Overwegingen ten aanzien van het besluit
Voor de aanpak van de verkeersveiligheid heeft Nederland al jaren de aanpak Duurzaam Veilig. De gemeente Olst-Wijhe volgt dit landelijke beleidsprogramma. In Duurzaam Veilig worden drie typen wegcategorieën onderscheiden op basis van stroomfunctie, gebiedsontsluitingsfunctie en erftoegangsfunctie. Per wegcategorie worden verschillende basiskenmerken toegepast zodat de onderlinge verschillen tussen de wegcategorieën duidelijk herkenbaar zijn. Wanneer wegen niet worden uitgerust volgens deze basiskenmerken zal daardoor de weg minder of niet verkeersveilig zijn.
In een duurzaam veilig wegverkeerssysteem is het van belang dat de weg duidelijk is en dus ‘voor zichzelf spreekt’ en er toe oproept het juiste rijgedrag te vertonen. Het juiste rijgedrag wordt in grote mate bepaald door een herkenbaar en verkeersveilig wegontwerp. De weggebruiker moet in één oogopslag kunnen bepalen op welk wegtype hij rijdt en welk gedrag nodig is om daarop veilig te kunnen rijden.
In de gemeente Olst-Wijhe overschrijden 60 km/h wegen (erftoegangsweg buiten de bebouwde kom) ook de grens met buurgemeenten en provincie. Indien de weginrichting van gemeenten (of andere wegbeheerders) niet goed op elkaar aansluiten kan dit tot onduidelijkheid leiden voor weggebruikers over het gewenste verkeersgedrag.
Een erftoegangsweg versterkt het verblijfskarakter van de directe omgeving. Op een erftoegangsweg worden de verschillende verkeerssoorten gemengd op de rijbaan. Erftoegangswegen buiten de bebouwde kom hebben een maximumsnelheid van 60 km/h. Uitgangspunt van het ontwerp is dat in een 60 km/h zone alle kruispunten gelijkwaardig zijn. Dat wil zeggen dat de bestaande voorrangsregelingen (zoals verkeersborden en verkeerstekens op het wegdek) worden verwijderd. Op een gelijkwaardige kruispunt moeten bestuurders voorrang verlenen aan bestuurders die van rechts komen. Gelijkwaardige kruispunten leiden tot lagere snelheden.
Belangenafweging
Een verzoek is binnengekomen van Veilig Verkeer Nederland om te voldoen aan de basiskenmerken wegontwerp CROW publicatie 315 behorende bij erftoegangswegen buiten de bebouwde kom;
Het opheffen van de voorrangskruispunten in het 60 km/h zone gebied aansluit op het beleid van Duurzaam Veilig.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland. Hij bracht hierover een positief advies uit;
De verkeerscommissie Olst-Wijhe heeft ten aanzien van deze maatregel een positief advies uitgebracht.
Behoud van de voorrangssituatie Boxbergerweg-Lange Dijk vanwege het slechte uitzicht vanaf de lange Dijk op de Boxbergerweg en het te kruisen fietspad gelegen naast de Boxbergerweg.