Gemeente Enschede, verkeersbesluit, het nemen van diverse maatregelen op de Hengelosestraat in verband met bromfietsen op de rijbaan

Logo Enschede

Datum: 18 oktober 2017

Kenmerk: V-2017-5020

 

 

Burgemeester en Wethouders van Enschede

 

Gelet op

Het bepaalde in artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenver¬keerswet 1994 (WVW), waarbij hun college bevoegd is verklaard tot het nemen, wijzigen en intrekken van besluiten en maatregelen als bedoeld in artikel 15 van de WVW;

 

Overwegende:

 

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Belangenafweging en motivering

Uit het oogpunt van:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg (met name fietspaden)

- het beschermen van de weggebruikers en passagiers

is het gewenst om:

1. Door vervanging van bord G12a door bord G11 op de (brom-)fietspaden van de Hengelosestraat tussen de Uranusstraat en de bebouwde-komgrens aan te wijzen als fietspaden, waardoor bromfietsen gebruik moeten maken van de rijbaan;

2. Door vervanging van bord G12b door bord G12 op de (brom-)fietspaden van de Hengelosestraat tussen de Uranusstraat en de bebouwde-komgrens de bestaande beëindigingen van deze paden in overeenstemming te brengen met besluit 1 en aan te geven als einde fietspad;

3. Door vervanging van bord C15 door C14 in combinatie van bord D104 bij de fietsoversteek Hengelosetraat ter hoogte van de Olieslagweg de stadinwaartse bromfietsers van de zuidelijke parallelweg Hengelosestraat te sturen naar de hoofdrijbaan;

4. Door plaatsing van bord G11 nabij de aansluiting van het Pinetumpad op de Achterhorst (eigen terrein UT) het Pinetumpad aan te wijzen als fietspad omdat het aansluitende noordelijke fietspad van de Hengelosestraat tussen de Zomerdijksweg en de Drienerlolaan voor bromfietsverkeer niet is toegestaan;

5. Door plaatsing van bord G11 nabij de aansluiting van het fietspad langs de Drienerlolaan met de Hallenweg (eigen terrein UT) het eenzijdige tweerichtingen pad als fietspad aan te wijzen

 

6. Door vervanging van het onderbord OB503OB103 behorende bij het bord B6 door onderbord OB503OB102 nabij de aansluiting van de Bruggenmorsweg en de zuidelijke parallelweg van de Hengelosestraat, de bebording in overeenstemming te brengen met besluit 1;

7. Door vervanging van bord C15 door C2 bij de aansluiting van het fietspad in het verlengde van de Bosweg met het noordelijke fietspad Hengelosetraat, het inrijden van het noordelijke fietspad vanaf het punt ter hoogte van het verlengde fietspad van de Bosweg richting de Drienerlolaan te verbieden.

 

Overwegingen

Na de reconstructie van de Hengelosestraat tussen de Uranusstraat en de bebouwde komgrens is destijds de bestaande situatie gehandhaafd om bromfietsers niet de rijbaan te laten gebruiken. Reden daarvoor was de gedachte dat het toelaten van de bromfiets op de hoofdrijbaan, deels bestaande uit 2 rijstroken per rijbaan, uit oogpunt van verkeersveiligheid niet wenselijk zou zijn. De afgelopen periode zijn bij de Fietsersbond diverse klachten binnengekomen over conflicten (o.a. vanwege grote snelheidsverschillen) tussen bromfietsen en fietsers op de aangewezen (brom-)fietspaden langs de Hengelosestraat. De Fietsersbond heeft daarop verzocht om de maatregel, om bromfietsers binnen de bebouwde kom niet op de hoofdrijbaan van de Hengelosestraat toe te laten, te heroverwegen. Hierover is overleg gevoerd met de verkeersadviseur van de Politie Twente en is gevraagd naar ervaringen bij andere gemeenten in soortgelijke situaties. Die consultatieronde heeft geleid tot het voornemen om de bromfietsers binnen de bebouwde kom, conform de landelijke richtlijnen, wel toe te staan op de hoofdrijbaan en de aangewezen verplichte (brom-)fietspaden te gaan aanwijzen als verplichte fietspaden. Nabij de bebouwde komgrens zullen nieuwe uitwisselpaden met aanduidingsborden voor bromfietsen worden gerealiseerd. De bestaande uitwisselpunten worden opgeheven.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover d.d. 29 augustus 2017 een positief advies uit.

 

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om:

1. Door vervanging van bord G12a door bord G11 op de (brom-)fietspaden van de Hengelosestraat tussen de Uranusstraat en de bebouwde-komgrens aan te wijzen als fietspaden, waardoor bromfietsen gebruik moeten maken van de rijbaan;

2. Door vervanging van bord G12b door bord G12 op de (brom-)fietspaden van de Hengelosestraat tussen de Uranusstraat en de bebouwde-komgrens de bestaande beëindigingen van deze paden in overeenstemming te brengen met besluit 1 en aan te geven als einde fietspad;

3. Door vervanging van bord C15 door C14 in combinatie van bord D104 bij de fietsoversteek Hengelosetraat ter hoogte van de Olieslagweg de stadinwaartse bromfietsers van de zuidelijke parallelweg Hengelosestraat te sturen naar de hoofdrijbaan;

4. Door plaatsing van bord G11 nabij de aansluiting van het Pinetumpad op de Achterhorst (eigen terrein UT) het Pinetumpad aan te wijzen als fietspad omdat het aansluitende noordelijke fietspad van de Hengelosestraat tussen de Zomerdijksweg en de Drienerlolaan voor bromfietsverkeer niet is toegestaan;

5. Door plaatsing van bord G11 nabij de aansluiting van het fietspad langs de Drienerlolaan met de Hallenweg (eigen terrein UT) het eenzijdige tweerichtingen pad als fietspad aan te wijzen

 

6. Door vervanging van het onderbord OB503OB103 behorende bij het bord B6 door onderbord OB503OB102 nabij de aansluiting van de Bruggenmorsweg en de zuidelijke parallelweg van de Hengelosestraat, de bebording in overeenstemming te brengen met besluit 1;

7. Door vervanging van bord C15 door C2 bij de aansluiting van het fietspad in het verlengde van de Bosweg met het noordelijke fietspad Hengelosetraat, het inrijden van het noordelijke fietspad vanaf het punt ter hoogte van het verlengde fietspad van de Bosweg richting de Drienerlolaan te verbieden.

 

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben verzonden.

 

Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan Burgemeester en Wethouders, Commissie Bezwaarschriften, Postbus 20, 7500 AA te Enschede en moet de volgende elementen bevatten:

- uw naam en adres;

- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

- een omschrijving van het besluit waar het bezwaar tegen is gericht;

- de reden waarom u het er niet mee eens bent;

- uw handtekening;

- kopie van dit besluit

 

Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Aldus vastgesteld op 18 oktober 2017

 

Burgemeester en Wethouders van Enschede,

namens dezen,

 

 

 

W.B. Vochteloo,

hoofd afdeling Bestemmen & Vergunningen

 

Bijlagen:

- Bebordingsplannen

 

In afschrift aan:

- mayk.thijssen@politie.nl

- m.kamphuis@brandweertwente.nl

- Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling & Beheer, J. Luten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naar boven