Besluit tot opheffen parkeerverbod (E1) en het instellen van een stopverbod d.m.v. gele doorgetrokken markering op de Bieslookstraat

Logo Groningen

Kenmerk: 6653438

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voorzover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Adviezen

Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, Dienst Regionale Operationele Samenwerking, afdeling Infrastructuur, team Verkeer over maatregel en plaatsing. Het advies is als bijlage toegevoegd.

Motivering

De Bieslookstraat is een straat in de wijk Ulgersmaborg. Dit verkeersbesluit heeft betrekking op het deel vanaf nummer 31 t/m 29. Er zijn meerdere bedrijven gevestigd aan de Bieslookstraat. Op dit moment geldt er een parkeerverbod op dit deel van de Bieslookstraat, echter wordt daar niet goed naar gehandeld. Gebruikers ondervinden hierdoor hinder op het gebied van bereikbaarheid en leefbaarheid. Ook het vrachtverkeer dat sommige percelen moet bereiken, ondervindt hinder bij foutparkeerders. De verkeerssituatie wordt met dit verkeersbesluit verduidelijkt.

De E1 borden die op dit deel van de Bieslookstraat staan, worden verwijderd. Hiermee vervalt het parkeerverbod. Vervolgens wordt een stopverbod ingesteld door middel van gele, doorgetrokken markering op alle trottoirbanden langs de rijbaan die qua inrichting niet bedoeld zijn voor parkeren. De locaties van de markering zijn te zien in het bijgevoegde ontwerp.

Door een stopverbod in te stellen, is de maatregel in de hele straat zichtbaar, terwijl het bord alleen aan het begin van de straat zichtbaar is. Hierdoor wordt het parkeren beter gereguleerd en de bereikbaarheid van de aanliggende percelen meer gegarandeerd. Door deze maatregel mogen de voertuigen alleen nog maar op de voor parkeren ingerichte ruimtes parkeren. Hierdoor wordt ook de doorgang voor grote vrachtwagens gegarandeerd.

Het besluit dient het volgende doel uit artikel 2, eerste lid, sub c van de Wegenverkeerswet 1994: ‘het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan’.

Besluit

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot het aanbrengen van gele, doorgetrokken markering zoals beschreven in artikel 23, eerste lid sub g van het RVV 1990. Deze markering wordt op de Bieslookstraat ter hoogte van nummer 31 t/m 29 aan beide zijden aangebracht, op alle trottoirbanden direct langs de rijbaan die qua inrichting niet bedoeld zijn voor parkeren.

Intrekking

Voor voornoemd parkeerverbod (E1) is een verkeersbesluit genomen. Het besluit tot

verwijdering is daarmee tevens een besluit tot intrekking van dit besluit.

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op groningen.nl/bezwaar-maken. Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Rechtsbescherming, telefoon 14 050.

 

Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:

- uw naam, adres en telefoonnummer;

- de datum waarop u het bezwaar indient;

- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee);

- waarom u het niet eens bent met het besluit;

- uw handtekening. 

 

Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt. 

 

Stuur uw bezwaarschrift naar:

college van burgemeester en wethouders

Postbus 30026

9700 RM Groningen

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen, concerndirecteur Groningen,

namens deze,       

 

 

E.A. Tollenaar

teamleider, Stadsontwikkeling

Naar boven