VERKEERSBESLUIT GEMEENTE OPSTERLAND

Logo Opsterland

Nummer van het besluit : 276

Datum besluit : 9 oktober 2017.

Betreft : Afsluiten van de Koartsweachsterbrêge voor het gemotoriseerd verkeer (brug tussen het Weike en ’t Leantsje te Gorredijk)

Uit het oogpunt van het voorkomen of beperken van door het gemotoriseerd verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade wordt de verkeersfunctie gewijzigd. Langzaam verkeer mag gebruik blijven maken van de brug. Motorvoertuigen, landbouwverkeer ed. mogen niet meer over de brug rijden. Dit wordt kenbaar gemaakt met het plaatsen van het bord G12a ter weerzijde van de brug, zoals op bijlage 1 is aangegeven.

Hierdoor worden ’t Weike en het laatste deel van ’t Leantsje doodlopende wegen, voor het gemotoriseerd verkeer. Dit wordt kenbaar gemaakt met de bebording L8 (doodlopende weg) en onderbord OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers) van het RVV 1990.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Opsterland:

Overwegende dat:

  • -

    In de Verkeersstructuurvisie Gorredijk 2013 is geconcludeerd dat de gevolgen aanvaardbaar zijn als de erftoegangsweg in de 30 km/ zone voor gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de brug afgesloten zou worden.

  • -

    Het in stand houden van een fijnmazig verkeerstructuur voor langzaam verkeer past in de visie van het GVVP 2010.

  • -

    De maatregel draagt bij aan de gewenste verlenging van de levensduur van de brug.

  • -

    Dat de weg doodlopend is voor gemotoriseerd verkeer wordt kenbaar gemaakt bij de voorliggende kruispunten;

  • -

    De inrichting van de weg voor de brug wordt aangepast om doorrijden voor gemotoriseerd verkeer fysiek onmogelijk te maken (bijlage 1);

  • -

    De fysieke afsluiting goed zichtbaar is voor fietsers;

  • -

    de voorgenomen maatregelen zijn voorgelegd aan Plaatselijk Belang Gorredijk en de bewoners in het gebied rondom de brug;

  • -

    er geen zienswijzen zijn ontvangen met betrekking tot de voorgenomen maatregelen;

  • -

    Overleg is gepleegd met de verkeerscoördinator van de Politie, Team Smallingerland-Opsterland, Drachten, Politieregio Fryslân en deze tegen de maatregelen geen bezwaar heeft;

  • -

    dat het nemen van dit definitieve besluit elektronisch zal worden gepubliceerd via www.officielebekendmakingen.nl/Staatscourant ”, alsmede zal worden gepubliceerd in ‘De Sa!’.

Gelet op:

  • -

    De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WUW 1994);

  • -

    Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990);

  • -

    Het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • -

    De Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • -

    Mandaatregeling (2016), punt M-1.

Besluiten:

  • 1.

    Instellen van een inrijverbod voor gemotoriseerd verkeer van ’t Weike naar ’t Leantsje over de Koartsweachsterbrêge door het plaatsen van de borden G12a, zoals aangegeven op bijlage 1.

  • 2.

    een doodlopende weg in te stellen op ’t Weike, gelegen tussen de Opsterlânske Kompanjonsfeart en de Nijewei.

  • 3.

    Een doodlopende weg in te stellen op ’t Leantsje, gelegen tussen de Heerenacker en de Opsterlânske Kompanjonsfeart , met uitzondering van (brom)fietsverkeer,

  • 4.

     e.e.a. volgens bijgevoegde tekening en het plaatsen van twee afzetpalen, bebording L8 (doodlopende weg) en onderbord OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers) en bebording G12a ((brom/ fietspad) van het RVV 1990.

 

Namens burgemeester en wethouders van Opsterland,

  

Arnold Bosma

Beleidsmedewerker team Samenwerken

  

Mededelingen: Bezwaar of beroepsclausule

 

  • 1.

    Het verkeersbesluit is gepubliceerd op http://verkeersbesluiten.staatcourant.nl 

  • 2.

    Het verkeersbesluit ligt (op afspraak) voor iedereen van 19 oktober 2017 t/m 29 november 2017 op het gemeentehuis;

  • 3.

    Belanghebbenden kunnen tot 6 weken na publicatie hun gemotiveerde en ondertekende bezwaarschriften richten aan het college van B&W, Postbus 10.000, 9244 ZP Beetsterzwaag

  • 4.

    Voor vragen kunt u terecht bij de heer Jan Dijkstra, team fysiek beheer, tel. (0512) 386222 en jan.dijkstra@opsterland.nl .

  

Naar boven