Verkeersbesluit verkeersmaatregelen reconstructie Amsterdamseweg-noord tussen Keizer Karelweg en Van Spaenstraat

Logo Amstelveen

Realisatie en Beheer, verkeer en vervoer, 2017

Zaaknummer: Z-2017/048667 Documentnummer: D-2017/351686

Burgemeester en wethouders van Amstelveen besluiten om de kruising Amsterdamseweg/ Keizer Karelweg aan te wijzen als rotonde met voetgangersoversteekplaatsen en voorrang voor overstekende fietsers zoals aangegeven op de tekeningen W-1300-15 en W-1300-16. Daarmee vervalt voor de gedeelten van de Amsterdamseweg tussen de Keizer Karelweg en de Graaf Florislaan en van de Keizer Karelweg tussen de Amsterdamseweg en de Gijsbrecht van Amstellaan de aanduiding als voorrangsweg.

Zij doen dit door het (ver)plaatsen en verwijderen van borden B1, B6, D1 en D2 van bijlage van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. De voorrang voor de voetgangers bij de rotonde wordt geregeld door zebramarkeringen aan te brengen en borden L2 van genoemde bijlage te plaatsen. De voorrang voor de fietsers en bromfietsers wordt geregeld door het aanbrengen van haaientanden en borden B6 van genoemde bijlage.

Motivering

Het besluit wordt als volgt gemotiveerd:

De kruising Amsterdamseweg-Keizer Karelweg en het aangrenzende gedeelte van de Amsterdamseweg aan de noordkant van de kruising worden tot aan de Van Spaenstraat heringericht. De verkeersafwikkeling op de kruising Amsterdamseweg-Keizer Karelweg wordt momenteel met verkeerslichten geregeld. De verkeersregelinstallatie is verouderd en is aan vervanging toe. Het is een T-kruising. Zowel de Keizer Karelweg als de Amsterdamseweg zijn gebiedsontsluitingswegen, waar een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt. In de huidige situatie is de Keizer Karelweg en het aansluitende gedeelte van de Amsterdamseweg richting de Graaf Florislaan de voorrangsroute.

De verkeerssituatie kan worden verbeterd door de verkeersregelinstallatie op de kruising te verwijderen en de kruising in te richten als enkelstrooksrotonde met fietsers en voetgangers in de voorrang. Hiermee wordt de doorstroming voor fietsers en de oversteekbaarheid voor langzaam verkeer op de kruising verbeterd. Met de aanleg van een rotonde wordt ook de doorstroming voor automobilisten en bussen verbeterd en worden onnodige wachttijden voorkomen. Tevens wordt de afwikkelcapaciteit vergroot. Ten opzichte van een gewone kruising zijn er bij een rotonde minder conflictpunten tussen verkeersstromen onderling. Bij een rotonde komt het autoverkeer met een lagere snelheid aanrijden. Hierdoor is de kans op ongevallen veel kleiner en zal het letsel bij een eventueel ongeval doorgaans minder ernstig zijn. Voor voetgangers zullen op alle toeleidende takken van de rotonde voetgangersoversteekplaatsen worden aangebracht. Met de aanleg van de rotonde wijzigt de voorrangsregeling en vervalt voor het gedeelte van de Keizer Karelweg en het aansluitende gedeelte van de Amsterdamseweg tussen de Gijsbrecht van Amstellaan en de Graaf Florislaan de aanwijzing als voorrangweg.

Een rotonde op de kruising kan de huidige verkeersintensiteiten van motorvoertuigen goed verwerken en de verwachte groei opvangen. Door de maatregelen verbetert naar verwachting de doorstroming, ook van het openbaar vervoer.

De verkeerslichtenregeling op de T-kruising Amsterdamseweg-Graaf Florislaan wordt wel vervangen. Hier ontbreekt de ruimte voor het inrichten van een rotonde. De geldende voorrangsregeling met de bijbehorende bebording wijzigt niet.

Het besluit strekt conform art. 2 Wegenverkeerswet 1994 tot:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg (lid 1a);

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b);

  • -

    het in stand houden van de weg en waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (lid 1c).

Over het besluit heeft overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg plaatsgevonden met de gemandateerde specialist van het team Verkeersadvisering namens de korpschef van de regiopolitie Amsterdam-Amstelland.

Participatie

Over de plannen is op 15 mei 2017 een informatieavond gehouden. De plannen zijn akkoord bevonden door Connexxion, Vervoerregio en Fietsersbond. Ook is het ontwerp voorgelegd aan de wijkplatforms Elsrijk, Patrimonium en Randwijck. De openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht is gevolgd. Er is op 11 oktober 2017 een ontwerpverkeersbesluit bekendgemaakt en ter inzage gelegd. Belanghebbenden konden in de periode van 12 oktober 2017 tot en met 22 november 2017 een zienswijze indienen. In de directe omgeving is een bewonersbrief verspreid.

Zienswijzen

Van de mogelijkheid een zienswijze in te dienen is geen gebruik gemaakt. Het ontwerpverkeersbesluit is inhoudelijk ongewijzigd in een definitief verkeersbesluit omgezet.

Wettelijke grondslag

Het besluit is gebaseerd op:

  • -

    De Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • -

    het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

Bevoegd gezag

Verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op de wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap (art. 18, lid 1, onder d, WVW 1994). Burgemeester en wethouders van Amstelveen hebben deze bevoegdheid bij besluit van 19 november 2013 gemandateerd.

De genoemde wegen liggen binnen de bebouwde kom en zijn in beheer bij de gemeente Amstelveen.

Mogelijkheid tot het indienen van een b eroepschrift

Tegen dit besluit kan slechts beroep worden ingesteld door belanghebbenden die redelijkerwijs niet in staat zijn geweest hun zienswijze tegen het ontwerpverkeersbesluit kenbaar te maken. Het beroepschrift moet schriftelijk worden ingediend. Het bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van het beroep. Het beroepschrift moet worden ondertekend.

Het beroepschrift dient te worden gericht aan de Rechtbank Amsterdam , Sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Aan het indien van een beroepschrift zijn kosten verbonden. Het indienen van een beroepschrift schort de werking van het besluit niet op. De mogelijkheid bestaat om – zodra het beroepschrift is ingediend – tevens een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen. Ook hier zijn kosten aan verbonden. Het verzoek om voorlopige voorziening stuurt u naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam.

Ondertekening

Amstelveen, 12 december 2017

Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen,

namens dezen,

mr. ir. S.J. van Viegen

teamleider verkeer en vervoer

Dit verkeersbesluit is bekendgemaakt op 18 december 2017

Naar boven