verkeersBesluit zwaanstraat  

Logo Eindhoven

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

•Zwaanstraat

Wettelijk kader

Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:

•invoering tweerichtingsverkeer voor motorvoertuigen op de Zwaanstraat (gedeelte ontsluitingsweg Strijp R – rotonde Halve Maanstraat)

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het nemen van dit besluit op basis van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

  • het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

Ni euwe inrichting

Door middel van zogenaamde passeerstroken kan gemotoriseerd verkeer op het smalle tracé van de Zwaanstraat, tussen rotonde Halve Maanstraat en ontsluiting Strijp R in twee richtingen worden afgewikkeld.

Aanleiding

De huidige rijbaan van de Zwaanstraat wordt getransformeerd tot fietspad. Dit in verband met de aanleg van de ‘Groene Corridor’ (autoluwe, recreatieve verbinding). De intentie was om het huidige fietspad aan de zijde van Strijp R (woningbouw ontwikkeling), als gevolg van te handhaven bomenrij, vanaf de ontsluitingsweg Strijp R tot aan de rotonde met de Halve Maanstraat als eenrichtingsstraat in te richten. Tweerichtingsverkeer was hier in verband met de bestaande bomenstructuur niet mogelijk.

Een aantal belanghebbenden heeft verzocht om de verkeersstructuur op de Zwaanstraat opnieuw te beoordelen en het voorstel gedaan om tweerichtingsverkeer op de Zwaanstraat (gedeelte ontsluitingsweg Strijp R – rotonde Halve Maanstraat) mogelijk te maken. Dit door het realiseren van passeerstroken.

Belangen a fweging

Het tweerichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer op de Zwaanstraat is door het kappen van 7 bomen en het realiseren van 3 passeerhavens mogelijk. Voor het kappen van deze bomen is een kapvergunning verleend. In geval van tegemoetkomend (auto)verkeer kan de passeerstrook gebruikt worden om elkaar te passeren. Door het toepassen van tweerichtingsverkeer in plaats van eenrichtingsverkeer verbetert de onsluiting en bereikbaarheid van de totale woningbouwontwikkeling Strijp-R. Daarnaast neemt, door een betere spreiding van verkeersaanbod, de verkeersintensiteit op de Kathodelaan af. Dit heeft positieve gevolgen voor de leefbaarheid aan de Kathodelaan.

Ter hoogte van de passeerstroken wordt de bestaande weg circa 1,7 meter verbreed. De afstand tot de dichtsbij gelegen woning zal hierdoor ca 17.2 in plaats van 18.90 bedragen.

Gezien de beperkte extra verkeersgeneratie en de geruimte afstand tot aan aanliggende percelen is geen sprake van een onevenredige aantasting van de meest dichtbij gelegen woningen.

Samenspraak

Het verzoek om tweerichtingsverkeer op de Zwaanstraat is door een aantal belanghebbenden van Strijp R voorgesteld. Daarnaast is deze optie met de woningbouwontwikkelaar Amvest besproken. Zij staan positief tegenover de gewijzigde ontsluiting.

Advies politie

De politie ziet erop toe dat de verkeersregels worden nageleefd. Op basis van artikel 24 BABW heeft overleg plaatsgevonden. Zij is akkoord met dit besluit.

Besluit

Het verkeersbesluit nemen voor:

 

  • 1.

    invoering tweerichtingsverkeer voor motorvoertuigen op de Zwaanstraat (gedeelte ontsluitingsweg Strijp R – rotonde Halve Maanstraat), zoals aangegeven op tekening met nummer VKB-20170009 d.d. 28 september 2017   

 

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat  ten minste:

  • 1.

    de naam en het adres van de indiener

  • 2.

    de dagtekening

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

  • 4.

    de gronden van het bezwaar.

    Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.

    Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

    Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.

     

    Eindhoven, 12 december 2017

    Hoogachtend,

    namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

     

Naar boven