Verkeersbesluit, gemeente Delft, project Spoorzone – definitieve inrichting parallelweg Wateringsevest/Phoenixstraat: instellen fietsstraat

Logo Delft

Nummer: 2913784

Burgemeester en wethouders van Delft,

Gelet op:

  • -

    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • -

    artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge waarvan de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 ingevolge waarvan maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • -

    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge waarvan de plaatsing of verwijdering van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 14 van het BABW ingevolge de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking wordt gebracht;

  • -

    artikel 24 BABW ingevolge waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;

Overwegende dat:

  • -

    het project Spoorzone Delft in 2009 is gestart, met een geplande uitvoeringsperiode van ruim 10 jaar;

  • -

    dit project onder meer het slopen van het spoorviaduct langs de Phoenixstraat, het bouwen van een 2.300 meter lange spoortunnel voor vier spoorlijnen welke vanaf het DSM/Gist terrein tot aan de Abtswoudseweg bij de Engelsestraat loopt, het bouwen van 1.500 woningen en 23.000 m2 kantoorruimte, het bouwen van een nieuwe station en stadskantoor, het aanleggen van een nieuwe parkeergarage onder de Spoorsingel en het aanleggen van een 600 meter lang stadspark boven de spoortunnel omhelst;

  • -

    het plangebied van dit project in het noorden begint op het terrein van DSM/Gist, ongeveer ten noordoosten van de Frederik Matthesstraat, en richting het zuiden loopt tot voorbij de Abtswoudseweg, tot ongeveer ter hoogte van de Minervaweg;

  • -

    in de planning van dit project rekening is gehouden met het gereed komen van zowel de spoortunnel als de definitieve inrichting van de openbare ruimte van de Phoenixstraat / Spoorsingel en directe omgeving daarvan medio 2017;

  • -

    vervolgens in de periode na 2017 de laatste stedelijke ontwikkelingen gerealiseerd zullen worden, afhankelijk van de marktontwikkelingen;

  • -

    de werkzaamheden aan de spoortunnel, Phoenixstraat, Spoorsingel en omgeving inmiddels conform de planning in de afrondende fase zitten, hetgeen betekent dat de definitieve inrichting van de openbare ruimte op korte termijn wordt opgeleverd en in gebruik wordt genomen;

  • -

    de definitieve inrichting naast nieuw groen, water, bestrating en straatmeubilair ook bestaat uit een combinatie van nieuw aangelegde wegen en paden, oude wegen en paden die gedurende de werkzaamheden aan de Spoorzone niet toegankelijk waren en nu wederom in gebruik genomen worden en bestaande wegen en paden die in het kader van het project (deels) zijn aangepast;

  • -

    elk van de wegen en paden binnen het plangebied van de Spoorzone zijn eigen functie en daaraan gekoppeld gewenste gebruik door verkeersdeelnemers kent;

  • -

    dit gewenste gebruik zoveel mogelijk richting verkeersdeelnemers kenbaar wordt gemaakt door de wijze waarop de openbare ruimte is ingericht;

  • -

    het desalniettemin vanuit het oogpunt van het waarborgen van de lokale verkeersveiligheid, doorstroming van het verkeer en bereikbaarheid wenselijk wordt geacht om dit op specifieke locaties te ondersteunen met verkeersmaatregelen in de vorm van bebording en markering teneinde gevaarlijke en derhalve onwenselijke verkeerssituaties te voorkomen;

  • -

    hiertoe voor elk van de (nieuwe) straten en paden binnen het plangebied van het project Spoorzone verkeersbesluiten worden opgesteld waarin, voor zover van toepassing, wordt ingegaan op:

    • oude verkeersmaatregelen die in het verleden reeds zijn ingesteld en in de nieuwe situatie worden teruggebracht/gehandhaafd, waarvoor derhalve geen nieuwe besluitvorming nodig is;

    • oude verkeersmaatregelen die in het kader van de nieuwe inrichting komen te vervallen en daartoe in het verkeersbesluit formeel worden opgeheven;

    • nieuw in te stellen verkeersmaatregelen ter (be)geleiding van het verkeer in de nieuwe situatie, waartoe formeel besloten wordt in het betreffende verkeersbesluit;

  • -

    dit verkeersbesluit betrekking heeft op de parallelweg van de Wateringsevest en Phoenixstraat dat binnen het plangebied van de Spoorzone ligt, voor zover gelegen aan de oostzijde van deze wegen tussen Wateringsevest huisnummer 9 en de Bagijnhof ;

Overwegende dat:

  • -

    de definitieve inrichting van de Wateringsevest en Phoenixstraat, tussen Kampveldweg en de Westvest, voorziet in een scheiding tussen infrastructuur die bestemd is voor doorgaand (vracht)autoverkeer, dat vlot moet kunnen stromen/rijden, en infrastructuur die bestemd is voor (vracht)autoverkeer dat een bestemming aan de Wateringsvest, Phoenixstraat of een van de zijstraten van deze wegen heeft;

  • -

    de inrichting van de Wateringsevest en Phoenixstraat in verband hiermee als volgt is opgebouwd:

    • aan de westzijde van de Wateringsevest en Phoenixstraat liggen de hoofdrijbanen voor het doorgaande (vracht)autoverkeer;

    • in het midden van de Wateringsevest en Phoenixstraat ligt de vrijliggende trambaan die bestemd is voor gecombineerd gebruik door lijnbussen en trams;

    • aan de oostzijde van de Wateringsevest en Phoenixstraat ligt langs delen van de weg een parallelweg, welke door het (vracht)autoverkeer gebruikt kan worden om naast de weg gelegen bestemmingen te bereiken;

  • -

    dit verkeersbesluit betrekking heeft op de parellelweg die aan de oostzijde van de Wateringsevest en Phoenixstraat, tussen Wateringsevest 9 en de Bagijnhof is gerealiseerd;

  • -

    deze nieuwe parallelweg voornamelijk een functie heeft om de aangelegen percelen/woningen aan de oostzijde van de Wateringsevest/Phoenixstraat bereikbaar te maken alsmede enkele bedrijven die ter hoogte van de kruising Wateringsevest – Kampveldweg aan de oostzijde van de weg zijn gevestigd;

  • -

    het voorgaande betekent dat het gebruik van de parallelweg in kwestie door gemotoriseerd verkeer beperkt zal zijn en hoofdzakelijk zal bestaan uit bewoners die van en naar de woning rijden, incidenteel bevoorradingsverkeer met een bestemming bij de bedrijven en bezoekers van de bedrijven;

  • -

    de betreffende parallelweg verder onderdeel uitmaakt van het hoofdfietsroutenetwerk van Delft en dagelijks grote hoeveelheden fietsers gebruik maken van de fietsroute Westvest – Phoenixstraat - Wateringsevest;

  • -

    de parallelweg in verband hiermee aan de zuidzijde aansluit op het vrijliggende fietspad dat aldaar aan de oostzijde van de Phoenixstraat ligt en aan de noordzijde aansluit op de fietsinfrastructuur op/langs de Wateringsevest;

  • -

    de bovengenoemde parallelweg, gelet op de toekomstige functie van de weg en het toekomstige gebruik ervan, dan ook zodanig is ingericht dat de lokale verblijfsfunctie en het gebruik door fietsers wordt benadrukt;

  • -

    de gemeente het verder wenselijk acht om het lokale karakter van de weg alsmede het hoofdzakelijke gebruik ervan door fietsers richting overige bestuurders te benadrukken door de parallelweg in kwestie aan te wijzen als fietsstraat;

  • -

    dit niet betekent dat (vracht)autoverkeer niet is toegestaan op deze weg, maar inhoudt dat deze categorieën voertuigen “te gast” zijn op de parallelweg en hun snelheid en verkeersgedrag dienen aan te passen aan het fietsverkeer;

  • -

    de aanduiding als fietsstraat kenbaar wordt gemaakt door het plaatsen van borden model G11 (verplicht fietspad) met daaronder de tekst “fietsstraat” en auto’s, brommers en motoren toe te staan van deze fietsstraat gebruik te maken door het bijplaatsen van onderborden met de tekst “als gast toegestaan”, gevolgd door de pictogrammen van een auto, brommer en motor;

  • -

    aanvullend hierop ook nog een 30 km/uur regime en een parkeerverbodszone op de parallelweg in kwestie worden ingesteld ter waarborging van de lokale verkeersveiligheid en bereikbaarheid, waartoe separate verkeersbesluiten worden genomen;

  • -

    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • -

    de bovenvermelde maatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    de onder ‘besluiten’ genoemde wegen binnen de bebouwde kom liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Delft;

  • -

    het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het gewijzigde mandaatbesluit van 27 september 2011 is gemandateerd aan de gemeentedirecteur, waarbij ondermandaat is verleend aan het afdelingshoofd Ruimte & Economie Advies;

  • -

    overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de (gemachtigde van de) Chef van politie van de Eenheid Den Haag en dat er positief is geadviseerd;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

B E S L U I T E N :

  • 1.

    de parallelweg aan de oostzijde van de Wateringsevest en Phoenixstraat, voor zover gelegen tussen Wateringsevest 9 en de Bagijnhof, aan te wijzen als fietsstraat door het plaatsen van borden model G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990 met daaronder de tekst “fietsstraat”;

  • 2.

    bestuurders van motorvoertuigen toe te staan om van de onder punt 1 van dit besluit genoemde fietsstraat gebruik te maken, door het plaatsen van onderborden met de tekst “als gast toegestaan”, gevolgd door pictogrammen van een auto, brommer en motor;

  • 3.

    de in dit verkeersbesluit genoemde bebording aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening:

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

Namens het college,

Mevrouw L.E. van Reenen

Afdelingshoofd Ruimte & Economie Advies

Delft, 6 november 2017

Bijlagen: situatietekening

Als u het met dit besluit niet eens bent, kunt u binnen 6 weken na dagtekening een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat dit besluit genomen heeft. Hoe u dat doet, kunt u lezen op www.delft.nl/bezwaarschrift.

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, als er sprake is van spoedeisend belang, ook op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank ‘s-Gravenhage, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH ’s-Gravenhage vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

N.B.: op dit besluit is de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent dat de belanghebbende in het beroepschrift moet aangeven welke beroepsgronden hij aanvoert tegen het besluit. Na afloop van de termijn van zes weken kunnen geen nieuwe beroepsgronden meer worden aangevoerd. Vermeld in het beroepschrift dat de Crisis- en herstelwet van toepassing is.

De belanghebbende die schade lijdt, of zal lijden, als gevolge van het onderhavige besluit of uitvoeringshandelingen die hieruit voortvloeien, kunnen, voor zover de schade redelijkerwijs niet of niet geheel te zijner laste behoort te blijven en voor zover de vergoeding niet, of niet voldoende anderszins is verzekerd, een verzoek om schadevergoeding doen. Ter zake is de “Regeling Nadeelcompensatie Verkeer en Waterstaat 1999” van toepassing. Meer informatie over het Schadeloket Spoorzone Delft is te vinden op www.spoorzonedelft.nl .

Naar boven