GEMEENTE KATWIJK, VERKEERSBESLUIT BETREFFENDE HET INSTELLEN VAN EENRICHTINGSVERKEER IN DE NARCISSTRAAT EN IN DE MOLENWEG TUSSEN TULPSTRAAT EN DE NARCISSTRAAT TE KATWIJK A/D RIJN

Logo Katwijk

Aanleiding en analyse

De gemeente Katwijk werkt aan het project “Integrale Gebiedsontwikkeling Molenwijk”. Dat houdt in dat de openbare ruimte opnieuw wordt ingericht. Hierbij worden onder andere de parkeerplaatsen duidelijker aangegeven en worden verkeersmaatregelen toegepast om de leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid van de wijk te verbeteren.

Door de herinrichting wordt de rijstrookbreedte op bepaalde punten in de Molenweg 4,60m breed (inclusief schrikstroken). Dit is te smal om verkeer in twee richtingen te laten rijden. In de huidige situatie is er ook sprake van doorgaand verkeer door de Molenweg, om vanaf de Valkenburgseweg naar de Tulpstraat te rijden. Deze route wordt gebruikt, omdat verkeer komende vanaf Rijnsburg op de Molentuinweg niet linksaf mag slaan richting de Tulpstraat. De Molenweg is naast de Tulpstraat, Zonnebloemstraat en Asterstraat één van de toegangswegen tot de wijk, wat zorgt voor doorgaand verkeer door de Molenweg. Door het instellen van eenrichtingsverkeer in een gedeelte van de Molenweg, wordt deze route ontmoedigd en zal het doorgaande verkeer gereguleerd worden. Het eenrichtingsverkeer geldt alleen voor het gedeelte tussen Tulpstraat en Narcisstraat.

Omdat de Molenweg één van de toegangswegen van de wijk is, zal het verkeer via de Narcisstraat naar de Tulpstraat moeten rijden. Ook in de Narcisstraat is de rijbaanbreedte te smal om verkeer in twee richtingen af te wikkelen. Dat betekent dat ook in de Narcisstraat eenrichtingsverkeer ingesteld dient te worden.

De bovengenoemde maatregelen zijn in overleg met bewoners tot stand gekomen en er is draagvlak voor de bovengenoemde maatregelen.

Verkeersmaatregelen

Gelet op de breedte van het wegprofiel van de Molenweg en de Narcisstraat en op het reguleren van het doorgaande verkeer, is het wenselijk om eenrichtingsverkeer in te stellen in de Molenweg tussen de Tulpstraat en de Narcisstraat, waarbij verkeer vanuit de Tulpstraat de Molenweg in kan rijden.

Ook in de Narcisstraat wordt vanwege de breedte van het wegprofiel eenrichtingsverkeer ingesteld, waarbij het verkeer vanuit de Molenweg de Narcisstraat in kan rijden richting de Tulpstraat.

Beide eenrichtingsmaatregelen kunnen worden ingesteld door het plaatsen van de daarvoor bedoelde verkeersborden. De eenrichtingsmaatregel geldt niet voor (brom)fietsers.

Voor het instellen van het eenrichtingverkeer moet een verkeersbesluit worden genomen.

Legitimatie

Een verkeersbesluit is vereist voor plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd(artikel 15 Wegenverkeerswet 1994). In het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is in artikel 12 lid a opgenomen dat voor het plaatsen van verkeersborden model C2, C3 en C4 een verkeersbesluit nodig is.

De bevoegdheid om op gemeentelijke wegen verkeersbesluiten te kunnen nemen, is geregeld in de Wegenverkeerswet 1994 (art 18, lid 1d) en daarin opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders die deze bevoegdheid hebben gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Beheer en Vastgoed.

Bij het nemen van een verkeersbesluit wordt rekening gehouden met de bepalingen van:

  • De Wegenverkeerswet 1994;

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.

Op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen voor het Wegverkeer worden verkeersbesluiten genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie. Daartoe is op ambtelijk niveau overleg gepleegd met de verkeersadviseur van de van de Politie-eenheid Den Haag. Deze heeft met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen een positief advies afgegeven.

In verband met de in artikel 21 (grondslag besluit) van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) dient nog te worden vermeld dat het in artikel 2, eerste lid, sub c en d van de Wegenverkeerswet genoemde belang (het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, en het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer) ten grondslag ligt aan dit verkeersbesluit.

besluit:

  • 1.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in de Molenweg tussen Tulpstraat en de Narcisstraat voor verkeer richting Valkenburgseweg door het plaatsen van de volgende borden van Bijlage 1 van het RVV 1990:

    • C2 op de Molenweg ter hoogte van nr. 11 met onderbord OB54 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers);

    • C3 op de Molenweg ter hoogte van nr. 39 met onderbord model OB54 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers);

  • 2.

    Het instellen van eenrichtingsverkeer in de Narcisstraat voor verkeer komende vanuit de Molenweg richting de Tulpstraat, door het plaatsen van de volgende borden van Bijlage 1 van het RVV 1990:

    • C3 en onderbord model OB54 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers) op de hoek van de Narcisstraat met de Molenweg;

    • C2 en onderbord model OB54 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers) op de hoek van de Narcisstraat met de Tulpstraat;

    • C4 (links) en onderbord model OB54 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers) op de Narcisstraat ter hoogte van de Dahliastraat

De verkeersmaatregel is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer 20100-17-18-BP-C02.

Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze.

Katwijk, 29 september 2017

Burgemeester en wethouders van Katwijk,

namens hen,

D. Kistemaker,

Afdelingshoofd Beheer en Vastgoed

Naar boven