. Uitzondering daarop vormt het meest oostelijke deel van de Laanstraat. Dit heeft te maken met de bereikbaarheid van de markt op dinsdagochtend.

Bestuurders die vanuit de Eemnesserweg de Teding van Berkhoutstraat en de Mollerusstraat in rijden worden door middel van bord L08 –doodlopende weg- van bijlage I van het RVV-1990, voorzien van een afstandsaanduiding en een onderbord met uitzonderingen, erop gewezen dat de Laanstraat geen mogelijkheid meer biedt deze als doorgaand verkeer te passeren. Dit geldt eveneens voor de bestuurders die vanuit de Leestraat de Spoorstraat en Parkstraat in rijden en bestuurder die vanuit de Stationsweg de Oranjestraat in rijden.

Omdat het nieuwe verkeersregime op onderdelen afwijkt van het bestaande verkeersregime dienen van het vorige verkeersbesluit handelend over de Laanstraat bepaalde deelbesluiten worden ingetrokken.

OVERLEG

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met het regionaal politiekorps Utrecht.

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders,

  • I.

    In te trekken van het verkeersbesluit 44986 (Staatscourant) van 1-12-2015, de onderdelen II,III, V en VI.

  • II.

    In de Laanstraat door middel van het plaatsen van de bord E10(G7) –zone voetpad- van bijlage I van het RVV-1990 voorzien van het onderbord uitgezonderd fietsers en laden en lossen ma t/m za tot 11.00 uur en na 18.00 uur, vrijdag na 21.00 en uitgezonderd fietsers zondag de gehele dag en bord E11(G7) –einde zone voetpad-, de Laanstraat, het weggedeelte tussen de Nieuwstraat en de Brink, aan te wijzen als voetpadzone, uitgezonderd fietsers en laden en lossen ma t/m za tot 11.00 uur en na 18.00 uur, vrijdag na 21.00 uur en uitgezonderd fietsers zondag de gehele dag.

  • III.

    Op de Brink door middel van het plaatsen van bord E10(G7) –voetpad- van bijlage I van het RVV-1990, voorzien van het onderbord uitgezonderd fietsers ma-woe-don-za voor 11.00 uur en na 18.00 uur, dinsdag na 15.00 uur vrijdag voor 11.00 uur en na 21.00 uur en zondag de gehele dag en bord E11(G7) –einde zone voetpad-, het pleingedeelte van de Brink aan te wijzen als voetpadzone, uitgezonderd fietsers op ma-woe-don-za voor 11.00 uur en na 18.00 uur, dinsdag na 15.00 uur, vrijdag voor 11.00 uur en na 21.00 uur en zondag de gehele dag.

  • IV.

    In de Spoorstraat, de Parkstraat en de Oranjestraat door middel van het plaatsen van bord D5R – verplicht rechtsaf te slaan- van bijlage I van het RVV-1990 voorzien van het onderbord uitgezonderd fietsers, bestuurders, uitgezonderd fietsers, bestuurders komende vanuit de genoemde straten, te verplichten uitsluitend rechtsaf de Laanstraat in te rijden.

  • V.

    In de Laanstraat nabij de Mollerustraat door middel van het plaatsen van bord D4 – verplicht rechtdoor rijden- van bijlage I van het RVV-1990, voorzien van het onderbord uitgezonderd fietsers, bestuurders, uitgezonderd fietsers, te verplichten de Laanstraat te volgen en niet toe te staan linksaf de Mollerusstraat in te rijden.

  • VI.

    In de Laanstraat door middel van het plaatsen van bord D5L – verplicht linksaf te slaan- van bijlage I van het RVV-1990, voorzien van het onderbord uitgezonderd fietsers, bestuurders uitgezonderd fietsers, rijdende in de Laanstraat komende uit de richting Brink verplichten linksaf de Oranjestraat in de rijden.

Baarn, 19 december 2017.

burgemeester en wethouders van Baarn,

namens dezen,

de teammanager Beheer Ruimte/Omgeving

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop het besluit is gepubliceerd. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van Baarn, Postbus 1003, 3740 BA Baarn.

In spoedeisende zaken kunnen belanghebbenden, zodra het bezwaarschrift is ingediend, de Voorzieningenrechter vragen om een voorlopige voorziening te treffen. U kunt uw verzoekschrift indienen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, o.v.v. voorlopige voorzieningen Postbus 16005, 3500 DA, Utrecht. Houdt u er rekening mee dat hieraan kosten verbonden zijn (informatie bij de griffier van de Rechtbank op nummer 088-36 20000).

U kunt uw verzoekschrift ook digitaal bij genoemde rechtbank indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden

Naar boven