Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 6 december 2017, nr. IENM/BSK-2017/291678, tot wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening in verband met het vervallen van de plaatselijke luchtverkeersdienstverleningsgebieden buiten openstellingsuren van enkele gecontroleerde luchthavens

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelet op de artikelen 5, eerste lid, en 8, eerste en tweede lid, van het Besluit luchtverkeer 2014;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder vernummering van het vierde en vijfde lid tot het vijfde en zesde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 4. In afwijking van het tweede en het derde lid, zijn de gedeelten van het luchtruim die zijn aangewezen als plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden van de in het eerste lid, onderdelen c tot en met l, genoemde luchthavens en de in het derde lid genoemde Niederrhein CTR en de Kleine-Brogel CTR enkel als plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden aangewezen gedurende de openstellingsuren van de desbetreffende luchthavens.

2. In het zesde lid (nieuw) wordt ‘hoofdstuk AD’ gewijzigd in: hoofdstukken ENR 2 en AD.

B

De artikelen 6 en 7 vervallen.

C

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid komt te luiden:

  • 2. Als RMZ zijn aangewezen de:

    • a. NSA Amsterdam;

    • b. ATZ Budel;

    • c. AFIZ Budel;

    • d. ATZ Lelystad A;

    • e. AFIZ Lelystad;

    • f. ATZ Teuge;

    • g. ATZ Twente.

    • h. gedeelten van het luchtruim rond de in artikel 5, eerste lid, onderdelen e tot en met l genoemde luchthavens en de gedeelten van het luchtruim boven Nederlands grondgebied rond de luchthavens Niederrhein en Kleine Brogel, buiten openstellingsuren van die luchthavens.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 3. De laterale en verticale grenzen van een in het tweede lid, onderdeel h, aangewezen RMZ zijn gelijk aan de grenzen van de plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden, bedoeld in artikel 5, zesde lid.

D

In artikel 16, tweede lid, wordt ‘artikel 5, vierde en vijfde lid,’ vervangen door: artikel 5, vijfde en zesde lid,.

E

Artikel 18, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In de tabel wordt in de eerste kolom van de op een na laatste rij ‘Kleine Brogel***’ vervangen door: Kleine Brogel**.

2. In de tabel wordt in de tweede kolom van de op een na laatste rij ‘D**’ vervangen door: D.

3. De voetnoten onder de tabel komen te luiden:

  • * FL 095 van vrijdag 17.00 uur lokale tijd tot en met zondag 24.00 uur lokale tijd en op erkende feestdagen.

  • ** Uitgezonderd de ATZ en AFIZ Budel als aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage 2.

F

Het opschrift van Bijlage 4 komt te luiden:

BIJLAGE 4. BEHORENDE BIJ ARTIKEL 9, EERSTE LID, ONDERDEEL B, VAN DE REGELING LUCHTVERKEERSDIENSTVERLENING.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2018. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 31 december 2017, treedt zij in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

TOELICHTING

Algemeen

Hoofdlijnen

Deze ministeriële regeling strekt tot wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening (hierna: de Regeling). Bij het standaardisatiebezoek van het Europese Agentschap voor Luchtvaartveiligheid (hierna: EASA) ten aanzien van het toezicht op de luchtverkeersdienstverlening is geconstateerd dat het niveau van luchtverkeersdienstverlening in enkele plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden (CTR’s) niet voldoet aan de voorgeschreven normen in Uitvoeringsverordening (EU) Nr. 923/2012 (hierna: de SERA-verordening). Met deze regeling worden de onregelmatigheden uit deze bevinding in de regeling gecorrigeerd.

Voor de CTR’s van civiele luchthavens en de militaire luchthaven Eindhoven is luchtruimklasse C vastgesteld. Voor de CTR’s van de overige militaire luchthavens is luchtruimklasse D vastgesteld. Overeenkomstig paragraaf SERA.6001, onderdelen c en d, van de bijlage bij de SERA-verordening dienen in luchtruim met klasse C en luchtruim met klasse D luchtverkeersleidingsdiensten te worden verleend aan alle vluchten. Echter, buiten openstellingsuren van de desbetreffende gecontroleerde luchthavens waarvoor de CTR’s zijn aangewezen, worden in de praktijk geen luchtverkeersleidingsdiensten verleend maar wordt enkel vluchtinformatie verstrekt. Dit niveau van dienstverlening komt overeen met de luchtverkeersdienstverleningseisen voor vluchten volgens zichtvliegvoorschriften (VFR-verkeer) die gesteld worden aan luchtruim met classificaties E tot en met G. Tot een dergelijk lager niveau van dienstverlening is besloten, omdat de CTR ter bescherming dient van het luchthavenluchtverkeer in de nabijheid van de luchthaven. Omdat er buiten de openstellingsuren van de gecontroleerde luchthaven geen luchthavenluchtverkeer aanwezig is maar louter ander kruisend luchtverkeer, is enkel het verstrekken van vluchtinformatie aan VFR-verkeer toereikend wanneer de luchthaven gesloten is. Met deze werkwijze wordt de luchtverkeersleiding ontlast en zijn er minder beperkingen voor de recreatieve luchtvaart.

Om deze praktijk te blijven hanteren overeenkomstig de SERA-verordening zijn de CTR’s buiten de openstellingsuren van de desbetreffende gecontroleerde luchthavens komen te vervallen en zullen deze delen van het luchtruim de luchtruimclassificatie van het omringende luchtruim aannemen. De openstellingsuren van de desbetreffende luchthavens zijn bepaald in de voor de luchthavens vastgestelde omzettingsregelingen en luchthavenbesluiten en zijn tevens gepubliceerd in de luchtvaartgids.

De militaire gecontroleerde luchthavens kennen naast de vaste openstellingsuren tevens afwijkende openstellingsuren, afhankelijk van de opleidings- en trainingsbehoefte van Defensie alsook daadwerkelijke operationele inzet. Om het luchtverkeer in de nabijheid van deze luchthavens toch te kunnen informeren over de aanwezigheid van de CTR en het niveau van dienstverlening worden hiervoor Radio Mandatory Zones (RMZ’s) ingesteld. Deze RMZ’s hebben dezelfde afmetingen als de CTR. Binnen deze gebieden geldt een uitluister- en oproepverplichting voor de vlieger.

Van de gelegenheid is gebruik gemaakt de Aerodrome Traffic Zones (ATZ’s) rond militaire luchthavens te heroverwegen. Met de komst van de SERA-verordening heeft de ATZ de status van ‘awareness area’ gekregen. Er gelden geen afwijkende regels binnen deze gebieden en de toegang tot deze gebieden is niet verboden. Hierdoor hebben deze gebieden rond de militaire luchthavens geen toegevoegde waarde meer en komen dus de ATZ’s te vervallen.

Omdat de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Minister van Defensie een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben in het luchtruim, zijn onderhavige wijzigingen conform artikel 1.4 van de Wet luchtvaart in overeenstemming met de Minister van Defensie vastgesteld. In het artikelsgewijze deel zullen de aanpassingen nader worden toegelicht.

Verhouding tot Europees recht

Deze regeling strekt tot het in overeenstemming brengen van de nationale praktijk met de eisen uit de SERA-verordening.

Uitvoering, toezicht en handhaving

Het toezicht op de naleving van de bepalingen van de Regeling die in de onderhavige regeling worden gewijzigd, is belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: ILT). De onderhavige wijzigingen zijn voor een Handhaafbaarheid, Uitvoerbaarheid en Fraudebestendigheid-toets (HUF-toets) aan de ILT voorgelegd. De ILT heeft geconcludeerd, dat de regeling uitvoerbaar en handhaafbaar is. Uitbreiding van de capaciteit van de ILT is voor de Regeling niet aan de orde.

Effecten op de administratieve lasten en nalevingskosten

De onderhavige regeling brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten met zich mee.

Internetconsultatie

Er is geen internetconsultatie uitgevoerd voor deze regeling, omdat hier sprake is van een ministeriële regeling waarbij consultatie niet in betekenende mate kan leiden tot aanpassing van het voorstel. Het gaat om een reparatieregeling na een bevinding van EASA. De regeling brengt eveneens geen ingrijpende verandering teweeg in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en heeft ook geen ingrijpende gevolgen voor de uitvoeringspraktijk.

Inwerkingtreding en vaste verandermomenten

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2018. Omdat deze regeling niet voor 1 november 2017 is gepubliceerd zal wat betreft de vereiste publicatiedatum worden afgeweken van het daarvoor geldende zogenaamde vaste verandermoment. Dit is niet bezwaarlijk omdat er sprake is van reparatieregelgeving.

Artikelsgewijs

Artikel I

Onderdeel A

In het nieuwe vierde lid van artikel 5 is bepaald dat de aanwijzing van CTR’s voor enkele gecontroleerde luchthavens niet geldt buiten de openstellingsuren van die luchthavens. Het gaat om de civiele luchthavens Eelde en Maastricht en de militaire luchthavens De Kooy, Deelen, Eindhoven. Gilze-Rijen, Leeuwarden, De Peel, Volkel en Woensdrecht, evenals de boven Nederlands grondgebied gelegen delen van de Niederrhein CTR en van de Kleine-Brogel CTR. In de CTR’s van de luchthavens Schiphol en Rotterdam is in de praktijk het niveau van dienstverlening overeenkomstig de in de SERA-verordening gestelde eisen aan luchtruimklasse C.

Tevens is van de gelegenheid gebruik gemaakt de verwijzing naar de juiste pagina’s in de luchtvaartgids in het nieuwe zesde lid te corrigeren.

Onderdeel B

Artikel 6 inzake het verlenen van luchtverkeersdiensten in een CTR buiten openstellingsuren van een gecontroleerde luchthaven vervalt, omdat de aanwijzing van CTR’s buiten openstellingsuren van de desbetreffende luchthavens is komen te vervallen.

In verband met het vervallen van de ATZ’s rond militaire luchthavens vervalt artikel 7. De recreatieve luchtvaartactiviteiten die buiten openstellingsuren op de militaire luchthavens plaatsvinden, behoeven geen andere benadering dan algemeen gebruikelijk is voor deze activiteiten buiten de militaire luchthavens.

Onderdeel C

In artikel 9 zijn de gedeelten van het luchtruim waarvan de aanwijzing als CTR buiten openstellingsuren van de gecontroleerde militaire luchthavens is vervallen, aangewezen als RMZ. Om vliegveiligheidsredenen en redenen van duidelijkheid is ervoor gekozen zo’n RMZ dezelfde afmetingen te geven als de CTR.

Onderdeel D

Door de vernummering van twee leden in artikel 5 is de verwijzing naar die leden in artikel 16, tweede lid, aangepast.

Onderdeel E

Als gevolg van de aanpassingen in artikel 5 vervalt de noot ** onder de tabel in artikel 18, eerste lid.

Onderdeel F

Van de gelegenheid is gebruik gemaakt het opschrift van bijlage 4 bij de Regeling waarin de Transponder Free Zones worden geregeld te voorzien van de juiste verwijzing.

Artikel II

Voor toelichting op de inwerkingtreding wordt verwezen naar het algemeen deel van de toelichting.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven