Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Staatscourant 2017, 63345 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Staatscourant 2017, 63345 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
De burgemeesters, raden en colleges van de gemeenten Lansingerland en Zoetermeer, ieder voor zover
het zijn bevoegdheden betreft;
In te stemmen met de 4e wijziging Gemeenschappelijke Regeling Bedrijvenschap Hoefweg.
Deze vierde wijziging treedt in werking een dag na publicatie.
Vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Lansingerland d.d. 28 september 2017
Vastgesteld in de collegevergadering van burgemeester en wethouders van Lansingerland d.d. 4 juli 2017
Vastgesteld door de burgemeester van Gemeente Lansingerland op d.d. 4 juli 2017
Vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Zoetermeer d.d. 11 september 2017
Vastgesteld door de burgemeester van Gemeente Zoetermeer d.d. 6 juni 2017
Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Zoetermeer d.d. 6 juni 2017
De regeling kent de navolgende hoofdstukken:
II Doelstellingen, taken en bevoegdheden
V De Voorzitter en Plaatsvervangend Voorzitter
VI Informatie, verantwoording en ontslag
VIII Vergoedingen en aansprakelijkheid
XII Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
XV Overgangs- en slotbepalingen
Gemeenschappelijke Regeling Bedrijvenschap Hoefweg
De raden, de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Zoetermeer en Lansingerland, ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;
dat bij de vaststelling van voornoemde derde wijziging, in de deelnemende gemeente Zoetermeer een (geamendeerd) besluit is genomen ter zake de stemverhouding binnen het Algemeen Bestuur, met de inhoud van welk amendement de gemeente Lansingerland heeft ingestemd, en er daarnaast nog nadere suggesties zijn gedaan voor tekstuele aanpassingen, welke niet in het derde wijzigingsvoorstel zijn opgenomen;
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Gemeentewet;
de Gemeenschappelijke Regeling Bedrijvenschap Hoefweg als volgt opnieuw vast te stellen:
Artikel 1 - Begripsomschrijvingen
Waar in de regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wet of wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt indien in die artikelen wordt gesproken van gemeente, raad, college van burgemeester en wethouders, en burgemeester, daarvoor gelezen het bedrijvenschap, het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur, en de Voorzitter.
Paragraaf 1 Samenstelling, lidmaatschap en stemverhouding
Artikel 8 - Vereisten lidmaatschap
Het lidmaatschap van het Algemeen Bestuur is onverenigbaar met de betrekking van ambtenaar door of vanwege een deelnemer of het bedrijvenschap aangesteld of daaraan ondergeschikt, met uitzondering van ambtenaren van de burgerlijke stand of hen die als vrijwilliger, uit hoofde van een wettelijke verplichting niet bij wijze van beroep, hulpdiensten verrichten of werkzaam zijn voor een school voor openbaar onderwijs. Onder ambtenaar wordt ook verstaan degene die op arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht voor een van de deelnemers werkzaam is.
Artikel 9 - Einde lidmaatschap
Indien de raad van een deelnemende gemeente niet kan voldoen aan het bepaalde in het derde lid blijven, in afwijking van lid 2, de door hem voorheen aangewezen leden van het Algemeen Bestuur als zodanig fungeren, totdat die raad nieuwe leden heeft aangewezen, één en ander onverminderd het bepaalde in lid 1.
Indien tussentijds een plaats van een door een raad aangewezen lid van het Algemeen Bestuur vacant of beschikbaar komt, wijst de raad die het aangaat in zijn eerstvolgende vergadering of zo dat niet mogelijk zou zijn ten spoedigste daarna - een nieuw lid aan. Degene die ter vervulling van een tussentijdse vacature als lid van het Algemeen Bestuur wordt benoemd, treedt af op het tijdstip, waarop degene in wiens of wier plaats hij of zij is benoemd, zou moeten aftreden.
Een lid van het Algemeen Bestuur kan te allen tijde ontslag nemen. Hij deelt zijn ontslag mee aan de raad die hem heeft aangewezen. De in de vorige volzin bedoelde raad doet mededeling van het ontslag aan het Algemeen Bestuur. Het lid houdt zitting in het Algemeen Bestuur totdat in de opvolging is voorzien, één en ander onverminderd het bepaalde in lid 1.
Bij het staken der stemmen in een niet-voltallige vergadering wordt het nemen van een besluit tot een volgende vergadering uitgesteld, waarin de beraadslagingen kunnen worden heropend. Indien de stemmen staken in een voltallige vergadering of in een opnieuw belegde vergadering, is het voorstel niet aangenomen.
Het bedrijvenschap heeft tot doel het ontwikkelen van vestigingsmogelijkheden voor bedrijven uit Lansingerland en Zoetermeer, alsmede uit Metropoolregio Rotterdam Den Haag, alsmede voor bedrijven van elders die een belangrijke bijdrage leveren aan de werkgelegenheid.
Het bedrijvenschap heeft tot taak de gronden van het bedrijvenschap Hoefweg (onderdeel van het bedrijvenpark Prisma) te ontwikkelen, waaronder met name dient te worden verstaan de verwerving, de aanleg van infrastructuur en de uitgifte van gronden en hetgeen daarmee samenhangt, op basis van het door de raad van de gemeente Lansingerland vastgestelde, c.q. vast te stellen bestemmingsplan.
Voorts behoort tot de taak van het bedrijvenschap het samenwerken met andere partijen die deelnemen in de ontwikkeling van het bedrijvenpark Prisma, met als doel kostenbeheersing bij de aanleg van het bedrijvenpark Prisma en door onder andere gezamenlijke marketing en promotie het optimaliseren van de verkoopresultaten.
Het bedrijvenschap heeft mede tot taak het beheer en onderhoud van openbare gronden voor zover deze nog niet zijn overgedragen aan de gemeente Lansingerland. Deze gronden worden in eigendom, beheer en onderhoud overgedragen aan de gemeente Lansingerland nadat de openbare werken voor afgeronde gedeelten zijn gerealiseerd.
Onder de taak van het bedrijvenschap is niet begrepen de bij de gemeente Lansingerland berustende openbare taak, waaronder de reiniging en het onderhoud van overgedragen openbare wegen, het afvoeren van water en vuilnis, de openbare verlichting, de brandweer en het bouw- en milieutoezicht. Kosten voor energie en onderhoud gedurende de ontwikkelingsfase zijn voor rekening van het bedrijvenschap.
Ten behoeve van de in artikel 4 genoemde doelstelling kan, indien dit in het bijzonder aangewezen wordt geacht, het Algemeen Bestuur besluiten dat het bedrijvenschap één of meer stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen opricht of daarin deelneemt.
Paragraaf 2 Bevoegdheden en Werkwijze
Met inachtneming van het bepaalde in artikel [4] heeft het Algemeen Bestuur alle bevoegdheden die niet ingevolge de regeling of de wet aan het dagelijks bestuur of de voorzitter toekomen. Het Algemeen Bestuur kan, naar door deze te stellen regelen, het uitoefenen van deze bevoegdheden overdragen aan het Dagelijks Bestuur; zulks met inachtneming van het bepaalde in artikel 33a Wgr.
Besluiten door het Algemeen Bestuur kunnen in plaats van in een vergadering ook schriftelijk worden genomen. In dat geval dienen ten minste zes bestuursleden zich schriftelijk ten gunste van het desbetreffende voorstel uit te spreken. Onder ‘schriftelijk' wordt verstaan elk via gangbare communicatiemiddelen overgebracht en ontvangen geschreven bericht met dien verstande dat dit goed gedocumenteerd kan worden. Het nemen van schriftelijke besluiten laat het bepaalde in lid 1 onverlet.
Paragraaf 1 Samenstelling en Stemverhouding
Degene die als lid van het Dagelijks Bestuur ontslag neemt of overeenkomstig het bepaalde in het derde lid moet aftreden, blijft zijn/haar functie waarnemen totdat een opvolger de functie heeft aanvaard, mits en voor zover hij/zij gedurende die periode de hoedanigheid van lid van het college van burgemeester en wethouders van zijn/haar gemeente bezit. Het nemen van ontslag geschiedt door schriftelijke kennisgeving aan de Voorzitter.
Bij het staken der stemmen in een niet-voltallige vergadering wordt het nemen van een besluit tot een volgende vergadering uitgesteld, waarin de beraadslagingen kunnen worden heropend. Indien de stemmen staken in een voltallige vergadering of in een opnieuw belegde vergadering, is het voorstel niet aangenomen.
Paragraaf 2 Bevoegdheden en werkwijze
Aan het Dagelijks Bestuur is, behalve hetgeen elders in de regeling is bepaald, opgedragen:
Besluiten door het Dagelijks Bestuur kunnen in plaats van in een vergadering ook schriftelijk worden genomen. In dat geval dienen ten minste drie bestuursleden zich schriftelijk ten gunste van het desbetreffende voorstel uit te spreken. Onder ‘schriftelijk’ wordt verstaan elk via gangbare communicatiemiddelen overgebracht en ontvangen geschreven bericht met dien verstande dat dit goed gedocumenteerd kan worden.
De Voorzitter en de Plaatsvervangend Voorzitter treden af op de dag waarop de zittingsperiode van de leden van het Algemeen Bestuur afloopt. Zij blijven hun functie echter waarnemen totdat hun opvolgers deze functie hebben aanvaard, mits en voor zover zij gedurende die periode de hoedanigheid van lid van het college van burgemeester en wethouders van hun gemeente bezitten.
Indien tussentijds de functie van Voorzitter beschikbaar komt, wijst het Algemeen Bestuur zo spoedig mogelijk een nieuwe Voorzitter aan, zulks met inachtneming van het bepaalde in het eerste lid. Gaat het beschikbaar komen van de functie van Voorzitter gepaard met het openvallen van een plaats in het Algemeen Bestuur, dan zal het Algemeen Bestuur het aanwijzen van een nieuwe Voorzitter uitstellen totdat de opengevallen plaats in het Algemeen Bestuur weer is bezet. Het bepaalde in de eerste en tweede volzin is van overeenkomstige toepassing op het tussentijds beschikbaar komen van de functie van Plaatsvervangend Voorzitter, met dien verstande dat ten aanzien van de nieuwe aanwijzing het tweede lid van overeenkomstige toepassing is.
Artikel 19 - Taken en bevoegdheden
De Voorzitter vertegenwoordigt het bedrijvenschap in en buiten rechte. Hij kan de vertegenwoordiging aan een door hem gemachtigde opdragen. Indien het bedrijvenschap en een van de deelnemende gemeenten gezamenlijk betrokken zijn in een geding en de Voorzitter tevens burgemeester van de betrokken gemeente is, oefent de Plaatsvervangend Voorzitter de in de eerste volzin bedoelde bevoegdheid uit.
Artikel 21 Externe verantwoording Algemeen en Dagelijks Bestuur en Voorzitter
Het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur, en de Voorzitter geven aan de raden van de deelnemende gemeenten, gevraagd of ongevraagd, alle inlichtingen die voor een juiste beoordeling van het door het bestuur gevoerde en te voeren beleid nodig is, indien het verstrekken daarvan niet in strijd is met het openbaar belang.
Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor dat de gevraagde inlichtingen binnen zes weken na ontvangst van het verzoek, schriftelijk aan de raad van de betreffende deelnemende gemeente worden verstrekt. Waarbij een afschrift van de vraag met het antwoord ook aan de andere raad zal worden toegezonden.
Artikel 22 Externe verantwoording leden Algemeen Bestuur
Een lid van het Algemeen Bestuur is aan de raad die hem als lid heeft aangewezen, verantwoording schuldig voor het door hem in het Algemeen Bestuur gevoerde beleid. Het afleggen van verantwoording vindt plaats op de wijze zoals geregeld in het Reglement van Orde, met dien verstande dat daarbij een termijn van tenminste 7 dagen in acht wordt genomen die het lid de gelegenheid biedt om zich desgewenst door het Dagelijks Bestuur te laten informeren.
De secretaris van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur, die geen lid van het Algemeen Bestuur kan zijn, wordt door het Algemeen Bestuur benoemd, geschorst en ontslagen. Voor de benoeming van de secretaris, welke een door één van de deelnemende gemeenten voor te dragen medewerker (al dan niet in loondienst) zal zijn, dient het Dagelijks Bestuur een voorstel in bij het Algemeen Bestuur.
De directie verricht de werkzaamheden waartoe het Dagelijks Bestuur of de Voorzitter opdracht geeft, welke door het Dagelijks Bestuur en het Algemeen Bestuur aan de directie zijn gemandateerd middels de door het Algemeen Bestuur vastgestelde instructie zoals bedoeld in lid [7] van dit artikel, of hetgeen uit de aard van de functie volgt.
Artikel 26 - Detachering en dienstverlening
Voor de uitvoering van de in artikel [5], eerste lid genoemde deeltaken is het Dagelijks Bestuur, met inachtneming van de door het Algemeen Bestuur te stellen regels, bevoegd tot het aangaan van overeenkomsten met een of beide deelnemers, waarbij personeel in dienst van de deelnemers wordt gedetacheerd bij het bedrijvenschap. In deze overeenkomst worden bepalingen opgenomen over het functionele werkgeverschap, de rechtspositie en de kosten.
Voor de uitvoering van de in artikel [5], eerste lid genoemde deeltaken is het Dagelijks Bestuur, met inachtneming van de door het Algemeen Bestuur te stellen regels, bevoegd tot het aangaan van dienstverleningsovereenkomsten met een of beide deelnemers. In deze overeenkomst worden bepalingen opgenomen over de met de uitvoering gepaard gaande kosten.
Artikel 27 - Vergoedingen en verzekering
IX Financiële bepalingen en inbreng en verwerving van gronden
Artikel 29 - Comptabiliteitsvoorschriften
De begroting, de begrotingswijzigingen, de meerjarenraming, en de rekening worden ingericht overeenkomstig de in en krachtens het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten gestelde regels.
De raden van de deelnemende gemeenten kunnen binnen acht weken na toezending van de ontwerpbegroting het Dagelijks Bestuur van hun zienswijzen doen blijken. Het Dagelijks Bestuur voegt de commentaren waarin deze reactie is vervat, bij de ontwerpbegroting zoals deze aan het Algemeen Bestuur wordt aangeboden.
Het Algemeen Bestuur stelt de begroting vast vóór 10 juli van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting moet dienen. Na vaststelling wordt de begroting toegezonden aan de raden van de deelnemende gemeenten. De vastgestelde begroting wordt binnen veertien dagen na vaststelling doch uiterlijk voor 1 augustus het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, gezonden aan Gedeputeerde Staten.
Van de rechtmatigheid en de doelmatigheid van de baten en lasten van het bedrijvenschap wordt door het Dagelijks Bestuur over het verstreken kalenderjaar verantwoording afgelegd aan het Algemeen Bestuur, onder overlegging van de door of namens de directie, overeenkomstig de in artikel 28, eerste lid bedoelde verordening, aangeboden rekening met toelichting. Het Dagelijks Bestuur voegt daarbij een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld door de op grond van artikel 28, tweede lid, aangewezen externe accountant.
Het Dagelijks Bestuur draagt jaarlijks zorg voor het toezenden voor 15 april van de jaarstukken aan de raden van de deelnemende gemeenten, die het Algemeen Bestuur vóór vaststelling als bedoeld in lid 2, eventueel geadviseerd door de rekeningcommissie als bedoeld in de leden 7 en 8, van hun gevoelen omtrent de rekening kunnen doen blijken.
Het Algemeen Bestuur kan een rekeningcommissie instellen, welke commissie de bestuursorganen van de deelnemende gemeenten dient te adviseren omtrent de vast te stellen rekening. Het Algemeen Bestuur stelt in dat geval voor deze commissie een regeling vast omtrent onder meer de werkwijze van de commissie, de openbaarheid van vergaderingen, het toezicht op de uitoefening van bevoegdheden door de commissie en de verantwoording aan het Algemeen Bestuur en de raden van de deelnemende gemeenten, een en ander conform artikel 25 Wet gemeenschappelijke regelingen.
De in het zevende lid bedoelde commissie zal bestaan uit raadsleden uit de deelnemende gemeenten, te benoemen door het Algemeen Bestuur, op voordracht van de gemeenteraden. Zo nodig wordt de commissie aangevuld met externe leden die beschikken over specialistische kennis op het terrein van de rekeningcommissie. Dat laatste op verzoek van de commissieleden en na instemming door het Algemeen Bestuur.
Artikel 32 - Risicoverdeling deelnemers
Indien aan het Algemeen Bestuur blijkt dat een deelnemende gemeente weigert de uit het eerste lid voortvloeiende uitgaven op de gemeentebegroting te zetten, doet het Algemeen Bestuur onverwijld aan Gedeputeerde Staten het verzoek over te gaan tot toepassing van de artikelen 194 en 195 van de Gemeentewet.
Indien het Dagelijks Bestuur voornemens is een geldlening aan te trekken onder rechtstreekse garantiestelling van de deelnemers, dan gaat het Dagelijks Bestuur niet over tot het aangaan van zodanige geldlening totdat door de deelnemers schriftelijk is meegedeeld dat met de verlening van die garantiestelling wordt ingestemd. Het Dagelijks Bestuur richt ten aanzien van dit voornemen een schriftelijk verzoek tot garantiestelling aan de deelnemers.
Artikel 33a - Inbreng en verwerving van gronden
Indien een deelnemende gemeente de eigendom van de desbetreffende percelen op het tijdstip, als bedoeld in het eerste lid, heeft, draagt zij die in eigendom over aan het bedrijvenschap, waarbij verrekening plaatsvindt van de tot dan toe gemaakte reële verwervings- en beheerskosten, één en ander overeenkomstig een nader met het Algemeen Bestuur overeen te komen specificatie.
Blijkt in een geval als bedoeld in het vorige lid, dat de eigendom slechts door middel van onteigening kan worden verkregen, dan neemt de gemeente waarbinnen de percelen zijn gelegen, na een daartoe strekkend verzoek van het Dagelijks Bestuur van het bedrijvenschap, de maatregelen, die nodig zijn om de eigendom van die percelen te verwerven. Vervolgens is het bepaalde in lid 2 van toepassing.
In geval van opheffing van de regeling, besluit het Algemeen Bestuur tot liquidatie en stelt daarvoor de nodige regels. Hierbij kan van de bepalingen van de regeling - met uitzondering van het bepaalde in artikel 32, derde tot en met vijfde lid en van het bepaalde in artikel [38] - worden afgeweken.
Het liquidatieplan voorziet in de verplichting van de deelnemers alle rechten en verplichtingen van het bedrijvenschap over de deelnemers te verdelen op een in het liquidatieplan te bepalen wijze, waarbij de in artikel 32, lid 5 vermelde percentuele verdeling uitgangspunt is. Voorts voorziet het liquidatieplan in de gevolgen die de opheffing voor het personeel van Bedrijvenschap Hoefweg heeft.
Gedeputeerde Staten beslissen omtrent geschillen over de toepassing, in de ruimste zin des woords, van deze regeling tussen besturen van deelnemers of tussen besturen van een of meer deelnemers en het bestuur van het openbaar lichaam, voor zover die geschillen niet behoren tot die zoals vermeld in artikel 112, eerste lid van de Grondwet of tot die waarvan de beslissing krachtens artikel 112, tweede lid van de Grondwet is opgedragen aan hetzij de rechterlijke macht, hetzij aan gerechten die niet tot de rechterlijke macht behoren.
Alvorens een geschil ter beoordeling aan Gedeputeerde Staten voor te leggen, kan het Algemeen Bestuur het geschil om advies voorleggen aan een door het Algemeen Bestuur in te stellen geschillencommissie, zulks met inachtneming van het bepaalde in lid 3 en 4. Het Algemeen Bestuur kan regels stellen voor het functioneren van de geschillencommissie.
Artikel 41 - Niet-voorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, wordt, voor zover wet- en regelgeving zich daartegen niet verzetten, door het Algemeen Bestuur een voorziening getroffen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-63345.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.