Beschikking, houdende ontheffing voor het beroepsmatig uitvoeren van vluchten met de onbemande luchtvaartuigsystemen AP-1C en AP002A zonder BVL, geluidscertificaat en BVB door Ampyx Power B.V. (bedrijfsontheffing Ampyx Power B.V.), Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Datum: 23 november 2017

Nummer: ILT-2017/93728

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelezen het verzoek van Ampyx Power B.V., ontvangen op 7 oktober 2017, contactpersoon de heer S. Sieberling, tel.: 06 37431722, e-mail: soeren@ampyxpower.com;

Overwegende, dat:

  • het verboden is om een luchtvaartuig te besturen zonder een daarvoor geldend vliegbewijs en om een luchtvaartuig te gebruiken zonder een daarvoor geldig bewijs van luchtwaardigheid;

  • Ampyx Power B.V. voldoende kennis en ervaring heeft om op haar eigen locatie in Kraggenburg op verantwoorde wijze vluchten uit te voeren met haar lichte onbemande zweefvliegtuigen;

  • de piloten van Ampyx Power B.V. beschikken over een door EuroUSC afgegeven BNUC-S-certificaat of het NLR-grondschoolcertificaat;

  • de lichte onbemande zweefvliegtuigen van Ampyx Power B.V. tijdens een groot deel van de vluchtuitvoering vast zijn verbonden met een lierkabel;

  • Ampyx Power B.V. beschikt over een operationeel handboek waarin de verantwoordelijkheden en procedures zijn vastgelegd;

  • de regelgeving per 1 juli 2015 is uitgebreid met regels voor op afstand bestuurde luchtvaartuigen in de categorieën A, H en AO, maar niet voor zweefvliegtuigen die (met het doel om energie te winnen) bijna voortdurend aan een lierkabel zijn verbonden;

  • ter bescherming van het luchtverkeer ten opzichte van het op afstand bestuurde systeem van Ampyx Power B.V. een tijdelijk gebied met beperkingen nodig is;

  • een dergelijk gebied is ingesteld en telkens tijdig door Ampyx Power B.V. wordt geactiveerd;

Gelet op de artikelen 2.1, vierde lid, en 3.21, van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. Aan Ampyx Power B.V. wordt ontheffing verleend van de verbodsbepalingen van de artikelen 3.8, eerste lid, onderdeel b, en 3.19a, eerste lid, onderdeel b, van de Wet luchtvaart om beroepsmatig deel te nemen aan het luchtverkeer met het onbemande op afstand bestuurde zweefvliegtuig, type AP-1C, met nationaliteits- en inschrijvingskenmerk PH-1ES, en de onbemande op afstand bestuurde zweefvliegtuigen, type AP002A, met nationaliteits- en inschrijvingskenmerken PH-1BQ en PH-1BR, en zonder dat de zweefvliegtuigen zijn voorzien van een geldig bewijs van luchtwaardigheid.

  • 2. Aan de navolgende medewerkers van Ampyx Power B.V. wordt ontheffing verleend van het verbod, genoemd in artikel 2.1, eerste lid, van de Wet luchtvaart voor het beroepsmatig maken van (test)vluchten met de in het eerste lid genoemde onbemande op afstand bestuurde zweefvliegtuigen zonder in het bezit te zijn van een geldig bewijs van bevoegdheid:

    • a. R. Ruiterkamp-Beneder;

    • b. S. Sierberling;

    • c. T. Spinders;

    • d. D. Wielemaker;

    • e. G.B. Spirlet.

  • 3. Ampyx Power B.V. fungeert bij de voorbereiding en uitvoering van de vluchten als exploitant van de in het eerste lid genoemde onbemande op afstand bestuurde zweefvliegtuigen.

Artikel 2

Aan deze ontheffing zijn de volgende voorschriften en beperkingen verbonden:

  • a. Ampyx Power B.V. voert de vluchten uit in het tijdelijke gebied met beperkingen (TGB) Kraggenburg;

  • b. de vluchten vinden plaats gedurende de daglichtperiode zoals gepubliceerd in het AIP Netherlands GEN 2.7;

  • c. de vluchten worden uitgevoerd bij een vliegzicht van ten minste 5 km en vrij van bewolking;

  • d. de vluchten mogen niet plaatsvinden boven mensenmenigten, constructies, bewoonde gebouwen, vaartuigen of voertuigen;

  • e. de horizontale afstand tussen het lichte onbemande op afstand bestuurde zweefvliegtuig en mensen, aaneengesloten bebouwing en in gebruik zijnde autosnelwegen, autowegen of wegen waar een maximale snelheid van 80 kilometer per uur of meer geldt, bedraagt ten minste 150 meter;

  • f. onverminderd onderdeel e bedraagt de horizontale afstand tot vaartuigen, voertuigen, kunstwerken en spoorlijnen minimaal 50 meter;

  • g. het lichte onbemande zweefvliegtuig blijft binnen het gezichtsveld/Visual Line of Sight (VLOS) van de piloot;

    VLOS wil in ieder geval zeggen dat de afstand van het lichte onbemande zweefvliegtuig tot de piloot, die het externe besturingsstation bedient, of de gekwalificeerde waarnemer maximaal 500 meter bedraagt;

  • h. Ampyx Power B.V. voert de vluchten uit volgens het operationele handboek;

  • i. Ampyx Power B.V. is ervoor verantwoordelijk dat de piloot altijd direct de koers en hoogte van het lichte onbemande zweefvliegtuig kan wijzigen, ook als bij normale vluchtuitvoering geen sprake is van manuele besturing van het lichte onbemande zweefvliegtuig;

  • j. Ampyx Power B.V. wijst voor de desbetreffende vlucht een gezagvoerder aan onder wiens verantwoordelijkheid de vlucht wordt uitgevoerd; vóór de vlucht neemt de gezagvoerder kennis van alle gegevens en inlichtingen die voor de uitvoering van de vlucht van belang kunnen zijn;1

  • k. Ampyx Power B.V. wijst naast de gezagvoerder en/of piloot2 voor de desbetreffende vlucht een waarnemer aan; het is de taak van de waarnemer om de gezagvoerder tijdens de vlucht te voorzien van informatie over de omgeving en de daarmee samenhangende botsingsrisico’s en zo nodig daaromtrent instructies te geven;

  • l. verzekering:

    • 1°. Ampyx Power B.V. is verzekerd voor aansprakelijkheid bij ongevallen al dan niet resulterend in schade of letsel ten aanzien van derden;

    • 2°. Ampyx Power B.V. voldoet ten minste aan de verzekeringseisen zoals deze zijn vastgelegd in Verordening (EG) nr. 785/2004 van het Europees parlement en de Raad van 21 april 2004, betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen;

  • m. Ampyx Power B.V. stelt voor iedere vlucht ten minste één veilige positie voor het lichte onbemande op afstand bestuurde zweefvliegtuig vast voor die gevallen waarbij de communicatie tussen het lichte onbemande zweefvliegtuig en het externe besturingsstation wordt verbroken;

  • n. Ampyx Power B.V. stelt voor iedere vlucht een plan vast waaruit in ieder geval volgt dat de risico’s worden gemitigeerd van een mogelijke botsing met overig luchtverkeer dan wel mensenmenigten, constructies en gebouwen op de grond;

  • o. voorvalmeldingen:

    • 1°. Ampyx Power B.V. meldt voorvallen en ernstige incidenten binnen 72 uur aan het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Leefomgeving en Transport ingevolge de Regeling melding voorvallen in de burgerluchtvaart; zie www.ilent.nl onder ‘luchtvaartvoorval melden’ en www.ais-netherlands.nl voor AIC-B 02/10;

    • 2°. ongevallen (= met gewonde(n) of dode(n)) moeten (na de hulpverleningsoproep) direct worden gemeld aan de OVV via 0800 MELDOVV of 0800 6353 688;

    • 3°. incidenten worden binnen Ampyx Power B.V. geadministreerd en beoordeeld en het management bekijkt of deze moeten leiden tot verbeteringen van de bedrijfsvoering, in ieder geval wanneer de incidenten betrekking hebben op de vluchtuitvoering;

  • p. Ampyx Power B.V. is ervoor verantwoordelijk dat voldoende voor de vluchtuitvoering met dit lichte onbemande zweefvliegtuig opgeleid, gekwalificeerd en vakkundig personeel wordt ingezet bij de lichte RPAS-vluchtuitvoering;

  • q. personeel dat gemoeid is met de vluchtvoorbereiding of -uitvoering van het lichte onbemande op afstand bestuurde zweefvliegtuig werkt niet met het systeem indien er sprake is van een omstandigheid waarbij vermoeidheid of een gevoel van niet fit zijn een gevaar voor de luchtwaardigheid of de vlucht zou kunnen opleveren;

  • r. Ampyx Power B.V. is ervoor verantwoordelijk dat iedere vlieger de vaardigheid behoudt die nodig is om de onbemande zweefvliegtuigen te kunnen besturen.

Artikel 4

Het handelen in strijd met deze beschikking is een strafbaar feit.

Artikel 5

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 4 december 2017 en vervalt met ingang van 4 december 2018.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, namens deze, DE SENIOR INSPECTEUR ILT/VERGUNNINGEN, A. Schurink-v.d. Klugt

Bezwaarclausule

Indien u het niet eens bent met deze beschikking, kunt u hiertegen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na datum waarop deze beschikking is verzonden, schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Postbus 16191

2500 BD Den Haag

TOELICHTING

Op 1 juli 2015 is de regelgeving voor op afstand bestuurde luchtvaartuigen in de categorieën A, H en AO ingevoerd. Er zijn geen regels vastgesteld voor zweefvliegtuigen die (met het doel om energie te winnen) bijna voortdurend aan een lierkabel zijn verbonden. De vluchten van Ampyx Power B.V. vinden plaats op een niet voor publiek toegankelijke vaste testlocatie in Kraggenburg. Ter bescherming van het luchtverkeer is er rond de testlocatie Kraggenburg een tijdelijk gebied met beperkingen ingesteld. De piloten van Ampyx Power B.V. hebben allen de vereiste theoretische RPAS-opleiding met goed gevolg afgelegd. Daarnaast zijn ze, vanwege het ontbreken van een externe praktijkopleiding voor een op afstand bestuurd zweefvliegtuig aan een kabel, intern bij Ampyx Power B.V. praktisch opgeleid. Het risico van de testvluchten voor derden is beperkt omdat de zweefvliegtuigen aan een kabel zitten en een tijdelijk gebied met beperkingen is ingesteld ter bescherming van het overige luchtverkeer. Er is daarom besloten een ontheffing af te geven voor het RPA-L en het speciaal-bewijs van bevoegdheid.


X Noot
1

Zoals weersomstandigheden en -verwachtingen, ter plaatse geldende luchtverkeersregels (o.a. zichtbaar via de VFR-luchtvaartkaart Nederland en de luchtvaartgids www.ais-netherlands.nl) en eventuele bijzondere omstandigheden, bekendgemaakt in berichten aan luchtvarenden (NOTAMS).

X Noot
2

De gezagvoerder is degene die eindverantwoordelijk is voor de vluchtuitvoering.

Naar boven