Verkeersbesluit N386 Vries/Groningerstraat-Peize 2017 (ca hm 18,25-28,828)  

Logo Drenthe

Assen, 8 november 2017

Ons kenmerk VV/2017003163

Onderwerp: Verkeersbesluit N386 Vries/Groningerstraat-Peize 2017 (ca hm 18,25-28,828)  

De teamleider van Verkeer en Vervoer, daartoe gemandateerd door Gedeputeerde Staten van Drenthe door middel van het Organisatiebesluit provincie Drenthe 2014,

gelet op de relevante verkeerswetgeving en genoemd Organisatiebesluit,

Overwegende dat:

  • de N386 provinciegrens Groningen-Peize een provinciale gebiedsontsluitingsweg is m.u.v. de bebouwde kom van Zuidlaren;

  • dit verkeersbesluit betrekking heeft op het deel Vries/Groningerstraat-Peize

    (ca hm 18,25-28,828);

  • de vigerende verkeersbesluiten niet actueel zijn;

  • de gebruikers en omgeving van de N386 gebaat zijn bij het waarborgen van een goede doorstroming en een goede verkeersveiligheid;

  • ter bevordering van de doorstroming en de verkeersveiligheid rotondes zijn aangelegd bij de aansluiting N858 in Donderen (ca hm 21,25), bij Bunne (ca hm 23,7) en Peize-Zuid (ca hm 27,1);

  • de rotondes zijn aangelegd conform de landelijke CROW-richtlijn;

  • er fietsoversteken zijn bij de Molenstraat/Veenweg (Vries ca hm 18,7),

    Oosterstraat (Donderen ca hm 21,0) en Donderenseweg (ca hm 21,75);

  • de aansluitingen/kruisingen Molenstraat, Eswal (Vries ca hm 19,0), Oosterstraat en de N372 (Peize hm 28,8) en de bebouwde komgrens Donderen (ca hm 20,7) zijn geaccentueerd;

  • er een parallelweg is tussen de Molenstraat in Vries en de Oosterstraat in

    Donderen;

  • i.v.m. sluipverkeer en de aanwezigheid van landbouwpercelen het gewenst is op de parallelweg tussen ca 19,1 en de Oosterstraat (Donderen) een verbod voor gemotoriseerd verkeer m.u.v. landbouwverkeer en vrachtwagens (i.v.m. laden en lossen) in te stellen;

  • i.v.m. de leefbaarheid en aansluiting op de gemeentelijke 60 km zone het gewenst is op de parallelweg tussen de Molenstraat en Eswal (beide Vries) een maximumsnelheid van 60 km/u in te stellen;

  • brom)fietsverkeer geen gebruik mag maken van de hoofdrijbaan van de N386, maar wel van de aanliggende (brom)fietspaden en parallelweg;

  • het verboden is in te halen tussen de Groningerweg en de Eswal (beide Vries);

  • een busroute (deels) over de N386 gaat;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie;

  • dat overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is geweest met de gemeenten Tynaarlo en Noordenveld.

Besluit m.b.t. de N386 deel Vries/Groningerstraat-Peize (ca hm 18,25-28,828):

  • 1.

    de verkeersbesluiten kenmerk VV/A5/2001011728 d.d. 11 december 2001 (provinciaal blad 48 van 2001), VV/A7/2001011730 d.d. 11 december 2001 (provinciaal blad 50 van 2001), VV/A8/2001011731 d.d. 11 de4cember 2001 (provinciaal blad 51 van 2001), VV/A1/2005004466 d.d. 12 mei 2005 (provinciaal blad 45 van 2005), VV/A5/2005012326 d.d. 20 december 2995 (provinciaal blad 4 van 2006) en 44/RO/200812798 d.d. 30 oktober 2008 (provinciaal blad 35 van 2008 in te trekken;

  • 2.

    met borden A1 en A2 van bijlage 1 van het RVV een maximumsnelheid van 50 km/u in te stellen tussen ca hm 28,65 en de aansluiting N372;

  • 3.

    met borden A01-60-ZB en A2-60-ZE van bijlage 1 van het RVV een 60-km zone in te stellen op de parallelweg tussen de Molenstraat en Esweg (beide Vries);

  • 4.

    met borden B1 en B6 van bijlage 1 van het RVV de N386 incl. de naastgelegen (brom)fietspaden en parallelweg aan te wijzen als voorrangsweg;

  • 5.

    met bord D1 van bijlage 1 van het RVV een verplichte rijrichting in te stellen op de rotondes bij de aansluiting N858 in Donderen (ca hm 21,25), bij Bunne (ca hm 23,7) en Peize-Zuid (ca hm 27,1);

  • 6.

    met bord B6 van bijlage 1 van het RVV te bepalen dat verkeer op de rotondes voorrang heeft op het verkeer dat de rotonde nadert;

  • 7.

    met bord B6 van bijlage 1 van het RVV te bepalen dat (brom)fietsers bij de rotondes en bij de fietsoversteken bij

  • 8.

    met bord D2 van bijlage 1 van het RVV bij de rotondes en aansluitingen/kruisingen Molenstraat, Eswal (Vries ca hm 19,0), Oosterstraat en de N372 (Peize hm 28,8) en de bebouwde komgrens Donderen (ca hm 20,7) dat bestuurders ter plekke voorbij gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • 9.

    met borden G12a en G12b van bijlage 1 van het RVV de voor (brom)fietsers bestemde weggedeelten aan te wijzen als (brom)fietspad;

  • 10.

    met bord C12 van bijlage 1 van het RVV en onderbord dat de parallelweg tussen

  • 11

    met bord C15 van bijlage 1 van het RVV dat de hoofdrijbaan van de N386 gesloten is voor (brom)fietsers en gehandicaptenvoertuigen;

  • 12

    met een doorgetrokken asstreep een inhaalverbod in te stellen tussen de Groningerweg (Vries) en de Esweg (Vries);

  • 13

    met bord L3 van bijlage 1 van het RVV de desbetreffende plekken aan te wijzen als bushalte. 

     

    Gedeputeerde Staten voornoemd,

    namens dezen,

        

    W.B. Meijerman

    teamleider Verkeer en Vervoer

     

    mb/coll.

     

    Openbaar making

    De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de rijksoverheid (www.officielebekendmakingen.nl Staatscourant rubriek verkeersbesluiten).

     

    Bezwaar

    Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van verzending ervan hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe. De dag van verzending is de dagtekening van het besluit.

    Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar http://www.provincie.drenthe.nl/loket/bezwaarschriften.

Naar boven