Bekendmaking en besluit tot inwerkingtreding van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 16 november 2017, nr. IENM/BSK-2017/236003, van internationale besluiten met betrekking tot de veiligheid van zeeschepen

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 70 en 71, eerste en vierde lid van het Schepenbesluit 2004, 60 en 61 van de Regeling veiligheid zeeschepen, 37 en 38 van de Regeling veiligheid Arubaanse, Curaçaose en Sint Maartense zeeschepen, 19 van de Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen, en 19a van de Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen;

MAAKT BEKEND:

Op 9 juni 2017 heeft de Maritieme Veiligheidscommissie (MSC) van de Internationale Maritieme Organisatie de volgende resoluties aangenomen:

  • MSC.426(98), houdende wijzigingen van de Code voor het vervoer van vaste lading in bulk (International Maritime Solid Bulk Cargoes Code; IMSBC-Code);

  • MSC.435(98), houdende wijzigingen van de Code voor de bouw en uitrusting van verplaatsbare offshore booreenheden, 2009 (Code for the Construction and Equipment of Mobile Offshore Drilling Units, 2009; 2009 MODU-Code).

De bij resolutie MSC.426(98) vastgestelde wijzigingen van de IMSBC-Code en de bij resolutie MSC.435(98) vastgestelde wijzigingen van de 2009 MODU-Code liggen ter inzage bij de Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijnstraat 8, 2515 XP te Den Haag.

BESLUIT:

ARTIKEL I

Met ingang van 1 januari 2019 gaan de bij resolutie MSC.393(95) vastgestelde wijzigingen van de ISMBC-Code gelden voor de toepassing van het Schepenbesluit 2004, de Regeling veiligheid zeeschepen, Regeling veiligheid Arubaanse, Curaçaose en Sint Maartense zeeschepen, de Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen en de Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen, met dien verstande dat tot en met 31 december 2018 tevens de voorschriften van de IMSBC-Code zoals die luidden op 31 december 2017 mogen worden toegepast.

ARTIKEL II

Met ingang van 1 januari 2020 gaan de bij resolutie MSC.435(98) vastgestelde wijzigingen van de MODU-Code 2009 gelden voor de toepassing van de Regeling veiligheid zeeschepen en de Regeling veiligheid Arubaanse, Curaçaose en Sint Maartense zeeschepen.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant, de Landscourant van Aruba, de Curaçaose, Courant en de Landscourant van Sint Maarten worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen-Wijbenga

TOELICHTING

Met dit besluit wordt een aantal internationale besluiten met betrekking tot de veiligheid van zeeschepen bekendgemaakt. Het betreft hier wijzigingen van internationale codes die op grond van de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen nog niet bekend zijn gemaakt in het Tractatenblad of hier niet in bekend gemaakt hoeven te worden. Met de onderhavige bekendmaking wordt voldaan aan de artikelen 70 en 71 van het Schepenbesluit 2004, 60 en 61 van de Regeling veiligheid zeeschepen, 37 en 38 van de Regeling veiligheid Arubaanse, Curaçaose en Sint Maartense zeeschepen, 19 van de Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen en 19a van de Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen. Verder wordt besloten op welk moment de wijzigingen van deze Codes voor de toepassing van de genoemde regelingen gaan gelden.

De bekendmaking betreft allereerst de door de Maritieme Veiligheidscommissie (MSC) van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) aangenomen wijzigingen van de Code voor het vervoer van vaste lading in bulk (International Maritime Solid Bulk Cargoes Code; IMSBC-Code).

Daarnaast worden door de MSC aangenomen wijzigingen van de Code voor de bouw en uitrusting van verplaatsbare offshore booreenheden 2009 (Code for the Construction and Equipment of Mobile Offshore Drilling Units, 2009; MODU-Code 2009) bekendgemaakt.

IMSBC-Code

De IMSBC-Code ziet op het vervoer over zee van vaste lading in bulk en wordt elke twee jaar herzien. De met resolutie MSC.426(98) vastgestelde wijzigingen van de IMSBC-Code treden internationaal in werking op 1 januari 2019. Het SOLAS-verdrag1 en de Code bieden echter de mogelijkheid om de gewijzigde regels al op 1 januari 2018 op nationaal niveau in werking te laten treden.

Nederland maakt uit praktische overwegingen van deze mogelijkheid gebruik.

Eerdere inwerkingtreding heeft namelijk als voordeel dat de sector al eerder kan aansluiten bij soortgelijke veiligheidseisen die voor andere vervoersmodaliteiten reeds gelden of met ingang van 1 januari 2018 zullen gaan gelden. De eerdere toepassing van de gewijzigde IMSBC-Code geschiedt door de sector op vrijwillige basis. Tot en met 31 december 2018 mogen tevens de voorschriften van de IMSBC-Code zoals die luidden op 31 december 2017 nog worden toegepast.

Van de met resolutie MSC.426(98) vastgestelde wijzigingen van de IMSBC-Code zal, voordat deze wijzigingen op 1 januari 2019 internationaal in werking treden, in het Tractatenblad mededeling worden gedaan. Omdat de wijzigingen al eerder op nationaal niveau in werking treden, worden deze vóór de inwerkingtreding op 1 januari 2018 tevens in de Staatscourant, de Landscourant van Aruba, de Curaçaose Courant en de Landscourant van Sint Maarten bekendgemaakt.

MODU-Code 2009

De MODU-Code 2009 is een code die op grond van het SOLAS-verdrag niet bindend is, maar het karakter heeft van aanbevelingen. Aan de partijen bij het SOLAS-verdrag is overgelaten of zij deze Code al dan niet in hun nationale rechtsorde willen opnemen. Nederland heeft hiervoor gekozen door de MODU-Code 2009 op te nemen in de Regeling veiligheid zeeschepen. Voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten is deze Code opgenomen in de Regeling veiligheid Arubaanse, Curaçaose en Sint Maartense zeeschepen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen-Wijbenga


X Noot
1

Het op 1 november 1974 te Londen tot stand gekomen Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (Trb.  176, 157), en de bij dat verdrag behorende protocollen, aanhangsels en bijlagen

Naar boven