Verkeersbesluit Klieverink-Kouwenoord

Logo Amsterdam

Besluit Dagelijks Bestuur van de Bestuurscommissie van Amsterdam Zuidoost

 

Datum : 20 -09- 2017

Nr. : ZO17 - 05408

 

Het Dagelijks Bestuur van de Bestuurscommissie van Amsterdam Zuidoost;

 

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet (WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990), het Besluit administratieve bepalingen voor het wegverkeer (BABW), de Algemene wet bestuursrecht (AWB 1992), de Verordening op de Bestuurs-commissies 2013, het Mandaatbesluit van het Algemeen Bestuur en ondermandaat-besluiten;

 

Overwegende dat:

Inleiding:

 

Klieverink en Kouwenoord zijn nieuwbouw wijken in Amsterdam Zuidoost, gelegen op de locatie waar voorheen de flats Klieverink en Kouwenoord stonden. Dit verkeersbesluit heeft betrekking op het gedeelte dat omsloten wordt door een vierkant te zijn Kantershofpad (noord), Kouwenoordweg (oost), Gaasperdammerweg (A9) ter hoogte van afslag s113 (zuid) en Kromwijkdreef (west).

De wijk Kouwenoord is in 2009 gerealiseerd, de woningen aan de Klieverinkweg, parallel aan de Kromwijkdreef, zijn in 2012 gebouwd. Thans is men doende de overige woningen van de wijk Klieverink te bouwen. De laatste woningen “Karspelhof” moeten begin 2018 zijn opgeleverd aan de nieuwe bewoners.

Na oplevering van de laatste woning zal de openbare ruimte definitief worden ingericht.

 

 de gemeente Amsterdam bezig is met de realisatie van de nieuwbouw wijken Klieverink en Kouwenoord;

 op 23 december 2008 de straatnamen vastgesteld zijn middels straatnaambesluit 2008000330;

 het ontwerp openbare ruimte Klieverink en Kouwenoord in 2008 is vastgesteld door het Dagelijks Bestuur;

 de ambtelijke verkeerscommissie stadsdeel Zuidoost (inmiddels Centrale Verkeerscommissie CVC) in 2008 een akkoord heeft gegeven op het voorlopig verkeersontwerp;

 de Centrale Verkeerscommissie op 26 januari 2016 akkoord heeft gegeven op het actualisatie ontwerp “Karspelhof”;

 het actualisatie ontwerp openbare ruimte “Karspelhof” door de portefeuillehouder RO op 15 juni 2016 aan het Dagelijks Bestuur is voorgelegd;

 in de Dagelijks Bestuur vergadering van 28 juni 2016 het actualisatie ontwerp openbare ruimte “Karspelhof” is vastgesteld;

 voor de actualisatie van het in 2008 vastgestelde ontwerp openbare ruimte, conform artikel 2, lid 4b en 4c van de Algemene Inspraakverordening Gemeente Amsterdam geen inspraak nodig is;

 de bewoners van Klieverink en de torens Klieverink en Kouwenoord middels een brief van 3 november 2016, uitgenodigd waren voor een inloopavond op 10 november 2016, in de Bonte Kraai met betrekking tot de woningbouw voor “Karspelhof”;

 op 4 juli 2006, middels verkeersbesluit 2006001446, het gebied dat omgrensd wordt door de Kromwijkdreef, Karspeldreef, ’s-Gravendijkdreef en het water van de Bijlmerweide, is aangewezen als 30 km/u-zone;

 op 4 juli 2006, middels verkeersbesluit 2006001445, het gebied dat omgrensd wordt door de Kromwijkdreef, Karspeldreef, ’s-Gravendijkdreef en het water van de Bijlmerweide, is aangewezen als parkeerverbod-zone;

 de Kleefkruidstraat, Kleine Pimpernelstraat, Kousenbandstraat en Korianderstraat zijn / worden ingesteld als éénrichtingsweg van de westelijke naar oostelijke richting. Dit middels de verkeersborden C02 en C03;

 de Klaroenstraat, Klaverbladstraat en Komijnstraat zijn / worden ingesteld als éénrichtingsweg van de oostelijke naar westelijke richting. Dit middels de verkeersborden C02 en C03;

 dat bij de uitgangen van de parkeergarages respectievelijk parkeererven de verplichte rijrichting wordt aangegeven middels de verkeersborden C04

 buiten de 30 km/u-zone en parkeerverbod-zone borden, voor de overige verkeersborden en –markeringen in nieuwbouwwijken Kouwenoord en Klieverink, door onduidelijkheden in het proces, nooit een verkeersbesluit is genomen. Met het nemen van dit verkeersbesluit wordt dit hersteld.

 

 

Voorts overwegende:

 

 dat dit besluit op grond van artikel 2 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 wenselijk en noodzakelijk wordt geacht:

o om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren

o ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers

o om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen

o ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

 dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overlegd met de gemandateerde van de Nationale Politie, Regionale Eenheid Amsterdam, heeft verklaard verkeerstechnisch geen bezwaar te hebben tegen het nemen van dit verkeersbesluit;

 dat het betreffende weggedeelte gelegen is binnen de grenzen van de Gemeente Amsterdam.

 

 

Besluit

I. Door de verkeersborden B6 [verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg] te plaatsen conform de modellen van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

 

II. Door de verkeersborden C2 [eenrichtingsweg in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee] voorzien van het onderbord OB54 [uitgezonderd (brom-)fietsers] te plaatsen conform de modellen van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

 

III. Door de verkeersborden C3 [eenrichtingsweg] voorzien van het onderbord OB54 [uitgezonderd (brom-)fietsers] te plaatsen conform de modellen van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

 

IV. Door de verkeersborden C4r [eenrichtingsweg rechts] respectievelijk C4l [eenrichtingsweg links] te plaatsen conform de modellen van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

 

V. Door het plaatsen G7 [voetpad] te plaatsen conform de modellen van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

 

VI. G12a [fiets/bromfietspad] en OB502 [geldig in twee richtingen] te plaatsen conform de modellen van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

 

VII. Haaientandmarkering op het wegdek aanbrengen, conform art. 80 van de RVV 1990

 

Zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening ZO17-05408. (zie Bijlage I)

 

Het Dagelijks Bestuur van de Bestuurscommissie Amsterdam Zuidoost,

Namens deze,

 

Amsterdam, 26 september 2017

 

 

Hans Vringer

Manager Schoon & Heel

 

 

 

 

 

 

 

 

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Stuur dit uiterlijk zes weken na de publicatie van het besluit in de Staatscourant naar:

Dagelijks Bestuur van de Bestuurscommissie Amsterdam Zuidoost,

t.a.v. de afdeling Juridisch Bureau

Postbus 12491

1100 AL Amsterdam

In uw bezwaarschrift moeten staan:

- uw naam en adres

- de datum en handtekening

- een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur

een kopie mee of noem het kenmerk van het besluit);

- de redenen van uw bezwaar.

Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een volmacht mee.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Het besluit blijft dus gelden. Is dit voor u nadelig en kunt u de afloop van de bezwaarprocedure niet afwachten? Dan kunt u om een voorlopige voorziening vragen bij:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Amsterdam,

Sector Bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

Voor het indienen van dit verzoekschrift is griffiegeld verschuldigd.

Naar boven