2017-10-18Oudegracht Weerdzijde, Binnenstad, Voetgangerszone, Verkeersmaatregelen Gemeente Utrecht

Logo Utrecht

Kenmerk: 4841808

Betreft: het intrekken c.q. vaststellen van diverse verkeersmaatregelen.

Burgemeester en Wethouders van Utrecht;

overwegende,

dat

het gewenst is de hierna volgende verkeersmaatregelen in te trekken, c.q. vast te stellen;

dat

de hierna te noemen wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud zijn;

dat

door de uitbreiding van het huidige voetgangersgebied meer van de beschikbare huidige schaarse ruimte voor bewoners, ondernemers en toeristen beschikbaar komt. Daarmee verbetert ook de verblijfskwaliteit voor bewoners en bezoekers;

dat

daarnaast een groter voetgangersgebied moet leiden tot minder frustraties en botsingen tussen fietsers en voetgangers;

dat

hiermee een toekomstbestendig voetgangersgebied ontstaat dat inspeelt op de groei van de stad en dat conflicten in verband met de beperkte ruimte tussen weggebruikers voorkomt;

dat

hierdoor de verkeerssituatie overzichtelijker wordt en daardoor verbetert de verkeersveiligheid en wordt de weggebruiker (voetganger) beschermd. Daarnaast draagt de uitbreiding van het voetgangersgebied bij tot een aantrekkelijke, gastvrije en levendige binnenstad met ruimte om elkaar te ontmoeten. Dit ligt in de lijn van de ambities van de door de gemeenteraad vastgestelde verkeersnota “Slimme routes, Slim Regelen en Slim Bestemmen (SRSRSB);

dat

hiermee ook een eenduidig voetgangersgebied ontstaat omdat het voor iedere gebruiker (voetganger, fietsers, bevoorradingsverkeer en ontheffinghouders) duidelijk wordt wanneer hij of zij gebruik kan en mag maken van de (beperkte) ruimte in het voetgangersgebied;

dat

fietsers tussen 10:00 en 18:00 uur de fiets buiten het voetgangersgebied moeten stallen of deze aan de hand moeten meenemen;

dat

het algemeen belang van beschikbaarheid van de beperkte ruimte zwaarder weegt dan een beperking in de bereikbaarheid per fiets en per auto van hun woning voor bewoners en bereikbaarheid van aanwezige ondernemingen;

dat

met de aangepaste venstertijden er nog voldoende mogelijkheden zijn voor de ondernemers om hun zaken te bevoorraden;

dat

dat met de ruimere venstertijden voor de “schone distributie” het gebruik van schoon vervoer in de bevoorrading van de binnenstad gestimuleerd wordt;

dat

de gemeente oog heeft voor de nadelen van dit verkeersbesluit, maar gelet op de eerder genoemde argumenten voor het algemeen stedelijk belang, zoals:

  • groei van de stad

  • gebrek aan ruimte voor bewoners en ondernemers in de binnenstad

  • conflicten tussen fietsers en voetgangers

acht de gemeente het algemeen belang als doorslaggevend. Waar mogelijk is rekening gehouden met de belangen van genoemde doelgroepen;

dat

bewoners van het voetgangersgebied in de binnenstad in de ochtend tot 10:00 (was 06:00 uur) mogen fietsen in het voetgangersgebied. Hierdoor kunnen bewoners en andere bezoekers in de ochtend fietsend naar hun werk of school;

dat

hiermee de toegankelijkheidstijden van het voetgangersgebied voor fietsers eenduidiger (tijden gelden voor de hele week) en verruimd worden;

dat

hiermee op koopavond (donderdagavond) vanaf 18:00 uur gefietst mag worden (was vanaf 20:00 uur);

dat

de gemeente de komende jaren werkt aan het verder verbeteren en uitbreiden van alternatieve fietsroutes. Zo zijn het Domplein en de Korte Nieuwstraat heringericht en worden ook de Haverstraat en de Hamburgerstraat op dit moment opnieuw ingericht. In de toekomst geldt dit ook voor de Lange Nieuwstraat en Wijde Doelen/Nicolaasdwarsstraat. Dit alles draagt bij aan de ontwikkeling van een aantrekkelijke, alternatieve fietsroute. De gemeente blijft de komende jaren deze routes onder de aandacht brengen bij fietsers;

dat

fietsers met een beperking, die afhankelijk zijn van hun fiets om het voetgangersgebied te bezoeken, kunnen vanaf de datum van de inwerkingtreding van dit verkeersbesluit, een ontheffing aanvragen, waardoor ook zij overdag in het uitgebreide voetgangersgebied mogen fietsen;

dat

voordat het college van burgemeester en wethouders het besluit heeft genomen tot uitbreiding van het voetgangersgebied, heeft er een uitgebreid participatie traject plaatsgevonden. In dit traject zijn bewoners, bezoekers, ondernemers en belangenorganisaties betrokken bij het voornemen om het voetgangersgebied uit te breiden en de consequenties van dit voornemen;

dat

de korpschef van politie in de gemeente Utrecht heeft ingestemd met de hierna te noemen verkeersmaatregelen;

gelet

op het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

op de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

op het besluit van de raad dezer gemeente van 12 oktober 1995 waarbij aan Burgemeester en Wethouders de bevoegdheid is opgedragen tot het nemen en uit laten voeren van maatregelen als bedoeld in de WVW 1994 (het RVV 1990 en BABW inbegrepen);

B esluiten:

met ingang van 21 oktober 2017 in de hierna volgende straten de aangegeven verkeersmaatregelen in te trekken c.q. vast te stellen:

Binnenstad

Oudegracht Weerdzijde (ter hoogte van de Bezembrug, huisnummer 154; wegvak tussen Stadhuisbrug en Vinkenburgstraat)

Intrekken: Begin voetgangerszone (G7) met onderbord “Fietsen toegestaan” (OB02) en dynamische afsluiting met twee betonnen paaltjes

Oudegracht Weerdzijde (ter hoogte van de Bezembrug, huisnummer 157; wegvak tussen Stadhuisbrug en Vinkenburgstraat)

Intrekken: Begin voetgangerszone (G7) met onderbord “Fietsen toegestaan 18.00-06.00 uur koopavond 21.00-06.00 uur” (OB02)

Utrecht, 18 oktober 2017

Burgemeester en wethouders van Utrecht,

namens dezen:

R. Bijen

Gildemeester/Manager Ruimtelijke Kwaliteit en Duurzaamheid

Ontwikkelorganisatie Ruimte

Gepubliceerd op 20 oktober 2017 in de Staatscourant.

Nadere informatie met betrekking tot de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen kan worden verkregen bij Ontwikkelorganisatie Ruimte, Gilde Ruimtelijke Kwaliteit en Duurzaamheid, Coördinator Verkeersbesluiten (mw R.H. Kottenhagen-Spin, telefoon 030 - 286 4426 of per mail r.kottenhagenspin@utrecht.nl).

Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist?

Als u vindt dat het besluit onjuist is, dan kunt u bezwaar maken. U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Daarvoor kunt u alleen gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde digitale formulier. Dit vindt u op www.utrecht.nl/bezwaar. U kunt het bezwaar niet per e-mail insturen. Maakt u liever per brief bezwaar, dan kunt u uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Afdeling Juridische Zaken, Postbus 16200, 3500 CE Utrecht. In het bezwaarschrift dient u in ieder geval het volgende te vermelden: uw naam en adres, de datum, een telefoonnummer waarop u tijdens kantooruren te bereiken bent, een omschrijving van het betreffende besluit en de reden van het bezwaar. Wij adviseren u zo mogelijk een kopie van het besluit bij te voegen.

Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen. De gemeente neemt bezwaarschriften per e-mail niet in behandeling.

Let op: u moet een bezwaarschrift binnen zes weken na de publicatie in de Staatscourant indienen.

Naar boven