Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeist | Staatscourant 2017, 68408 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeist | Staatscourant 2017, 68408 | Verkeersbesluiten |
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 17 november 2011 is deze bevoegdheid door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de Teammanager beheer openbare ruimte.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Deze heeft positief geadviseerd op het verkeersbesluit.
Het centrum van Zeist, dat globaal wordt begrensd door de Slotlaan, 1e Hogeweg, Voorheuvel en Steynlaan, heeft sinds enkele decennia te kampen met een terugloop van het aantal bezoekers en bestedingen, een toenemende (winkel)leegstand en een onvoldoende kwalitatieve inrichting van de openbare ruimte. Dit heeft een negatief effect op zowel het lokale woon- als winkelplezier. Om het tij in positieve zin te doen keren zijn aanpassingen en herinrichtingen in het centrumgebied noodzakelijk om de woon- en winkelkwaliteit substantieel te verbeteren. In de centrumvisie “Beleef Zeist Groen, Gezond en Gastvrij”, die op 3 maart 2015 door de gemeenteraad is vastgesteld, is de visie op het centrum van Zeist vastgelegd.
Om de beoogde doelstellingen voor het centrum te realiseren wordt vanuit de centrumvisie ingezet op het realiseren van een compact kernwinkelcentrumgebied dat begrensd wordt door de 1e Hogeweg, Voorheuvel, Weeshuislaan en de Slotlaan, met het Emmaplein als hart. De realisatie van deze visie vergt onder meer dat de huidige infrastructuur en openbare ruimte rondom dit gebied zowel functioneel als visueel meer bij het kernwinkelcentrumgebied getrokken wordt. Om dit te bewerkstelligen, wordt voorzien in het uitvoeren van diverse herinrichtingen. Belangrijke uitgangspunten ten aanzien van deze herinrichtingen zijn onder andere dat in de nieuwe situatie sprake is van een aantrekkelijk winkel- en verblijfsgebied, een verkeerssituatie waarbij de auto ‘te gast’ is en een goede bereikbaarheid van de parkeerfaciliteiten in/rondom het kernwinkelcentrumgebied.
De Slotlaan wordt heringericht in het kader van de centrumvisie, waardoor de Slotlaan qua uitstraling wordt betrokken in het kernwinkelgebied. Tijdens diverse bijeenkomsten is met direct belanghebbenden en experts zoals Veilig Verkeer Nederland, de inrichting van Slotlaan uitvoerig besproken. In de nieuwe inrichting van de Slotlaan staat verblijven, winkelen en recreëren centraal en krijgt de Slotlaan een autoluw karakter. Het ontwerp is op 31 januari 2017 vastgesteld door het College van B&W. Door de herinrichting van deze weg moeten diverse verkeersmaatregelen worden getroffen. Huidige verkeersmaatregelen worden door de herinrichting overbodig of veranderen van locatie. Dit verkeersbesluit voorziet in het wijzigen van fietsvoorzieningen, parkeerverboden, de locatie van gehandicaptenparkeerplaatsen en laad en losplaatsen.
In de huidige situatie is de Slotlaan ingericht met een rijbaan en fietsvoorzieningen. Tussen de Korte Steynlaan en Weeshuislaan ligt aan de oneven zijde van de Slotlaan (westzijde) een verplicht (brom)fietspad. Tussen de Weeshuislaan en 1e Hogeweg ligt aan de oneven zijde van de weg (westzijde) een verplicht fietspad. Aan de even zijde van de Slotlaan (oostzijde) ligt tussen de 1e Hogeweg en Woudenbergseweg een verplicht fietspad en op het gedeelte van de Slotlaan tussen de Woudenbergseweg en de Korte Steynlaan ligt aan de even zijde van de Slotlaan een fietsstrook.
Met de herinrichting van de Slotlaan wordt de nadruk gelegd op verblijven, winkelen en recreëren. Gemotoriseerd verkeer moet zich aanpassen aan deze inrichting. De nieuwe inrichting sluit beter aan bij verblijfskarakter van de Slotlaan en het kernwinkelgebied. Volgens het principe Duurzaam Veilig en de richtlijnen van Kennisplatform CROW is het scheiden van de verschillende vervoerswijzen op de wegen met een verblijfskarakter niet nodig, waardoor het mogelijk is om fietsers en gemotoriseerd verkeer te mengen. Het verplichte fietspad en de fietsstrook aan de oostzijde van de Slotlaan kunnen daarom worden opgeheven. Op de Slotlaan is sprake van eenrichtingsverkeer met een uitzondering voor (brom)fietsers. Om (brom)fietsers veilig af te wikkelen wordt aan de westzijde een verplicht (brom)fietspad ingesteld, behalve op het kruispunt Slotlaan/Jagerlaan, het kruispunt Slotlaan/Middellaan en het kruispunt Slotlaan/Weeshuislaan/Woudenbergseweg. Deze kruispunten worden ingericht volgens het shared space principe. Op deze locaties wordt al het verkeer gemengd, waardoor verplichte (brom)fietspaden op deze locaties niet noodzakelijk zijn.
In de Slotlaan is in de huidige locatie aan de oostzijde een fietsstrook gelegen. De breedte van de rijbaan in combinatie met de fietsstrook zorgen ervoor dat aan weerszijden van de Slotlaan niet geparkeerd mag worden. Met het opheffen van de fietsstroken en delen van de Slotlaan in te richten volgens het shared space principe bestaat de mogelijkheid om op een aantal locaties weer te parkeren. Binnen shared space inrichtingen leert de ervaring dat parkeren met enige regelmaat tot problemen leidt. Het is de bedoeling dat voor het parkeren van voertuigen de daarvoor aangewezen parkeerplaatsen worden gebruikt, zodat geparkeerde voertuigen fietsers en voetgangers niet hinderen. Voor de uniformiteit en duidelijkheid richting weggebruikers wordt derhalve een parkeerverbodszone tussen 1e Hogeweg en de Korte Steynlaan.
Met de herinrichting van de Slotlaan worden de parkeerplaatsen en daarmee huidige laad- en losplaatsen verplaatst. Ten behoeve van de bedrijven, winkels en horeca in het gebied blijft een efficiënte en veilige bevoorrading noodzakelijk. Om te waarborgen dat voor leveranciers ruimte beschikbaar is om te laden en lossen en om te voorkomen dat laden en lossen op verkeersonveilige of anderszins onwenselijke locaties gebeurt, worden plaatsen ingesteld voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen. De huidige laad- en losplekken, die van maandag tot en met zaterdag van 7:00 tot 18:00 uur van kracht zijn, worden opgeheven en worden in de nieuwe inrichting teruggebracht op nieuwe locaties. De laad- en losplaatsen liggen op dit moment op de volgende locaties:
In de nieuwe inrichting worden laad en losplekken als volgt ingesteld:
De laad- en losplaatsen zijn van maandag tot en met zaterdag tussen 7:00 en 18:00 uur van kracht. Dit is gelijk aan de huidige situatie.
Met de herinrichting van de Slotlaan tussen de 1e Hogeweg en Korte Steynlaan wijzigen de locaties van parkeervakken. Dit betekent dat de huidige algemene gehandicaptenparkeerplaatsen op een andere locatie komen te liggen.
Op dit moment liggen erin de Slotlaan vijf gehandicaptenparkeerplaatsen ter hoogte van respectievelijk de huisnummers 130, 132, 195, 221 en 279. Deze gehandicaptenparkeerplaatsen komen te vervallen. Voor gehandicapten worden in de directe omgeving van de huidige gehandicaptenparkeerplaatsen nieuwe gehandicaptenparkeerplaatsen aangewezen, zodat de bereikbaarheid van winkels en voorzieningen in de Slotlaan voor gehandicapten blijft geborgd. Ter hoogte van de huisnummers 133, 170, 235 en 285 worden algemene gehandicaptenparkeerplaatsen ingesteld.
Met het verkeersbesluit worden de volgende doelstellingen beoogd:
Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:
het verplichte (brom)fietspad in de Slotlaan gelegen tussen de Slotlaan huisnummer 279 en Slotlaan huisnummer 249 aan de oneven zijde van de weg (westzijde) op te heffen door (het desbetreffende onderdeel van) het bijbehorende verkeersbesluit in te trekken en alle borden model G12a van Bijlage 1 van het RVV 1990 te verwijderen;
het verplichte (brom)fietspad in de Slotlaan gelegen tussen Middellaan en Slotlaan huisnummer 195 aan de oneven zijde van de weg (westzijde) op te heffen door (het desbetreffende onderdeel van) het bijbehorende verkeersbesluit in te trekken en alle borden model G12a van Bijlage 1 van het RVV 1990 te verwijderen;
de fietsstrook in de Slotlaan gelegen aan de even zijde van de weg tussen de Woudenbergseweg en Korte Steynlaan op te heffen door (het desbetreffende onderdeel van) het bijbehorende verkeersbesluit in te trekken en de aanduiding fietsstrook, zoals bedoeld in artikel 12 lid. b. van het BABW van het wegdek te verwijderen;
Dit besluit treedt in werking zodra de bebording en markering zijn verwijderd en geplaatst.
Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant en op www.zeist.nl/verkeersbesluiten. Daarnaast ligt het besluit inclusief tekening gedurende 6 weken ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis.
burgemeester en wethouders van Zeist,
de teammanager Beheer en Openbare Ruimte,
Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zeist. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:
De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn.
Daarnaast kunt u na het indienen van het beroepschrift (als onverwijlde spoed dat gelet op de betrokken belangen vereist) schriftelijk een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Ook aan deze procedure zijn griffiekosten verbonden. Na indiening van het verzoek om voorlopige voorziening krijgt u van de rechtbank nader bericht over de verdere procedure.
U kunt ook digitaal het beroep- en verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Na indiening ontvangt u hierover nader bericht van de rechtbank.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-68408.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.