Verkeersbesluit N374 Stadskanaal - Borger 2017 (hm 2,788-15,485)

Logo Drenthe

Assen, 20 november 2017

Ons kenmerk VV/2017003294

Onderwerp: Verkeersbesluit N374 Stadskanaal - Borger 2017 (hm 2,788-15,485)

De teamleider van Verkeer en Vervoer, daartoe gemandateerd door Gedeputeerde Staten van Drenthe door middel van het Organisatiebesluit provincie Drenthe 2014,

Gelet op de relevante verkeerswetgeving en genoemd Organisatiebesluit,

Overwegende dat:

  • de N374 Nieuw-Buinen-Hoogeveen een provinciale gebiedsontsluitingsweg incl. op- en afritten is m.u.v. de bebouwde kommen van Borger en Westerbork;

  • dit verkeersbesluit betrekking heeft op het deel Nieuw-Buinen-Borger (hm 2,788-15,485);

  • de vigerende verkeersbesluiten niet meer actueel zijn;

  • de gebruikers en de omgeving van de N374 gebaat zijn bij het waarborgen van een goede doorstroming en een goede verkeersveiligheid;

  • ter bevordering van de doorstroming en verkeersveiligheid een rotonde is aangelegd in Nieuw-Buinen (ca hm 2,9);

  • de rotonde is aangelegd conform de landelijke CROW-richtlijn;

  • de N374 tussen Nieuw-Buinen en Buinen oorspronkelijk een autoweg was met ongelijkvloerse kruisingen (N379 ca hm 7,0-7,8 en Buinen/Exloo (ca hm 11,7-13,2);

  • het verboden is in te halen tussen ca hm 6,9-7,9 (aansluiting N379); 8,95-9,65 (bocht); 12,4-13,4 en 13,65-14,4 (aansluiting Buinen/Exloo);

  • de op- en afritten bij bovengenoemde aansluitingen in één richting moeten worden bereden;

  • het verkeer op de afritten voorrang moet verlenen aan het kruisende verkeer van de N379 en de Lindenlaan (Buinen);

  • bij de Eeserweg (ca hm 13,65) het verkeer verplicht is rechtdoor te gaan in alle richtingen;

  • de aansluitingen Hoofdstraat (Buinen ca hm 14,0) en De Drift (Borger ca hm 15,2) zijn geaccentueerd;

  • langs de N374 Nieuw-Buinen-Borger geen (brom)fietspad is gelegen, maar tussen Buinen en Borger een parallelweg is in beheer en onderhoud bij de gemeente Borger-Odoorn;

  • de N374 tussen Nieuw-Buinen en Buinen gesloten is voor langzaam verkeer;

  • de gemeente Borger-Odoorn in 2012 de provincie heeft verzocht om op het deel Buinen-Borger landbouwverkeer toe te staan;

  • de redenen daarvoor zijn dat (zie ook verkeersbesluit provincie Drenthe EOM&C/2013006369 d.d. 28 augustus 2013 (publicatie Staatscourant 13 september 2013):

    • de gemeente Borger-Odoorn in 2012 de provincie verzocht heeft om op het deel Buinen-Borger landbouwverkeer toe te staan;

    • de N374 een parallelweg heeft voor het deel Borger-Buinen (Buinerstraat/Borgerderstraat);

    • deze parallelweg te krap gedimensioneerd is voor hedendaags breed en zwaar landbouwverkeer;

    • landbouwverkeer via de rotonde aan de oostkant in Borger met moeite op de parallelweg komt;

    • uit het oogpunt van verkeersveiligheid is een gezamenlijk gebruik van de parallelweg door landbouwverkeer en (brom)fietsers/voetgangers niet gewenst is;

    • de parallelweg en de rotonde in Borger, tevens begin parallelweg, in beheer en eigendom is van de gemeente Borger-Odoorn;

    • het landbouwverkeer via de afslag N374/Hoofdstraat in Buinen de N374 weer kan verlaten;

    • bij deze afslag Hoofdstraat (Buinen) een goed gedimensioneerd linksafvak is;

    • de N374 vanaf de afslag Hoofdstraat een ander karakter (meer autoweg) krijgt en deze inrichtingsvorm in het verwachtingspatroon van de weggebruiker zodanig is dat deze geen landbouwverkeer verwacht op de N374 vanaf de afslag Hoofdstraat (Buinen) richting Nieuw-Buinen;

  • een busroute (deels) over de N374 gaat;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer advies is gevraagd aan de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie;

  • overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is geweest met de gemeente Borger-Odoorn.

Besluit m.b.t. de N374 deel Nieuw-Buinen-Borger (hm 2,788-15,485):

  • 1.

    de verkeersbesluiten kenmerk 35/RO/2009011085 d.d. 27 augustus 2009 (provinciaal blad 30 van 2009) en EOM&C/2013006369 d.d. 28 augustus 2013 (publicatie Staatscourant 13 september 2013) en in te trekken;

  • 2.

    met borden B1 en B6 van bijlage 1 van het RVV de N374 incl. op- en afritten aan te wijzen als voorrangsweg;

  • 3.

    met borden G12a en G12b van bijlage 1 van het RVV dat de voor (brom)fietsers bestemde weggedeelten aan te wijzen als (brom)fietspad i.c. de (brom)fietsoversteek bij de rotonde in Nieuw Buinen;

  • 4.

    met bord D1 van bijlage 1 van het RVV een verplichte rijrichting in te stellen op de rotonde in Nieuw Buinen (ca hm 2,9);

  • 5.

    met bord B6 van bijlage 1 van het RVV dat verkeer op de rotonde in Nieuw Buinen voorrang heeft op het verkeer dat de rotonde nadert;

  • 6.

    met bord B6 van bijl;age 1 van het RVV dat verkeer op de afritten voorrang moet verlenen aan het kruisende verkeer van de N379 (ca hm 7,4a en 7,4c) en van de Lindenlaan (Buinen ca hm 12,75c);

  • 7.

    met bord B6 van bijlage 1 van het RVV dat (brom)fietsers bij de rotonde voorrang moeten verlenen aan het kruisende verkeer;

  • 8.

    met bord D2 van bijlage 1 van het RVV bij de rotonde en de aansluitingen Hoofdstraat (Buinen ca hm 14,0) en De Drift (Borger ca hm 15,2) dat bestuurders het bord voorbij gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • 9.

    met bord D4 van bijlage 1 van het RVV dat het verkeer bij hm 13,65 (Eeserweg) verplicht is rechtdoor te gaan in alle richtingen;

  • 10.

    met bord C9 van bijlage 1 van het RVV dat de N374 tussen de rotonde in Nieuw Buinen en de aansluiting Hoofdstraat Buinen (ca hm 14,0) gesloten is voor langzaam verkeer;

  • 11

    met bord C15 van bijlage 1 van het RVV dat de N374 tussen de aansluiting Hoofdstraat Buinen (ca hm 14,0) en de bebouwde kom van Borger gesloten is voor (brom)fietsers;

  • 12

    met bord C2 van bijlage 1 van het RVV de op- en afritten van de N379 (Drentse Mondenweg) nabij hm 7,0 en 7,8 en de aansluitingen Buinen/Exloo nabij hm 13,1 aan te wijzen als éénrichtingsweg;

  • 13

    met een doorgetrokken asmarkering tot een inhaalverbod bij hm 6,9-7,9 (aansluitingen N379); 8,95-9,65 (bocht); 12,4-13,4 en 13,65-14,4 (aansluitingen Buinen/Exloo);

  • 14

    met bord L3 van bijlage van het RVV de desbetreffende plekken aan te wijzen als bushalte.

 

Gedeputeerde Staten voornoemd,

namens dezen,

   

W.B. Meijerman

teamleider Verkeer en Vervoer

 

sh/coll.

 

Openbaar making

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de rijksoverheid (www.officielebekendmakingen.nl Staatscourant rubriek verkeersbesluiten).

 

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van verzending ervan hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe. De dag van verzending is de dagtekening van het besluit.

Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar http://www.provincie.drenthe.nl/loket/bezwaarschriften

Naar boven