Subtaakbesluit Hoofddirectie Financiën en Control 2016

1 februari 2017

Nr: BS2016029462

De Minister van Defensie

Gelet op artikel 25 van het Algemeen Organisatiebesluit Defensie 2013

Besluit:

Artikel 1 Organisatie van de Hoofddirectie Financiën en Control

De Hoofddirectie Financiën en Control bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:

  • a. het Kabinet HDFC;

  • b. de Directie Begroting;

  • c. de Directie Managementinformatie en beheer.

Artikel 2 Het Kabinet HDFC

Het Kabinet HDFC staat onder leiding van het hoofd Kabinet, die belast is met de volgende taken:

  • a. Het met inachtneming van de aanwijzingen en de richtlijnen van de Hoofddirecteur Financiën en Control geven van ambtelijke leiding aan het Kabinet HDFC;

  • b. Het adviseren en ondersteunen van de Hoofddirecteur Financiën en Control bij de uitoefening van de opgedragen taken;

  • c. Het secretarieel ondersteunen van de hoofddirecteur en directeuren;

  • d. Het verbinding houden met het 2een 3e control niveau;

  • e. Het ondersteunen van de Hoofddirecteur Financiën en Control bij het interne beheer van de Hoofddirectie, w.o. het coördineren en uitvoeren van PIOFACH-taken;

  • f. De coördinatie van de beantwoording van Kamervragen en de uitvoering van moties en toezeggingen;

  • g. De coördinatie van de voorbereiding van beraden (onder andere ministerraad, SG overleg, bestuursraad, departementaal beraad en politiek beraad.

Artikel 3 De Directie Begroting

De Directie Begroting staat onder leiding van de directeur Begroting, die is belast met de volgende taken:

  • a. het met inachtneming van de aanwijzingen en de richtlijnen van de Hoofddirecteur Financiën en Control geven van ambtelijke leiding aan de Directie Begroting;

  • b. de uitvoering van de wettelijke taken op grond van de Comptabiliteitswet en het daarop gebaseerde Besluit Taak FEZ;

  • c. het ontwikkelen, beoordelen, coördineren en realiseren van financieel-economische processen en producten van de deelprocessen begroting en beleid van de BPB-procedure en het adviseren van de ambtelijke en politieke leiding hierover;

  • d. het zorgen voor de totstandkoming, indiening en beheersing van de uitvoering van de begrotingswetten, begrotingsrapportages en het jaarverslag, waarvoor de minister de verantwoordelijkheid draagt;

  • e. het voeren van de begrotingsadministratie;

  • f. het uitvoeren van en bewaken van de kwaliteit van inpasbaarheids- doelmatigheids- en rechtmatigheidstoetsing;

  • g. het beoordelen van en adviseren over (beleids)voorstellen die financiële gevolgen kunnen hebben;

  • h. het uitwerken van de inrichting en normstelling t.a.v. het financiële functiegebied inclusief sourcing;

  • i. het bepalen en voeren van financieel management;

  • j. het zorg dragen voor afstemming op fiscaal gebied.

Artikel 4 De Directie Managementinformatie en beheer

De Directie Managementinformatie en beheer staat onder leiding van de directeur Managementinformatie en beheer, die is belast met de volgende taken:

  • a. het met inachtneming van de aanwijzingen en de richtlijnen van de Hoofddirecteur Financiën en Control geven van ambtelijke leiding aan de Directie Managementinformatie en beheer;

  • b. de uitvoering van de wettelijke taken op grond van de Comptabiliteitswet en het daarop gebaseerde Besluit Taak FEZ;

  • c. het ontwikkelen, beoordelen, coördineren en realiseren van financieel-economische processen en producten van de deelprocessen managementinformatie en beheer en het adviseren van de ambtelijke en politieke leiding hierover;

  • d. Het coördineren en verbeteren van de informatievoorziening over de realisatie van beleidsdoelstellingen en resultaten opgenomen in de begroting van defensie;

  • e. Het monitoren en analyseren van aangeleverde informatie;

  • f. Het opstellen van een periodiek managementrapportage voor de SG en de minister;

  • g. Het uitvoeren van de Defensie brede risico analyse;

  • h. Het coördineren en uitvoeren van vraag gestuurde onderzoeken;

  • i. Het leveren van een bijdrage aan de totstandkoming van het jaarverslag;

  • j. Het zorg dragen voor een ordelijk en rechtmatig financieel beheer;

  • k. Het zorg dragen voor de ordelijkheid, actualiteit en integriteit van de financiële administratie/boekhouding;

  • l. Het inrichten en bewaken van de aan financiële processen gerelateerde informatievoorziening.

Artikel 5 Intrekking huidige subtaakbesluit

Het Subtaakbesluit Hoofddirectie Financiën en Control 2009 wordt ingetrokken.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Artikel 7 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als Subtaakbesluit Hoofddirectie Financiën en Control 2016.

Slotformulier en ondertekening

Het besluit zal in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 1 februari 2017

De Hoofddirecteur Financiën en Control P.G. Lugtenburg

Naar boven