Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Steenbergen | Staatscourant 2017, 73554 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Steenbergen | Staatscourant 2017, 73554 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Steenbergen, Woensdrecht en Bergen op Zoom, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft,
voor een doelmatige uitvoering van de gemeenschappelijke taken en verantwoordelijkheden op het gebied van Sociale Zaken en ter versterking van de kwaliteit, continuïteit, effectiviteit en efficiency, intergemeentelijke samenwerking wenselijk is;
met toestemming van de raad van de gemeente Woensdrecht van 6 juli 2011, de raad van de gemeente Steenbergen van 14 juni 2011 en de raad van de gemeente Bergen op Zoom van 14 juni 2011, voor onbepaalde tijd aan te gaan de 'Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Sociale Dienst Brabantse Wal'.
Hoofdstuk 2: Belang, doel, taken en bevoegdheden
De regeling wordt getroffen ter behartiging van het belang van een goede uitvoering van de gemeenschappelijke taken op het gebied van sociale zaken.
Artikel 6: Taken uitvoeringsorganisatie
Dit takenpakket strekt zich uit tot de volgende deelgebieden:
a. Sociale Zaken: de Wet werk en bijstand, Bijstandsbesluit zelfstandigen, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, Wet sociale werkvoorziening en alle overige daarop gebaseerde regelingen;
b. Flankerend beleid: bijzondere bijstand, minimabeleid, Wet inburgering, schuldhulpverlening;
c. De uitvoering van andere wetten, besluiten en regelingen op het gebied van Sociale Zaken, waarvan de uitvoering door de deelnemende gemeenten is opgedragen of in de toekomst in dit kader wordt opgedragen aan het gemeenschappelijk orgaan.
Artikel 7: Algemene bevoegdheidstoedeling
De colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten zullen bij mandaatbesluit bepalen welke bevoegdheden die samenhangen met de taakvelden zoals vermeld in artikel 6 van de regeling, gemandateerd worden aan het afdelingshoofd van de uitvoeringsorganisatie voor zover dat binnen de Algemene wet bestuursrecht is toegestaan.
Indien desondanks sprake is van onvoldoende kwalitatief of onzorgvuldig handelen van de uitvoeringsorganisatie ten aanzien van één of meer deelnemende gemeenten als gevolg waarvan schade is ontstaan of dreigt te ontstaan, meldt het betreffende college respectievelijk melden de colleges dit zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen drie maanden na het constateren van de geleden of dreigende schade bij het Gemeenschappelijk Orgaan. Gemeenschappelijk Orgaan draagt zorg voor beperking en zo nodig tot herstel van geleden schade.
Hoofdstuk 3: Het gemeenschappelijk orgaan
Artikel 14: Inlichtingen, verantwoording en ontslag
Een lid van het gemeenschappelijk orgaan is verantwoording verschuldigd aan het college dat hem heeft aangewezen, dan wel aan de raad van die gemeente, voor het door hem in het gemeenschappelijk orgaan gevoerde beleid en wel binnen drie maanden nadat dit is gevraagd door het betrokken college dan wel door de raad op de wijze zoals dit wordt verlangd.
Hoofdstuk 4: Financiële bepalingen
In de begroting wordt aangegeven welke bijdrage iedere deelnemende gemeente verschuldigd is voor de uitvoering van de taken en de organisatiekosten daarvan door de uitvoeringsorganisatie overeenkomstig het bepaalde in artikel 6 van de regeling. Uitgangspunt voor de verdeling van de kosten over de deelnemende gemeenten is het aantal klanten per deelnemende gemeente per 1 januari van het jaar voorafgaande aan het begrotingsjaar.
De additionele kosten verbonden aan de uitvoering van de door de uitvoeringsorganisatie uitgevoerde taken zijn vastgesteld in de begroting 2012 en worden gedurende de eerste drie jaar jaarlijks bij de begroting met 1 % geïndexeerd. Onder additionele kosten wordt verstaan de doorbelasting van de ondernemingsraad, ondersteuning personeel en organisatie, financiën, DIV, bezwaarschriften, huisvesting, archief en werplekken automatisering. Na de periode van drie jaar wordt de kostprijs en het indexpercentage opnieuw door de uitvoeringsorganisatie vastgesteld.
Het gemeenschappelijk orgaan zendt zo spoedig mogelijk, docht uiterlijk 1 mei, de rekening vergezeld van de daarbij horende verantwoording alsmede een verslag van het onderzoek naar deugdelijkheid, opgemaakt door een buiten het gemeenschappelijk orgaan staande deskundige, ter kennisneming toe aan de raden der deelnemende gemeenten;
Indien er tussen de uitvoeringsorganisatie en één van de deelnemende gemeenten een geschil ontstaat over de uitvoering van de taken als opgenomen in de artikelen 4 tot en met 6 van deze regeling, treden het gemeenschappelijk orgaan en het betreffende college terstond in overleg met elkaar ten einde het geschil verder te verkennen en zo mogelijk op te lossen.
Indien dit overleg niet binnen twee maanden na de begindatum ervan tot een oplossing heeft geleid, zullen betrokken partijen een mediator inschakelen ten einde hun geschil te beslechten. In bijzondere omstandigheden of indien de spoedeisendheid dit verlangt, zijn partijen bevoegd het geschil aan de daartoe bevoegde rechter voor te leggen.
Hoofdstuk 7: Toetreding, uittreding, wijziging, opheffing
Het college van elke deelnemende gemeente kan, na vooraf verkregen instemming van de raad van die gemeente, besluiten dat de deelneming aan deze regeling wordt opgezegd. De raad van de andere gemeenten wordt over de besluiten geïnformeerd. Een dergelijk besluit tot uittreding kan niet plaatsvinden binnen vijfjaar na inwerkingtreding van deze regeling.
Artikel 22: Wijziging en opheffing
Een besluit tot opheffing van de regeling gaat vergezeld van een liquidatieplan, vast te stellen door de colleges van de deelnemende gemeenten. Het liquidatieplan voorziet in de verplichting van de deelnemende gemeenten tot deelneming in de financiële gevolgen van de opheffing, in de gevolgen voor het personeel en in de gevolgen van het door de gemeenten wederom zelfstandig uitvoeren van de van toepassing zijnde regelgeving.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-73554.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.