Verkeersbesluit voor het instellen van een voetgangersoversteekplaats, aanbrengen van fietsstroken, verwijderen van het parkeerverbod en het opheffen van deels op trottoir parkeren op delen van de Noordkade

Logo Waddinxveen

1. Aanleiding

Binnenkort wordt groot onderhoud uitgevoerd aan de Noordkade. Onderdeel hiervan is de herinrichting van de weg. Delen van de Noordkade worden ingericht als erftoegangsweg, andere delen van de Noordkade worden ingericht als gebiedsontsluitingsweg. Verschillende maatregelen worden op de Noordkade genomen die passen bij de wegcategorisering.

2. Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaatregeling Waddinxveen 2014 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer van de afdeling Ruimte.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 14 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en 3 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, in het betrokken besluit tot uitdrukking gebracht.

Op grond van Hoofdstuk IV, paragraaf 2, lid 9, sub 2 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens wordt bord L2 bij een voetgangersoversteekplaats geplaatst.

3. Motivering

Uit het oogpunt van het zoveel mogelijk verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan is het gewenst om fietsstroken aan te brengen op de delen van de Noordkade die worden heringericht en gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg en op delen het parkeren op het trottoir niet langer toe te staan en het parkeerverbod op te heffen. Tevens is het wenselijk een voetgangersoversteekplaats te realiseren op het kruispunt Noordkade – Willem de Zwijgerlaan.

Aan het besluit tot het instellen van een voetgangersoversteekplaats op bovengenoemde locatie, het aanbrengen van fietsstroken, het verwijderen van het parkeerverbod en het niet langer toestaan van parkeren op het trottoir, liggen de volgende overwegingen ten grondslag:

  • een oversteekvoorziening voor voetgangers is wenselijk, omdat hiermee wordt aangesloten bij de voorrangssituatie voor het fietsverkeer op het hierboven genoemde kruispunt en het realiseren van de voetgangersoversteekplaats past binnen de richtlijnen van de gemeente;

  • de delen van de Noordkade waar de fietsstroken worden aangebracht zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg en het realiseren van fietsstroken past binnen de functie van de weg;

  • door het aanbrengen van fietsstroken op de hierboven genoemde delen van de Noordkade is een parkeerverbod aangegeven niet langer noodzakelijk, omdat parkeren op een fietsstrook niet is toegestaan;

  • parkeerplaatsen worden gerealiseerd, waardoor parkeren op het trottoir niet langer noodzakelijk is;

In de bestaande jurisprudentie is tevens de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen (zoals het omrijden, het niet meer kunnen volgen van een bepaalde route die van oudsher wordt gereden, tijdelijke beknotting van de vrijheid om gebruik te maken van de openbare wegen, hogere benzinekosten e.d.) voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

Als uitzondering op deze regel formuleert de Kroon het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

4. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Hij bracht hierover een positief advies uit.

5. Belangenafweging

Op basis van de Inspraak- en communicatieverordening Waddinxveen, artikel 2, lid 3f wordt besloten af te zien van een uitgebreide voorbereidingsprocedure Awb. Het is van belang dat de Noordkade vrij blijft van geparkeerde voertuigen, om zo de doorgang voor hulpdiensten te waarborgen. Dit is van belang voor direct aanwonenden, omwonenden en bezoekers.

De bekendmaking van de ter inzage legging van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid bezwaar te maken, worden gepubliceerd in de Staatscourant. Tevens wordt het verkeersbesluit gepubliceerd op de gemeentepagina van het Hart van Holland.

6. Besluit

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

Het realiseren van een voetgangersoversteekplaats op het kruispunt van de Noordkade met de Willem de Zwijgerlaan, door het aanbrengen van de hierbij horende voetgangersoversteekplaats-markering zoals bedoeld in artikel 49, lid 2 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990 ) en het plaatsen van bord L2 van bijlage 1 van het RVV 1990.

Het aanbrengen van fietsstroken zoals bedoeld in Artikel 1 van het RVV 1990 tussen het kruispunt van de Souburghlaan met de Noordkade en het kruispunt van de Noordkade met de Staringlaan, door het aanbrengen van fietssymbolen;

Het opheffen van het parkeerverbod op de Noordkade tussen huisnummer 1 en huisnummer 205, door het intrekken van het verkeersbesluit en het verwijderen van de borden E01 van bijlage 1 van het RVV 1990 nabij Noordkade huisnummer 1 en huisnummer 205;

Het opheffen van het deels op het trottoir parkeren, door het intrekken van het verkeersbesluit en het verwijderen van de borden E08-1 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Noordkade, nabij de huisnummers 14, 83, 103 en 207.

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekening.

Waddinxveen, 13 oktober 2017

Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,

de beleidsadviseur verkeer van de afdeling Ruimte,

(R. Luimes)

N.B.

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan door iedere belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift, binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit, worden ingediend.

Dit bezwaarschrift dient gemotiveerd te zijn en worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen, Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen.

Wanneer een bezwaarschrift is ingediend, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Den Haag, sector Bestuursrecht, Prins Clauslaan 60, Postbus 20302, 2500 EH DEN HAAG (telefoonnummer (070) 3813111), op een daartoe strekkend verzoek van de indiener van het bezwaarschrift, een voorlopige voorziening treffen, indien de onmiddellijke uitvoering van het besluit voor betrokkene onevenredig met zich meebrengt.

Aan de indiening van laatstgenoemd verzoek zijn kosten verbonden. Nadere informatie kan worden verkregen bij de afdeling Bedrijfsvoering, Juridisch Advies, van de gemeente Waddinxveen (telefoonnummer 14 0182).

U kunt ook digitaal uw beroep- en verzoekschrift indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over DigiD als uw elektronische handtekening. Op de genoemde website treft u de precieze voorwaarden aan.

Van deze maatregel wordt op de gebruikelijke wijze een afkondiging gedaan.

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:

  • a.

    de adviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur;

  • b.

    afdeling voorlichting ter publicatie;

Naar boven