Verkeersbesluit instellen aslastbeperking van 4,8 ton op de Vechtbrug en de Brugstraat in Breukelen, gemeente Stichtse Vecht

Logo Stichtse Vecht

BEVOEGDHEID

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij besluit, Algemeen Mandaat maart 2013, van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stichtse Vecht is het dagelijks bestuur bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Stichtse Vecht.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Dit verkeersbesluit betreft het instellen van een aslastbeperking van 4,8 ton op de Vechtbrug en de Brugstraat in Breukelen. Vanwege de draagkracht van de Vechtbrug is het, voor voertuigen met een hogere last van 4,8 ton per as, niet toegestaan de Vechtbrug en Brugstraat in Breukelen te berijden.

GELET OP

  • -

    het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

  • -

    de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

  • -

    het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • -

    het besluit van de raad van Stichtse Vecht van 1 oktober 2013, bij vaststelling van deel A van het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP), met de volgende uitgangspunten:

    • waar breedte en/of draagkracht van de (erftoegangs)weg onvoldoende is, kunnen aan het vrachtverkeer beperkende maatregelen worden opgelegd in de vorm van geslotenverklaring m.u.v. bestemmingsverkeer, aslastbeperkingen en/of breedtebeperkingen.

    • indien de bestemming van het vrachtverkeer gelegen is langs erftoegangswegen, geldt het beginsel dat de leefbaarheid en verkeersveiligheid centraal staat. Bij de (her)inrichting van deze wegen dient wel rekening te worden gehouden met de specifieke eisen van het vrachtverkeer, zoals breedte, aslast en bochtstralen;

    • waar leefbaarheid en/of verkeersveiligheid door (te veel) vrachtverkeer in het geding komen, kunnen beperkende maatregelen worden genomen als afsluiting voor vrachtverkeer m.u.v. bestemmingsverkeer, instellen van een lengte beperking of instellen van vensterkaders voor laden en lossen;

    • (zwaar) vrachtverkeer vanuit de bestemmingen zo snel mogelijk naar het landelijke en provinciale wegennet te leiden;

    • landbouwverkeer ter weren uit woon- en winkelgebieden;

Met het verkeersbesluit:

  • -

    wordt de veiligheid en leefbaarheid op en rond de Brugstraat en toevoerende wegen in Breukelen gewaarborgd;

  • -

    worden de weggebruikers, passagiers en de bewoners van deze weg beschermd;

  • -

    wordt het voorkomen of beperken van de door verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade beoogd.

Gezien de draagkracht Vechtbrug, gelegen in de Brugstraat in Breukelen, is het gewenst om een aslastbeperking voor voertuigen met meer dan 4,8 ton per as in te stellen.

Voor deze beperking worden verkeersborden C20-4,8, uit bijlage 2 van het RVV 1990, aan weerszijden van de Vechtbrug in de Brugstraat geplaatst. Tevens zullen er op de Straatweg en op het Zandpad in Breukelen vooraanduidingen geplaatst.

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) is er overleg geweest met de door de korpschef van politie gemandateerde vertegenwoordiger van eenheid Midden Nederland, team verkeer, cluster West-Utrecht. Deze adviseert negatief op onderhavig besluit, in verband met de handhaafbaarheid van het verkeersbesluit.

Ook is er op grond van artikel 25 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer overleg geweest met de bewoners van de Brugstraat uit de klankbordgroep ‘Herinrichting Brugstraat’, de Land- en Tuinbouw Organisatie (LTO) en een van de lokale agrariërs over de mate van overlast veroorzaakt door de landbouwvoertuigen.

BELANGEN AFWEGING

Het belang van de draagkracht en de bescherming van de historische Vechtbrug en Brugstraat is leidend in deze afweging.

Bijkomende afweging hierin is de algemene leefbaarheid en veiligheid van de bewoners en alle weggebruikers op de Brugstraat. Dit conform het vastgestelde beleid in het GVVP van de gemeente Stichtse Vecht.

Het belang van de agrariërs en ondernemers is gewogen. De voertuigen met een hogere aslast dan 4,8 ton per as, die via de Vechtbrug in de Brugstraat de Vecht willen oversteken, moeten door dit verkeersbesluit een alternatieve route rijden. Deze zal gaan via Nieuwersluis of Maarssen en is ca. 20 minuten langer.

De afweging tussen het geringe aantal voertuigen met een hogere aslast dan 4,8 ton (agrariërs en ondernemers) die gebruik maken van de Vechtbrug en Brugstraat, de draagkracht van de Vechtbrug, de mate van overlast die deze veroorzaken, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid voor de bewoners van de Brugstraat en de omliggende straten van het oude centrum van Breukelen heeft geleid tot dit verkeersbesluit. Ook het risico op schade aan de woningen van de Brugstraat in Breukelen is meegenomen in deze afweging.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen besluit het dagelijks bestuur van de gemeente Stichtse Vecht om de aslastbeperking van 4,8 ton op de Vechtbrug en de Brugstraat in Breukelen, formeel in te stellen.

Hiervoor worden, aan weerskanten van de Vechtbrug in de Brugstraat in Breukelen, verkeersborden C20-4,8 uit bijlage 2 van het RVV 1990 geplaatst. Ook worden er vooraanduidingen op de Straatweg, Markt en het Zandpad in Breukelen geplaatst.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Stichtse Vecht

namens hen,

Ronald van Schalkwijk

Teamleider Buiten

Maarssen, 13 november 2017

 

BEZWAAR MAKEN

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van dit verkeersbesluit in de Staatscourant bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift kunt u richten aan Burgemeester en wethouders van Stichtse Vecht, t.a.v. de bezwaarschriftencommissie, Postbus 1212, 3600 BE Maarssen.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

a. naam en adres van de indiener;

b. de dagtekening;

c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

d. de gronden van het bezwaar.

Het indienen van een bezwaarschrift schort het besluit waartegen u bezwaar hebt ingesteld, en de eventuele gevolgen ervan, niet op. Als u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u vooruitlopend op de beslissing hierover om een voorlopige voorziening vragen. Dit doet u door middel van een verzoekschrift aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, o.v.v. voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA te Utrecht. U stuurt een kopie van het bezwaarschrift en het besluit waartegen u bezwaar hebt ingesteld met uw verzoekschrift mee. In uw verzoekschrift geeft u aan waarom u een spoedeisend belang bij de voorlopige voorziening hebt.

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven