Instellen eenrichtingsverkeer Veersedijk weggedeelte De Schenkel - Veerweg

Logo Hendrik-Ido-Ambacht

Burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht;

Overwegende dat

  • -

    in het coalitieprogramma van het huidige college van Burgemeester en Wethouders in het kader van een goede bereikbaarheid de doortrekking van de Antoniuslaan tot het Noordeinde als speerpunt is opgenomen;

     

  • -

    met onder meer het doortrekken van de Antoniuslaan een doelstelling uit de Structuurvisie wordt gehaald;

     

  • -

    de gemeenteraad op 6 juni in 2013 het raadsbesluit heeft genomen tot het vaststellen van de Stedenbouwkundige visie Antoniapolder Plus als kader voor verdere ontwikkeling van het gebied Antoniapolder Plus;

     

  • -

    het college van B&W op 17 augustus 2016 op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) een omgevingsvergunning hebben verleend voor het doortrekken van de Antoniuslaan;

     

  • -

    het college van B&W op 31 oktober 2017 hebben ingestemd met het definitieve ontwerp voor de herinrichting van de Veersedijk;

     

  • -

    met het doortrekken van de Antoniuslaan wordt voldaan aan de toekomstige voorkeursstructuur voor het gemeentelijk hoofdwegenstelsel, zoals aangegeven in het door de gemeenteraad in 2009 vastgestelde Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Hendrik-Ido-Ambacht;

     

  • -

    bij de verkeersontwikkeling het een uitgangspunt is om een duurzaam veilige hoofdverkeersstructuur te ontwikkelen, waardoor een logische en veilige verkeersafwikkeling van de verkeersstromen wordt bereikt;

     

  • -

    een directe verbinding tussen het Noordeinde en de dorpskern eerder ontbrak en dat met het doortrekken van de Antoniuslaan een belangrijke verbindingsweg wordt gecreëerd tussen het Noordeinde en het centrum van de gemeente;

     

  • -

    door de verlenging van de Antoniuslaan (Teunis Stooplaan) er een kortere ontsluitingsroute wordt gecreëerd tussen de Antoniuslaan en het brugtracé van de rijksweg A-15, waardoor een verkeerstoename van het doorgaande verkeer op de Veersedijk is te verwachten;

     

  • -

    op de vastgestelde nieuwe voorkeursstructuur verkeersbewegingen in twee richtingen op het weggedeelte Veersedijk tussen de Veerweg en De Schenkel niet wenselijk is;

     

  • -

    in een notitie van mobiliteitsadviseurs Goudappel Coffeng het instellen van eenrichtingsverkeer als voorkeursmaatregel is aangegeven om verkeersdruk op de Veersedijk te beperken;

     

  • -

    in het kader van reconstructiewerkzaamheden de inrichting van de Antoniuslaan, Nijverheidsweg en Veersedijk volledig wordt gewijzigd;

     

  • -

    het betrokken weggedeelte van de Veersedijk is gelegen binnen een 30 km/uur-gebied en het door de beperkte rijbaanbreedte en het fietsverkeer een verkeerstoename van het doorgaande verkeer in twee richtingen vanuit veiligheidsoogpunt niet wenselijk is;

     

  • -

    met het instellen van eenrichtingsverkeer op het gedeelte Veersedijk tussen de Veerweg en De Schenkel de bereikbaarheid, bruikbaarheid en veiligheid ter plaatse wordt gewaarborgd;

     

  • -

    bij het instellen van eenrichtingsverkeer het brom-/fietsverkeer wordt uitgezonderd;

     

  • -

    betreffend weggedeelte van de Veersedijk in beheer is bij de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht;

     

  • -

    overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de, daartoe gemandateerde, verkeersadviseur van de politie-eenheid Rotterdam, afdeling D.R.O.S., werkzaam binnen het district Zuid-Holland-Zuid;

     

  • -

    overwegende dat genoemde verkeersmaatregelen in het belang zijn van de verkeersveiligheid;

     

  • -

    gelet op het bepaalde in artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, paragraaf 6 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), alsmede op algemeen mandaatbesluit Hendrik-Ido-Ambacht 2017;

  •  

  •  

b e s l u i t e n:

  • -

    Het instellen van eenrichtingsverkeer op de Veersedijk, vanaf de Veerweg richting De Schenkel, door middel van het plaatsen van de verkeersborden C02 en C03 (eenrichtingsweg) en onderbord OB54 (behalve voor (brom)fietsers) van bijlage 1 van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

     

  • -

    Het instellen van een verplichte rijrichting op De Schenkel door middel van het plaatsen van het verkeersbord D05 (verplichte rijrichting) en onderbord OB54 (behalve voor (brom)fietsers) van bijlage 1 van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

     

  • -

    een en ander zal geschieden op de wijze zoals op de bij dit besluit behorende tekening is aangegeven.

  •  

  •  

Burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht, 20 november 2017

Namens hen,

A.M.J. Luijten

Afdelingshoofd Beheer Openbare Ruimte

 

 

Bijlage

Eenrichtingsverkeer Veersedijk

Naar boven