Terugdraaien voorrangssituatie fietsoversteek  Wilgenpad (Slimme Route Oost)-Eikenlaan

Logo Groningen

Kenmerk: 6625521

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

G rondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Adviezen

Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, Dienst Regionale Operationele Samenwerking, afdeling Infrastructuur, team Verkeer  over maatregel en plaatsing. Het advies is als bijlage toegevoegd.

Motivering

Groningen wil zich sterk blijven profileren als fietsvriendelijke stad. In de Fietsstrategie 2015-2025 heeft gemeente Groningen haar ambitie vastgelegd op het gebied van het verbeteren van het fietsnetwerk, zodat deze klaar is voor de toekomst. Eén van de onderdelen, die in de Fietsstrategie beschreven is, betreft: “Ruimte voor de fiets door het verbeteren van de Slimme Routes”. We kennen op dit moment twee Slimme Routes richting Zernike, Slimme Route West (Jaagpad) en Slimme Route Oost (Selwerd). De fietsoversteek Wilgenpad, die de Eikenlaan kruist is onderdeel van de Slimme Route Oost. De fietsoversteek  is aangemerkt als knelpunt (onveilig kruispunt). Over dit kruispunt steken op een gemiddelde werkdag zo’n 10.000 - 15.000 fietsers over. De route is dan ook een belangrijke hoofdfietsroute binnen Groningen. De Eikenlaan is te typeren als gebiedsontsluitingsweg 50km/u. Ook de fietspaden langs de Eikenlaan maken onderdeel uit van het hoofdfietsroute netwerk.

 

De gemeenteraad van Groningen heeft op 30 november 2016 besloten om de gelijkvloerse fietsoversteek Wilgenpad, die de Eikenlaan kruist in de voorrang te brengen met aanvullende maatregelen. Om tegemoet te komen aan de twijfels, die er zijn omtrent de verkeersveiligheid en doorstroming, is besloten om de situatie als proef uit te voeren en een uitgebreide monitoring uit te voeren op basis waarvan het effect van het wijzigen van de voorrangssituatie op de verkeersveiligheid en doorstroming in beeld wordt gebracht. Hierbij is afgesproken dat de voorrangssituatie wordt teruggedraaid op het moment dat de resultaten van de monitoring hier aanleiding toe geven. Met het verbreden van het fietspad door park Selwerd is op 4 september 2017 de voorrangssituatie op de fietsoversteek daadwerkelijk omgedraaid.

 

Wanneer een nieuwe verkeerssituatie aangelegd wordt, dient verkeer te wennen aan de nieuwe situatie. Een gewenningsperiode is daarom nodig om een eerlijke vergelijking tussen beide situaties te kunnen maken. De resultaten van de monitoring zijn daarom kort geleden ontvangen. Uit deze resultaten kunnen de volgende conclusies getrokken worden:

Verkeersveiligheid

- In totaliteit is het ongevalsrisico licht verbeterd ten opzichte van de oude voorrangssituatie. Dit is te verklaren doordat de grote aantallen fietsers die in de spitsen zich niet meer door het gemotoriseerd verkeer op de Eikenlaan hoeft te wurmen. Gemotoriseerd verkeer wordt gedwongen te stoppen, waardoor het snelheidsverschil is afgenomen.

- Het ongevalsrisico is in de dal perioden (lage intensiteiten) echter toegenomen. Fietsers nemen voorrang terwijl gemotoriseerd verkeer zich er minder van bewust is een voorrangsoversteek te naderen. De gereden snelheid ligt vaak hoger, waardoor het risico op een ernstig ongeval toeneemt.

- De zichtbaarheid van het Wilgenpad, met name ter hoogte van de voetbalvelden, is niet optimaal. Dit door aanwezige bomen, bosschages en hekwerken rondom het voetbalveld. Weggebruikers op de Eikenlaan zien aankomende fietsers daarom vrij laat en moeten op de VOP staan om enig zicht te hebben.

- Fietsers op de fietspaden die parallel langs de Eikenlaan fietsen zitten in de dode hoek van het gemotoriseerd verkeer op de Eikenlaan en is niet bedacht op dat deze fietsers ook in de voorrang de Eikenlaan over kunnen steken.

- Veel conflicten die waargenomen zijn, bestaan uit conflicten tussen fietsers onderling. Fietsers die op de fietspaden parallel langs de Eikenlaan fietsen zijn er veelal niet op beducht dat de fietsers op het Wilgenpad (Slimme Route Oost) voorrang hebben.

Doorstroming

- De wachtrijen voor fietsers op de Slimme Route Oost zijn verdwenen, fietsers kunnen ongehinderd door fietsen.

- De wachtrijen en wachttijden voor het gemotoriseerd verkeer op de Eikenlaan zijn in de spitsuren toegenomen. Opvallend hierbij is de invloed van de collegetijden op het verloop van de intensiteiten op het Wilgenpad.

- Het openbaar vervoer heeft een gemiddelde vertraging van circa 4 minuten, veroorzaakt door het omdraaien van de voorrangssituatie.

- In de vertraging van het openbaar vervoer zit een grote spreiding, van 0 tot 10 minuten. De betrouwbaarheid van de dienstregeling komt hiermee in het geding. 

 

Gezien de resultaten uit de monitoring en de maatschappelijke druk die ontstaan is, heeft het college van B&W besloten de voorrangssituatie op de fietsoversteek Wilgenpad (Slimme Route Oost), weer terug te draaien. Dit betekent dat het gemotoriseerd verkeer op de Eikenlaan en de fietsers parallel langs de Eikenlaan weer voorrang ten opzichte van fietsers op het Wilgenpad (Slimme Route Oost). Daarbij moet opgemerkt worden dat ook deze situatie niet optimaal te noemen is. Daarom is inmiddels gestart met een studie naar een duurzame oplossing op de fietsoversteek Eikenlaan.

Vanwege het feit dat de voorrangssituatie op de fietsoversteek weer gewijzigd wordt, zal het verkeer in de beginperiode begeleidt en geattendeerd worden op de gewijzigde voorrangsituatie. Tevens stellen we ter hoogte van de fietsoversteek een snelheidsregime van 30 km/uur in, aangevuld met maatregelen om deze snelheid af te dwingen (separaat verkeersbesluit met kenmerk: 6625525). Daarnaast zullen een aantal fysieke maatregelen genomen worden, om de opstelcapaciteit en het comfort van de fietsers zoveel mogelijk te verbeteren. 

De bovengenoemde verkeersmaatregelen getroffen kunnen worden door het plaatsen en/ of verwijderen van borden B3 en B6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 en het plaatsen en/ of verwijderen van haaientanden als genoemd in artikel 80 van het RVV 1990.  

Met het terugdraaien van de voorrangssituatie wordt het verkeersbesluit voor het in de voorrang leggen van de fietsoversteek Wilgenpad (met kenmerk 6364270) ingetrokken. 

Besluit 

1) Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen: Door het verwijderen van bord B3 en B6 van bijlage 1 RVV 1990 en haaientanden de voorrangssituatie bij de tweerichtingen fietsoversteek Wilgenpad - Eikenlaan op te heffen.

2) Door het plaatsen van borden B3 en B6 van bijlage 1 RVV 1990 en haaientanden op fietsoversteek Wilgenpad, ter hoogte van Eikenlaan, de voorrang dusdanig in te stellen dat fietsers op het Wilgenpad voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op Eikenlaan. 

Situatieschets

De situatieschets is opgenomen in de bijlage behorend bij dit besluit.

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op groningen.nl/bezwaar-maken. Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Rechtsbescherming, telefoon 14050.  

 

Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:

- uw naam, adres en telefoonnummer;

- de datum waarop u het bezwaar indient;

- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee);

- waarom u het niet eens bent met het besluit;

- uw handtekening. 

 

Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt. 

 

Stuur uw bezwaarschrift naar:

college van burgemeester en wethouders

Postbus 30026

9700 RM Groningen

 

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen, concerndirecteur Groningen,

namens deze,

 

 

E.A. Tollenaar

teamleider, directie Ruimtelijk Beleid en Ontwerp

Naar boven