Regeling van de Minister voor Medische Zorg van 11 december 2017, 1265685-170910-VGP, houdende wijziging van de Warenwetregeling doorberekening kosten levensmiddelensector 2017 in verband met aanpassing tarieven NVWA en COKZ

De Minister voor Medische Zorg,

Gelet op de artikelen 13b, 16, vierde lid, en 33 van de Warenwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Warenwetregeling doorberekening kosten levensmiddelensector 2017 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 vervalt:

verordening (EG) 258/97:

verordening (EG) nr. 258/97 van het Europees Parlement en de Raad van 27 januari 1997 betreffende nieuwe voedingsmiddelen en nieuwe voedselingrediënten (PbEG 1997, L 43);

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt:

a. ‘€ 0,01139’ vervangen door: € 0,01155;

b. ‘€ 68,33’ vervangen door: € 69,30;

c. ‘€ 523,85’ vervangen door: € 531,30;

d. ‘€ 0,01480’ vervangen door: € 0,01501;

e. ‘€ 88,82’ vervangen door: € 90,06;

f. ‘€ 680,92’ vervangen door: € 690,46;

g. ‘€ 162,19’ vervangen door: € 164,43;

h. ‘€ 31,58’ vervangen door: € 33,81.

2. In het derde lid wordt:

a. ‘€ 746,54’ vervangen door: € 757,31;

b. ‘€ 1.493,07’ vervangen door: € 1.514,60;

c. ‘€ 2.986,18’ vervangen door: € 3.029,25;

d. ‘€ 4.479,27’ vervangen door: € 4.543,87;

e. ‘€ 970,48’ vervangen door: € 984,48;

f. ‘€ 1.941,00’ vervangen door: € 1.968,99;

g. ‘€ 3.882,02’ vervangen door: € 3.938,01;

h. ‘€ 5.831,00’ vervangen door: € 5.915,10.

C

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt:

a. ‘€ 0,01139’ vervangen door: € 0,01155;

b. ‘€ 68,33’ vervangen door: € 69,30;

c. ‘€ 523,85’ vervangen door: € 531,30;

d. ‘€ 0,01480’ vervangen door: € 0,01501;

e. ‘€ 88,82’ vervangen door: € 90,06;

f. ‘€ 680,92’ vervangen door: € 690,46;

g. ‘€ 162,19’ vervangen door: € 164,43;

h. ‘€ 31,58’ vervangen door: € 33,81.

2. In het derde lid wordt:

a. ‘€ 746,54’ vervangen door: € 757,31;

b. ‘€ 1.493,07’ vervangen door: € 1.514,60;

c. ‘€ 2.986,18’ vervangen door: € 3.029,25;

d. ‘€ 4.479,27’ vervangen door: € 4.543,87;

e. ‘€ 970,48’ vervangen door: € 984,48;

f. ‘€ 1.941,00’ vervangen door: € 1.968,99;

g. ‘€ 3.882,02’ vervangen door: € 3.938,01;

h. ‘€ 5.831,00’ vervangen door: € 5.915,10.

D

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het vierde lid wordt:

a. ‘€ 162,19’ vervangen door: € 164,43;

b. ‘€ 31,58’ vervangen door: € 33,81.

2. In het zesde lid wordt:

a. ‘€ 75,25’ vervangen door: € 76,80;

b. ‘€ 18,82’ vervangen door: € 19,20;

c. ‘€ 69,70’ vervangen door: € 71,09.

E

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt:

a. ‘€ 162,19’ vervangen door: € 164,43;

b. ‘€ 31,58’ vervangen door: € 33,81.

2. In het vierde lid wordt:

a. ‘€ 75,25’ vervangen door: € 76,80;

b. ‘€ 18,82’ vervangen door: € 19,20;

c. ‘€ 69,70’ vervangen door: € 71,10.

F

In artikel 10, tweede lid, wordt:

a. ‘€ 162,19’ vervangen door: € 164,43;

b. ‘€ 31,58’ vervangen door: € 33,81.

G

In artikel 11, tweede lid, wordt ‘€ 41,13’ vervangen door: € 44,43.

H

In artikel 12, derde lid, wordt:

a. ‘€ 162,19’ vervangen door: € 164,43;

b. ‘€ 31,58’ vervangen door: € 33,81.

I

Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste en tweede lid wordt ‘€ 9,47’ telkens vervangen door: € 10,14.

2. In het derde lid wordt ‘€ 31,58’ telkens vervangen door: € 33,81.

J

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste en tweede lid wordt ’31,58’ telkens vervangen door: € 33,81.

2. In het derde lid wordt ‘€ 9,47’ telkens vervangen door: € 10,14.

K

Artikel 21 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt ‘€ 68,87’ vervangen door: € 72,77.

2. In het derde lid wordt ‘€ 94,70’ vervangen door: € 101,54.

3. In het vierde en achtste lid wordt ‘€ 105,53’ telkens vervangen door: € 106,99.

4. In het vierde, vijfde, zevende en achtste lid wordt ‘€ 26,76’ telkens vervangen door: € 21,82.

5. In het zesde lid wordt:

a. ‘€ 53,51 vervangen door: € 43,64;

b. ‘€ 267,55’ vervangen door: € 218,19.

6. In het negende lid wordt:

a. ‘€ 75,25’ vervangen door: € 76,80;

b. ‘€ 18,82’ vervangen door: € 19,20;

c. ‘€ 69,70’ vervangen door: € 71,10.

7. In het elfde lid wordt:

a. ‘€ 162,19’ vervangen door: € 164,43;

b. ‘€ 31,58’ vervangen door: € 33,81.

L

Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt ‘€ 31,58’ vervangen door: € 33,81.

2. In het derde lid wordt ‘€ 162,19’ vervangen door: € 164,43.

M

Artikel 23 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 62,59’ vervangen door: € 55,16.

2. In het vierde lid wordt ‘€ 280,24’ vervangen door: € 281,81.

3. In het zesde lid wordt:

a. ‘€ 162,19’ vervangen door: € 164,43;

b. ‘€ 31,58’ vervangen door: € 33,81.

N

In artikel 24, tweede lid, wordt:

a. ‘€ 19,53’ vervangen door: € 22,05;

b. ‘€ 16,16’ vervangen door: € 16,50.

O

In de bijlage wordt:

a. ‘€ 31,58’ vervangen door: € 33,81;

b. ‘€ 63,16’ vervangen door: € 67,62;

c. ‘€ 126,32’ vervangen door: € 135,24;

d. ‘€ 189,48’ vervangen door: € 202,86;

e. ‘€ 252,64’ vervangen door: € 270,48;

f. ‘€ 315,80’ vervangen door: € 338,10;

g. ‘€ 378,96’ vervangen door: € 405,72;

h. ‘€ 442,12’ vervangen door: € 473,34;

i. ‘€ 505,28’ vervangen door: € 540,96;

j. ‘€ 568,44’ vervangen door: € 608,58;

k. ‘€ 631,60’ vervangen door: € 676,20;

l. ‘€ 694,76’ vervangen door: € 743,82;

m. ‘€ 757,92’ vervangen door: € 811,44.

ARTIKEL II

De Warenwetregeling aanwijzing ambtenaren der invoerrechten en accijnzen als controle-ambtenaren wordt ingetrokken.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2018.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister voor Medische Zorg, B.J. Bruins

TOELICHTING

Algemeen

In de Warenwetregeling doorberekening kosten levensmiddelensector 2017 (verder: de regeling) is onder andere vastgesteld voor welke keuring- en toezichtwerkzaamheden de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (verder: NVWA) en de Stichting Centraal orgaan voor Kwaliteitsaangelegenheden in de Zuivel (verder: COKZ) kosten in rekening kunnen brengen. In deze regeling zijn ook de tarieven opgenomen die de NVWA en het COKZ in rekening brengen.

Uitgangspunt is dat de kosten die de NVWA en het COKZ maken, zijn verdisconteert in het tarief en dat het tarief kostendekkend is. Het streven naar kostendekkende tarieven leidt tot periodieke aanpassing van de tarieven aan loon- en prijsontwikkelingen en ontwikkelingen in het toezicht, voor zover deze ontwikkelingen van invloed zijn op kosten die de NVWA en het COKZ maken bij het verrichten van de hiervoor genoemde keuring- en toezichtwerkzaamheden. Deze regeling zorgt voor de aanpassing van de tarieven. Dit kan zowel een verhoging als een verlaging van de tarieven betekenen.

De tariefswijzigingen zijn in overeenstemming met het rapport Maat Houden (Kamerstukken II 2013/14, 24 036, nr. 407) en, voor zover relevant, in overeenstemming met Verordening (EG) nr. 882/20041. Deze verhogingen vallen voornamelijk onder de categorie toelating. Voor de andere verhogingen is het profijtbeginsel van toepassing, omdat die werkzaamheden plaatsvinden op verzoek van een (rechts)persoon met het doel om toestemming te krijgen om iets te doen dat in beginsel verboden is. Bij exportkeuringen kan het werkzaamheden betreffen die plaatsvinden op verzoek van een (rechts)persoon, omdat een derde land daar naar vraagt of eist. Gezien de relatief beperkte wijzigingen bij import hebben de tariefwijzigingen naar verwachting geen gevolgen voor de concurrentiepositie.

Het ontwerp van deze regeling is voorgelegd aan de deelnemers aan het Regulier Overleg Warenwet (ROW)2. Deze consultatie heeft niet geleid tot commentaar op de ontwerpregeling.

Administratieve lasten en bedrijfseffecten

Deze regeling heeft geen effect op de administratieve lasten of nalevingskosten. Tarieven en retributies zijn financiële lasten en vallen als zodanig buiten de definitie van regeldruk. Zij worden aldus niet aangemerkt als regeldruk die voortvloeit uit wet- of regelgeving. De kennisnemingskosten zijn nihil.

Deze regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor de burger.

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdeel A

Artikel 30, tweede lid, van de regeling bepaalt dat paragraaf 11, met inbegrip van artikel 26, met ingang van 1 januari 2018 vervalt. Dit heeft te maken met de inwerkingtreding van Verordening (EU) 2015/22833 (uitgevoerd in het Warenwetbesluit nieuwe voedingsmiddelen en genetisch gemodificeerde levensmiddelen). Deze verordening trekt Verordening (EG) nr. 258/97 met ingang van 1 januari 2018 in. Om die reden kan de verwijzing naar Verordening (EG) nr. 258/97 in artikel 1 van deze regeling vervallen. Een verwijzing naar Verordening (EU) 2015/2283 is niet nodig, aangezien de veiligheidsbeoordeling van nieuwe voedingsmiddelen in het vervolg op Europees niveau wordt uitgevoerd in plaats van door de nationale lidstaten.

Artikel I, met uitzondering van onderdeel A, onderdeel D, tweede lid, onderdeel E, tweede lid, onderdeel K, zesde lid, en onderdeel N

Het streven naar kostendekkende tarieven leidt tot periodieke aanpassing van de retributies. Voor 2018 zou dit een gemiddelde stijging van 4,1% betekenen.

Omdat de kosten voor de import van hoog risicoproducten (levensmiddelen, diervoeders en consumentenproducten) en de kosten van laboratoriumonderzoeken zijn gestegen, is besloten deze kostenstijgingen gefaseerd door te belasten aan het bedrijfsleven. De kosten per onderzoek zijn gestegen, omdat uit een evaluatie is gebleken dat er meer analysetijd per monster nodig is dan eerder werd aangenomen. De verklaring hiervoor is dat onvoldoende rekening is gehouden met inefficiëntie van werkzaamheden buiten openingstijden. Daarnaast worden de kostenstijgingen veroorzaakt door stijging van lonen en prijzen, toename van de serviceverlening bij Import en verhoging van de ICT-kosten in verband met belangrijke generieke aansluitvoorzieningen voor het verkrijgen van digitale toegang tot de overheidsdienstverlening. Een sterke tariefstijging past niet bij de efficiencyverbetering bij de NVWA. Daarom is besloten deze kosten voor 2018 te dempen door een groot deel van de rekening bij de overheid neer te leggen, zodat de totale gemiddelde stijging van de tarieven niet uitkomt op 4,1% maar op 2,3%.

Dit jaar is de gewenste scheiding tussen keuren en handhaven in de NVWA-organisatie doorgevoerd. Hierdoor ontstaat een nieuwe kostentoerekening voor de werkzaamheden van de NVWA. Hierbij is een kostprijs voor keuren en een kostprijs voor handhaven het uitgangspunt. Verder wordt met aparte kostprijzen voor ‘keuring voor import’, ‘certificering op afstand’ en ‘keuren export/ slachthuis’ gewerkt. In deze kostprijzen worden de personeelskosten nauwkeuriger toegerekend, wat met name de inzet van (dure) dierenartsen in de kostprijzen zichtbaar maakt. Hierdoor dalen de kosten voor de eerste twee soorten keuringen en stijgen de kosten voor ‘keuren export/ slachthuis’.

Artikel I, onderdeel D, tweede lid, onderdeel E, tweede lid, onderdeel K, zesde lid, en onderdeel N

De aanpassing aan loon- en prijsontwikkelingen leidt tot een verhoging van 2% van de kosten die het COKZ in rekening brengt. Het gaat dan om de kosten opgenomen in de artikelen 8, zesde lid, 9, vierde lid, 21, negende lid, en 24, tweede lid, onderdeel b, van de regeling.

In artikel 24, tweede lid, onderdeel a, van de regeling is de opslag voor het gebruik van e-CertNL opgenomen. E-CertNL is het Nederlandse systeem voor de aanvraag en afgifte van (elektronische) exportcertificaten voor levensmiddelen en de veterinaire en fytosanitaire sectoren. Het COKZ maakt gebruik van dit systeem bij de afgifte van exportcertificaten. De kostenstijging komt hoger uit dan de stijging van 2%, omdat in het tarief van 2017 ten onrechte geen rekening was gehouden met een stijging van de opslag tot € 6,80, maar met een lager bedrag aan opslag (€ 5,28). Daarnaast is er sprake van een verhoging met € 1,00 voor 2018 in verband met het toenemen van het aantal overleggen met de sector en de NVWA.

De kosten opgenomen in de artikelen 8, zevende lid, 9, vijfde lid, en 21, tiende lid, worden per 1 januari 2018 niet verhoogd.

Artikel II

De Warenwetregeling aanwijzing ambtenaren der invoerrechten en accijnzen als controle-ambtenaren wordt ingetrokken. Het gaat hierbij om het toezicht op de Warenwetregeling invoerverbod rundvlees en produkten van rundvlees uit het Verenigd Koninkrijk (Stcrt. 1996, 64). Die laatste regeling stamt uit de tijd van de BSE-crisis en bestaat niet meer. De aanwijzingsregeling kan dan ook worden ingetrokken.

De Minister voor Medische Zorg, B.J. Bruins


X Noot
1

Verordening (EG) nr. 882/2004 inzake officiële controles op de naleving van de wetgeving inzake diervoeders en levensmiddelen en de voorschriften inzake diergezondheid en dierenwelzijn (PbEU 2004, L 165).

X Noot
2

Aan het ROW nemen vertegenwoordigers deel van ondernemers (industrie en handel), van consumenten, van ministeries (met name van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit), en van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

X Noot
3

Verordening (EU) 2015/2283 van het Europees Parlement en de Raad betreffende nieuwe voedingsmiddelen tot wijziging van verordening (EU) nr. 1169/2011 van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 258/97 van het Europees Parlement en de Raad en verordening (EG) nr. 1852/2001 van de Commissie (PbEU 2015, L 327).

Naar boven