Verkeersbesluit D0039534

Logo Waterschap Hollandse Delta

Wijziging verkeerssituatie als gevolg van wijziging kruising Stenen Baakplein nabij Oostvoorne

Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse delta

Overwegende het volgende:

Inleiding 

Ter betering van de doorstroming en de verkeersveiligheid wordt het gelijkvloerse kruispunt ten zuiden van het Stenen Baakplein (N218/N15) door het Havenbedrijf in samenwerking met de provincie Zuid-Holland gereconstrueerd tot een ongelijkvloerse kruising. Hierdoor verandert de verkeerssituatie op de omliggende waterschapswegen, te weten Brielse Maasdam, Brielse Meeroever en Noordoever Oostvoornse Meer.

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen.

Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

Situering en beheer van de wegen

De Brielse Maasdam, Brielse Meeroever, Noordoever Oostvoornse Meer zijn erftoegangswegen type 1 in beheer en onderhoud bij waterschap Hollandse Delta.

Motivering

In de huidige situatie maakt veel landbouw- en werkverkeer gebruik van de provinciale weg N218. Dit komt omdat er geen alternatieve route voorhanden is. Het verschil in snelheid tussen de verschillende categorieën weggebruikers veroorzaakt congestie op de provinciale weg. Deze congestie heeft weer invloed heeft op de ontsluiting van Westvoorne. Verder moet het langzaam verkeer de provinciale weg kruisen via een gelijkvloerse kruising.

Door het realiseren van de ongelijkvloerse kruising ten zuiden van het Stenen Baakplein nabij Westvoorne kruist het langzaam verkeer de provinciale weg via een viaduct. Verder is een parallelstructuur via de Brielse Maasdam en Brielse Meeroever van de provinciale weg ontstaan voor met name het landbouw- en werkverkeer.

Met de scheiding van het reguliere verkeer en het landbouw- en werkverkeer ontstaat op de provinciale weg minder congestie en wordt de doorstroming verbeterd. Verder neemt door deze maatregelen de veiligheid van het langzaam, landbouw- en werkverkeer, toe, omdat zij de provinciale weg via een viaduct kruisen.

Met het ontstaan van de parallelstructuur verandert de verkeersituatie op de Brielse Maasdam. Er wordt een 60km-zone ingesteld. Het aanwezige fietspad blijft bestaan en wordt uitgebreid tot aan het viaduct over de N218.

Watersportvereniging Oostvoorne blijft bereikbaar voor alle verkeer.

Het weggedeelte vanaf de watersportvereniging tot aan het nieuwe viaduct wordt afgesloten voor auto’s en motorfietsen. Met deze maatregel wordt voorkomen dat er sluipverkeer ontstaat vanaf de N218 via de Noordweg en de Brielse Maasdam en Brielse Meeroever, naar de A15.

Afslaand van de N218 naar het Stenen Baakplein wordt een 60km-zone ingesteld; zo ook ter hoogte van de aansluiting van de Brielse Maasdam op de N218 ter hoogte van de Noordweg. Hierdoor ontstaat een eensluidend 60km-regime op de Brielse Maasdam en Brielse Meeroever.

De voorrang ter hoogte van de Brielse Maasdam en de fietsoversteekplaatsen wordt geregeld, waarbij fietsers voorrang moeten verlenen.

Op de aansluiting van Brielse Meeroever op de N218 wordt een verbod voor landbouwvoertuigen en (brom)fiets ingesteld, om te voorkomen dat deze categorieën weggebruikers gebruik gaan maken van de provinciale weg N218.

Dit verkeersbesluit is uitsluitend van kracht voor de wegvakken in beheer bij het waterschap Hollandse Delta. De provincie neemt een aanvullend verkeersbesluit voor het gedeelte van de wegen in beheer bij de provincie.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met de gemandateerde van de nationale politie.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het register behorende bij het Delegatie en Mandaatbesluit 2017.

Besluit

  • 1.

    Als gevolg van de wijzigingen van de verkeerssituatie Stenen Baakplein, door de aanleg van de ongelijkvloerse kruising, de volgende maatregelen te nemen:

    • 1.

      het aanbrengen van de borden A1 (60km-zone), A2 (einde 60 km-zone) en C12 met OB55 op de Brielse Maasdam en tevens het aanbrengen van een vooraankondiging ter hoogte van de Noordweg;

    • 2.

      het aanbrengen van de borden A1 (60km-zone) en A2 (einde 60km-zone), C9 en D5r op Brielse Meeroever, ter hoogte van aansluiting met N218;

    • 3.

      het aanbrengen van de borden B4 en B6 op de aansluiting Brielse Maasdam‑Brielse Meeroever en de borden B4 met OB713, B5 met OB712 en B6 op de aansluiting viaduct met Brielse Meeroever en fietsoversteek;

    • 4.

      het aanbrengen van de borden G12a en B6 bij de oversteek fietspad met Brielse Meeroever;

    • 5.

      het aanbrengen van de borden D5r, B4, B5, B6, G12a en A1 (60km-zone) en A2 (einde 60km‑zone), ter plaatse van de aansluiting viaduct met de Noordoever Oostvoornse meer;

  • 2.

    Alle voorgaande verkeersbesluiten, die tegenstrijdig zijn met dit verkeersbesluit, komen te vervallen.

  

Ridderkerk, 20 november 2017.  

Namens dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta, 

J. Aleman, lid van directieraad

 

 

 

 

Bezwaar

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende gedurende een periode van zes weken vanaf de dag na bekendmaking, tegen dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan college van dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta, Postbus 4103, 2980 GC Ridderkerk. 

Het verkeersbesluit treedt in werking na bekendmaking. Op grond van artikel 6.16 Algemene wet bestuursrecht schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan, na indiening van het bezwaarschrift, gedurende de bezwaartermijn ook een verzoek om een voorlopige voorziening worden ingediend op grond van artikel 8:81 Algemene wet bestuursrecht. In geval een voorlopige voorziening wordt ingediend, treedt het verkeersbesluit niet in werking voordat op dit verzoek is beslist. Het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de Voorzieningenrechter van de sector bestuursrecht van de Rechtbank Rotterdam, Postbus 50950, 3007 BL Rotterdam of digitaal via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Naar boven