Verkeersbesluit voor het instellen van eenrichtingsverkeer op de parallelwegen aan beide zijden van de Hanzeweg, uitgezonderd fietsers en snorfietsers en het instellen van afzonderlijke fietspaden op diverse delen van de Hanzeweg, kenmerk 2182415

Logo Deventer

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer heeft besloten om

 - eenrichtingsverkeer in te stellen op de parallelwegen aan beide zijden van de Hanzeweg te Deventer, uitgezonderd fietsers. De maatregel wordt aangeduid door middel van het plaatsen van CO2, CO3, C04 en D05 met onderbord OB52.

- afzonderlijke fietspaden in te stellen op diverse delen van de Hanzeweg volgens bijgevoegde tekening. De maatregel wordt aangeduid door middel van het plaatsen van G11.

 

Aanleiding van het besluit

Een van de speerpunten van het verkeersbeleid van de gemeente Deventer is het ontlasten van de kwetsbare historische binnenstad, van overbodige (doorgaande) verkeersstromen (Bericht aan de stad, Deventer binnen bereik).

 

Bij het realiseren van de ‘ontspannen stad’ gaat het allereerst om het optimaliseren van

het afwikkelingsniveau op de N348, zodat deze maximaal gebruikt wordt voor regionale

verplaatsingen, en het zogenaamde ‘Hanzetracé’. Het Hanzetracé (de route Zutphenseweg

- Hanzeweg – Amstellaan – van Oldenielstraat – Margijnenenk – Lebuïnuslaan – Overstichtlaan)

 

In de afgelopen jaren is door de gemeente Deventer de verbetering van het Hanzetracé ter hand genomen. Onder meer de Henri Dunantlaan en de Amstellaan zijn aangepakt. Verdere stap in deze verbetering is de reconstructie van het deel Hanzeweg tussen Industrieweg en Zutphenseweg.

 

Hanzewegweg, wegvak Industrieweg tot Zutphenseweg, huidige situatie

Het huidige profiel van de Hanzeweg tussen de Zutphenseweg en de Industrieweg bestaat globaal uit drie rijstroken, twee richting Zutphen/A1 en één richting Raalte, die de hoofdrijbaan vormen. Aan de westzijde, waar ooit het spoor lag, ligt nu een brede parallelstructuur met een tweerichtingsfietspad. De bebouwing aan de oostzijde van de Hanzeweg staat zeer dicht op de hoofdrijbaan, met uitzondering van het gedeelte ten noorden van de Harderwijkerstraat. Uitritten ontsluiten direct op de Hanzeweg. Aan de overzijde wordt de bebouwing van de hoofdrijbaan gescheiden door een brede, gevarieerde strook verharding, hier en daar afgewisseld met schamele groene bermen. Door de vele uitritten, onduidelijke overgangen en het weinig eenduidige parkeerbeleid oogt de parallelstructuur nogal rommelig. Voorbij de Hanzebrug is de situatie ingrijpend veranderd met de aanleg van het kantorencomplex Waterfront. De brug is onlangs gereviseerd en aangepast, maar inmiddels is de Hanzeweg zelf ook aan een nieuwe update toe, inclusief de kruisingen met de Zutphenseweg, Gotlandstraat, Hardewijkerstraat en de Industrieweg.

 

Hanzewegweg, wegvak Industrieweg tot Zutphenseweg, nieuwe situatie

De Hanzeweg tussen de Industrieweg en Zutphenseweg wordt verbreed tot 2 x 2 rijbanen.

Om de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren is het aantal inritten, afslagen en andere onveilige situaties verminderd. Daarnaast moet het verkeer verleid worden om het Hanzetracé te nemen, overige routes zullen worden afgewaardeerd. Dat begint bij de Zutphenseweg.

 

Komende vanaf de A1 draait het doorgaande verkeer direct rechtsaf de Hanzeweg op. Het stevige groen van de Stadsentree wordt aangezet en als het ware de bocht om getrokken tot aan het Waterfront. Hierdoor ontstaat een verleidelijke en logische rechtsaf richting

Hanzeweg. Verkeer richting het centrum moet hier afslaan. De verschillende zijwegen blijven bereikbaar. Wel komt de linksaf vanaf de Gotlandstraat te vervallen. Het verkeer kan via de Visbystraat naar de Zutphenseweg.

Samengevat hebben de verkeersmaatregelen en de nieuwe indeling van de Hanzeweg het volgende doel:

 

• een goede bereikbaarheid van Deventer voor de middellange en lange termijn;

• verbetering van de doorstroming, comfort, bereikbaarheid en veiligheid voor fietsers;

• impuls voor investeerders in het gebied door een verbeterde uitstraling van de Hanzeweg;

• vermindering van de verkeersdruk rond de binnenstad.

 

Naar verwachting zijn de werkzaamheden eind 2017 klaar.

 

Motivering eenrichtingsverkeer en afzonderlijke fietspaden

Bedrijven langs de Hanzeweg blijven bereikbaar via een parallelweg met eenrichtingverkeer , uitgezonderd snorfiets- en fietsverkeer. De westelijke parallelweg bestaat uit twee delen. Het noordelijke deel ontsluit de bedrijven in de Havenstrook. Vanwege het ontbreken van kruisingen is voorzien in extra op- en afritten, waaronder een toegang in de vorm van een U-turn voor het verkeer uit zuidelijke richting. Het deel ten zuiden van de brug ontsluit het kantorencomplex Waterfront en eindigt op de Zutphenseweg.

 

De oostelijke parallelweg is opgeknipt in drie delen, waarbij het meest zuidelijke deel de kantoorgebouwen aan de Zutphenseweg ontsluit met de Gotlandstraat. Het tweede deel ontsluit de bedrijven aan weerszijden van de brug, waaronder de Bussink koekfabriek. Het meest noordelijke deel kent geen directe afslag van de Hanzeweg, maar is bereikbaar via de Harderwijkerstraat.

 

Fietsers en snorfietsers maken gebruik van de parallelweg. Bromfietsers gebruiken de hoofdrijbaan. Op de tussenliggende stukken ligt een tweerichtingsfietspad. Ter hoogte van de Gotlandstraat en de Industrieweg kan de Hanzeweg worden gekruist.

 

Er zijn inmiddels een aantal infrastructurele aanpassingen aan de Zutphenseweg uitgevoerd in het kader van de herinrichting van de Hanzeweg. Zo is de aansluiting van de parallelweg Zutphenseweg op de Noorwegenstraat alleen nog berijdbaar voor fietsers en snorfietsers, Verder is er een nieuwe weg aangelegd tussen de hoofdrijbaan –stad in- van de Zutphenseweg naar de parallelweg. ( dit is geen onderdeel van dit besluit)

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

- De Hanzeweg kent in de huidige structuur geen fiets-/voetgangersvriendelijke inrichting;

- Aan de westzijde, richting Zutphenseweg vindt menging van fiets- en autoverkeer plaats op de parallelstructuur;

P- Het ontwerp van de Hanzeweg is gebaseerd op de keuze voor eenrichtingsverkeer;

- De rijbaan op de parallelweg is de smal voor tweerichtingsverkeer;

- Op parallelwegen is eenrichtingsverkeer gangbaar;

- De rijbaan is wel breed genoeg voor fietsers, waardoor deze in twee richtingen toegelaten worden.

 

Motivering

Het verkeersbesluit is wenselijk uit het oogpunt van:

 

• het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

 

Wettelijk kader

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Draagvlak

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef;

 

BESLUITEN

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om:

- eenrichtingsverkeer in te stellen op de parallelwegen aan beide zijden van de Hanzeweg te Deventer, uitgezonderd fietsers en snorfietsers. De maatregel wordt aangegeven door middel van het plaatsen van de verkeersborden conform model CO2, CO3, C04 en D05 (Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten) van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord OB52.

- afzonderlijke fietspaden in te stellen op diverse delen van de Hanzeweg volgens bijgevoegde tekening. De maatregel wordt aangeduid door middel van het plaatsen van G11.

 

Rechtsmiddelen

Inzage

Het besluit ligt 6 weken, na publicatie, ter inzage bij Publiekszaken, Grote Kerkhof 1.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen het besluit een bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag van publicatie. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer.

 

Deventer, 23 november 2017

namens burgemeester en wethouders van Deventer,

 

 

R. van Hout

programmamanager team Ontwikkeling, Realisatie en Ontwikkeling

 

Naar boven