VERKEERSBESLUIT - Wijzigen voorrangsregime Broekstraat en instellen 30 km/zone Parallelweg en de Stek

Logo Best

Burgemeester en wethouders,

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan – Beleidsnota – Waar willen we naartoe? (februari 2008);

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

Dat op dit verkeersbesluit afdeling 3.4; de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, van de Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing is;

Het feit dat de behandelend ambtenaar van de afdeling Uitvoering bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994;

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.

• Het beschermen weggebruikers en passagiers.

• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Overwegende dat

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

Is het gewenst om

  • 1.

    De kruispunten tussen Broekstraat en de zijwegen, die binnen de bebouwde kom zijn gelegen, in te stellen als voorrangskruispunten waarbij de Broekstraat de voorrangsweg is;

  • 2.

    Een maximumsnelheid in te stellen van 30 km/uur op de Parallelweg en de Stek.

Motivering

Voorrangskruispunten

Op dit moment zijn de kruispunten tussen de Broekstraat en de zijwegen, die binnen de bebouwde kom liggen, gelijkwaardig. Op de zijwegen geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur. Volgens de landelijke richtlijnen (CROW) is het niet gewenst om deze kruispunten gelijkwaardig in te richten.

Om de kruispunten volgens de landelijke richtlijnen in te richten en het kruispunt voor de weggebruiker duidelijk en herkenbaar te maken is het gewenst om een voorrangsregeling in te stellen.

Maximumsnelheid

De Parallelweg en de Stek zijn woonstraten. In deze straten geldt momenteel een maximumsnelheid van 50 km/uur. Volgens de richtlijnen is dit niet wenselijk en verkeersveilig. Het is daarom gewenst om een passende maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen in beide woonstraten.

Belangenafweging

De maatregelen zijn besproken in de Projectgroep verkeer en vervoer. In deze projectgroep zitten onder meer de wethouder verkeer, de Politie, Veilig Verkeer Nederland en diverse ambtenaren van verkeer en beheer. De projectgroep heeft ingestemd met het voornemen.

Met de wijzigingen wordt er aangesloten bij de landelijke richtlijnen (CROW). Dit zorgt voor duidelijkheid voor de weggebruiker, zodat hij/zij weet welk verkeersgedrag er verwacht wordt.

Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot:

  • 1.

    Een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen op de Parallelweg en de Stek door het plaatsen van verkeersborden A01-30(zb) en A01-30(ze) uit bijlage I van het RVV 1990;

  • 2.

    Een voorrangsregeling in te stellen door het plaatsen van verkeersborden B04, B05 en B06 alsmede het aanbrengen van haaientanden uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende kruispunten:

    • a.

      Broekstraat – Broekstraat (doodlopend gedeelte);

    • b.

      Broekstraat – Landbouwweg;

    • c.

      Broekstraat – De Stek;

    • d.

      Broekstraat – Parallelweg.

  • 3.

    Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • 4.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, als deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;

  • 5.

    Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant en op de gemeentelijke website.

 

Beroep

Binnen zes weken kunt u tegen dit besluit beroep instellen bij de rechtbank Oost-Brabant. De termijn van zes weken begint op de dag na de datum waarop dit besluit in de Staatscourant is gepubliceerd. U kunt alleen beroep instellen als u tegen het ontwerpbesluit zienswijzen heeft ingediend in de periode dat deze mogelijkheid werd geboden of redelijkerwijs niet kan worden verweten dat u geen zienswijzen heeft ingediend.

Als u een beroepschrift heeft ingediend dan schorst dat de werking van het besluit niet. Om het besluit (tijdelijk) buiten werking te stellen kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter als u daarvoor een spoedeisend belang heeft. Dit verzoek kunt u indienen bij de Rechtbank te 's-Hertogenbosch, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA 's-Hertogenbosch. U bent hiervoor griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden

13-12-2017

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders

Naar boven