[Verkeersbesluit "herinrichting Hoofdweg/Vaassenseweg in Emst”]

Logo Epe

[Optioneel: Eigen Kenmerk]

[BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN EPE]

Overwegingen ten aanzien van het besluit

[gelet op:

- artikel 15, lid 1 van de WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

- artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin is verwoord dat het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van een verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op 30 maart 2010 is gemandateerd aan de Afdelingsmanager Ruimte;

- artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing of verwijdering van de verkeersborden A1 ‘begin zone maximum snelheid 30 km/u’ (beter bekend onder model A130zb) en A2 ‘einde zone maximum snelheid 30 km/u’ (beter bekend onder model A230ze), B1 ‘voorrangsweg’, B3 ‘voorrangskruispunt’, B4 ‘voorrangskruispunt zijweg links’, B5 ‘voorrangskruispunt zijweg rechts’, B6 ‘verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’, D2 ‘verplichte rijrichting rechts’ (beter bekend onder model D02ro_BB22), G11 (verplicht fietspad) en G12 (einde verplicht fietspad) van bijlage 1 behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

- artikel 21 BABW dat de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstelling(en) met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de wet genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit.

- artikel 24 onder a van het BABW dat overeenkomstig dit artikel overleg is gevoerd met de gemandateerde van de Politie, eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland, de heer M. Scheffer, dat er positief is geadviseerd;

- De Hoofdweg en Vaassenseweg in Emst zijn gelegen binnen de bebouwde kom en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Epe;]

Overwegende dat:

- De Vaassenseweg ter hoogte van huisnummer 3 en doorlopend op de Hoofdweg tot voorbij het Hezeplein in het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) is opgenomen als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom;

- Dit betekent dat op deze wegen en in de omgeving van de bushalte een lagere snelheidsregime van 30 km/u ingesteld mag worden;

- Op 10 februari 2010 over de uitvoering van deze maatregel bestuurlijk overeenstemming is bereikt met de provincie;

- De Hoofdweg op dit deel meer een pleinfunctie krijgt met veilige fietsoversteken;

- De veiligheid voor de leerlingen van School met de Bijbel op de schoolroute Stationsstraat – Hoofdweg – Hanendorperweg en kruispunt Hoofdweg – Stationsweg wordt bevorderd;

- De beoogde snelheid kan worden bewerkstelligd door het plaatsen van de daarvoor benodigde bebording, waarbij ook de weg als zodanig wordt ingericht;

- Een voorrangsweg binnen een 30 km/u zone strijdig is met de landelijke richtlijnen vanuit Duurzaam Veilig;

- Vanwege de uniformiteit gekozen is de voorrangsweg op het overige deel binnen de bebouwde kom eveneens  te laten vervallen;

- De voorrang in de toekomstige situatie per kruispunt afzonderlijk wordt geregeld door het toepassen van borden B3, B4, B5, B6 en haaientandmarkering;

- De verkeersveiligheid op de Vaassenseweg/Hoofdweg van komgrens tot komgrens beter wordt als op de volgende geleiders een verplichte rijrichting wordt ingesteld: ter hoogte van de zuidelijke komgrens, op de kruising met de Hanendorperweg, op de rotonde met de Oranjeweg en op de noordelijke komgrens;

- Alle overige bestaande geleiders worden verwijderd, omdat deze vanwege de beperkte robuustheid juist leiden tot vermindering van de verkeersveiligheid;

- Het eerste deel van het vrijliggende fietspad op de Oranjeweg ten westen van de aansluiting met de Hoofdweg wordt opgeheven;

- Dit deel van de Oranjeweg cf. het GVVP wordt afgewaardeerd tot een erftoegangsweg. Op een erftoegangsweg geldt menging van gemotoriseerd en fietsverkeer.

BESLUIT

[

  • 1.

    Het instellen van een 30 km/u zone vanaf de Vaassenseweg ter hoogte van huisnummer 3 en doorlopend op de Hoofdweg tot voorbij het Hezeplein door het plaatsen van de verkeersborden A1 ‘

  • 2.

    Op de Hoofdweg/Vaassenseweg binnen de bebouwde kom de kruispunten in te richten als voorrangskruispunten (met uitzondering van de rotonde met de Oranjeweg) en het verkeer op de zijwegen te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op het fietspad en de hoofdrijbaan, door het plaatsen van de verkeersborden B3 ‘voorrangskruispunt’, B4 ‘voorrangskruispunt zijweg links’, B5 ‘voorrangskruispunt zijweg rechts’ en B6 ‘verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’ (van bijlage 1 van het RVV 1990) en het aanbrengen van haaientanden (als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990) op de zijwegen vóór het kruisende fiets-/bromfietspad en de hoofdrijbaan, en daarmee de status van voorrangsweg op te heffen (conform bijgevoegde situatietekening);

  • 3.

    Het instellen van een verplichte rijrichting op de volgende geleiders op de Vaassenseweg/Hoofdweg: ter hoogte van de zuidelijke komgrens, op de kruising met de Hanendorperweg, op de rotonde met de Oranjeweg en op de noordelijke komgrens, door het plaatsen van de verkeersborden

  • 4.

    Het opheffen van de verplichte rijrichting op de Vaassenseweg/Hoofdweg van komgrens tot komgrens op de geleiders die komen te vervallen, door het verwijderen van de verkeersborden D2

  • 5.

    Het opheffen van het verplichte fietspad op het eerste deel van de Oranjeweg ter hoogte van de aansluiting met de Hoofdweg door het plaatsen van de verkeersborden G11 (verplicht fietspad) en G12 (einde verplicht fietspad) van bijlage 1 van het RVV 1990 (conform bijgevoegde situatietekening);

  • 6.

    Alle bestaande verkeerstekens die strijdig zijn met het voorgaande te verwijderen;

  • 7.

    Een afschrift van dit besluit te zenden aan:

    a) Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, Postbus 234, 7300 AE Apeldoorn

    b) Ambulancezorg Noord- en Oost Gelderland, Postbus 32, 8080 AA Elburg;

    c) RAV IJsselvecht, t.a.v. de heer Harmsen, Zwarteweg 4, 8181 PD Heerde;

    d) Ruimte / eenheid Beheer.

]

Epe, 25 januari 2017

Burgemeester en wethouders van Epe,

Namens deze,

de afdelingsmanager Ruimte

M.E. Tiemens

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

[Voor belanghebbenden bestaat de mogelijkheid om binnen zes weken na de datum van deze publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders van Epe, Postbus 600, 8160 AP Epe.]

Naar boven