Verkeersbesluit gemeente Amersfoort wijk Schothorst: het afsluiten van de paladijnenweg voor gemotoriseerd verkeer nabij de rotonde Holkerweg en het aanpassen van de bushaltes.

Logo Amersfoort

DIR/SO/Docsnr.: 5605692

Burgemeester en wethouders van Amersfoort,

Gelet op artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer,

Overwegende

dat de Holkerweg een wijkontsluitingsweg van de wijk Schothorst en winkelcentrum Schothorst is;

dat aan de Paladijnenweg vestigingen zijn van de middelbare scholen Het Farelcollege, ’t Atrium en scholengemeenschap Guido de Bres;

dat er parallel aan de Holkerweg een vrijliggend fietspad ligt dat onderdeel is van de hoofdfietsstructuur van Amersfoort;

dat dit de hoofdfietsroute van Amersfoort Centrum naar Vathorst en vice versa is; dat de Holkerweg een voorrangsweg is met een maximumsnelheid van 50 km/uur;

dat de Paladijnenweg is gelegen in een 30 km-zone, waarbij alleen de laatste tientallen meters tot aan de rotonde 50 km/uur is;

dat het kruispunt Holkerweg – Paladijnenweg is uitgevoerd als rotonde;

dat fietsers voorrang hebben op het gemotoriseerde verkeer dat de rotonde oprijdt en verlaat;

dat het fietspad in een cirkel om de rotonde heen ligt;

dat de fietsoversteken op de rotonde over de Holkerweg voor fietsers in één richting zijn;

dat er grote stromen fietsers waaronder veel scholieren deze rotonde passeren;

dat door de complexheid aan fietspaden en verkeersstromen fietsers soms voor gemotoriseerd verkeer onverwachts en op het laatste moment verschijnen;

dat daardoor plotseling afgeremd dient te worden om fietsers voorrang te verlenen;

dat de rotonde als onoverzichtelijk wordt ervaren;

dat heeft geleid tot relatief veel verkeersongevallen tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer;

dat in 2016 de rotonde met camera’s is geanalyseerd;

dat uit deze cameraobservaties is gebleken dat de meeste conflicten tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer bij de fietsoversteek op aansluiting van de Paladijnenweg (westzijde) met de rotonde plaatsvinden;

dat een vereenvoudiging van het wegontwerp noodzakelijk is om de verkeersveiligheid structureel te verbeteren;

dat de uitkomsten van de onderzoeken zijn besproken met de drie scholen, de Fietsersbond en vervoerder Syntus;

dat in overleg met de belanghebbenden is gekeken welke maatregelen noodzakelijk zijn om de verkeersveiligheid op en nabij de rotonde te verbeteren;

dat op hoofdfietsroutes conflictpunten zoveel mogelijk worden weggenomen voor het waarborgen van de verkeersveiligheid en de aantrekkelijkheid van de fietsroute;

dat een ingreep in de verkeersstructuur voor de Paladijnenweg daarvoor onvermijdelijk is;

dat fietsers op de Paladijnenweg (westzijde) een eigen plek op de weg krijgen;

dat het voor de verkeersveiligheid wenselijk is om de Paladijnenweg tussen de rotonde Holkerweg en de Turpijnplaats af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer;

dat de Paladijnenweg (westzijde) tussen de Holkerweg en de Turpijnplaats een verplicht fietspad wordt;

dat het gemotoriseerde bestemmingsverkeer een goede alternatieve route heeft via de Ringweg Koppel en de Kattenbroekerweg;

dat de overige wegen voldoende capaciteit hebben voor het gemotoriseerde verkeer dat een andere route gaat rijden;

dat het op het kruispunt Nijenrode-Abraham Blankaartsingel naar verwachting iets drukker wordt;

dat dit een kruispunt (drukke fietsoversteek) die geregeld terugkomt in meldingen/ uitkomsten stadspeilingen en resultaten van 033opdefiets (fietscommunity van Amersfoort) en daarom onderdeel is van het door de gemeenteraad goedgekeurde Uitvoeringsplan Fietsplan 2017-2020;

dat voor dit kruispunt wordt verkend wat er mogelijk is om de verkeersveiligheid te verbeteren;

dat de hulpdiensten bij calamiteiten wel gebruik kunnen maken van het verplichte fietspad op de Paladijnenweg;

dat het fietspad om de rotonde in een carrévorm wordt aangelegd;

dat fietsers overal in tweerichtingen de rotonde kunnen oversteken;

dat daarmee de verkeerssituatie eenduidiger wordt;

dat door de carrévorm fietsers en het gemotoriseerde verkeer elkaar eerder waarnemen;

dat de oversteken op de Holkerweg ook op een verkeersplateau worden aangelegd waardoor de naderingsnelheid afneemt;

dat door deze maatregelen de conflicten tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer afnemen;

dat met het aanpassen van de rotonde fietsen langs deze route veiliger en comfortabeler wordt;

dat de bushaltes op de Paladijnenweg komen te vervallen;

dat de bushaltes op de Holkerweg op de rijbaan halteren en dat daardoor de doorstroming belemmeren;

dat daardoor de wachtrij van gemotoriseerd verkeer kan terugslaan tot op de rotonde en dat daar de verkeersafwikkeling wordt belemmerd;

dat de bushaltes verplaatst worden naar de Holkerweg net ten zuiden van de rotonde Holkerweg – Paladijnenweg;

dat de haltes op de Holkerweg in een havenkom komen te liggen zodat er geen doorstromingsproblemen ontstaan;

dat de haltes dicht bij de rotonde komen te liggen zodat de snelheid van het verkeer niet hoog is;

dat de nieuwe bushaltes goed en veilig bereikbaar zijn voor de reizigers;

dat deze verkeersmaatregelen genomen worden overeenkomstig artikel 2 van de Wegenverkeerswet;

dat overleg met de politie heeft plaatsgevonden, waarin de verkeersspecialist van de politie onder voorbehoud akkoord ging met het onderstaand besluit;

dat deze wegen in beheer zijn bij, en zijn gelegen, binnen de gemeente Amersfoort;

dat het verkeersbesluit in werking treedt zodra de herinrichting van de rotonde heeft plaatsgevonden en de bebording en markering zijn aangebracht;

BESLUIT

 

  • 1.

    dat de Paladijnenweg tussen de Holkerweg en Turpijnplaats wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en wordt aangeduid als verplicht fietspad door het plaatsen van de borden model G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 2.

    de twee bushaltes aan de Holkerweg (net ten noorden van de rotonde Holkerweg – Paladijnenweg) op te heffen door het verwijderen van borden model L3 van Bijlage 1 van het RVV 1990, en door het verwijderen van de blokmarkering;

  • 3.

    de twee bushaltes aan de Paladijnenweg (net ten oosten van de rotonde Holkerweg – Paladijnenweg) op te heffen door het verwijderen van borden model L3 van Bijlage 1 van het RVV 1990, en door het verwijderen van de blokmarkering;

  • 4.

    twee bushaltes in havenkommen op de Holkerweg (net ten zuiden van de rotonde Holkerweg – Paladijnenweg) aan te leggen door het plaatsen van borden model L3 van Bijlage 1 van het RVV 1990, en door het aanbrengen van blokmarkering;

  • 5.

    de verkeerstekens en markering te verwijderen en te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met kenmerk 17008DO-1 van 30 mei 2017.

Amersfoort, 27 september 2017.

Burgemeester en wethouders van Amersfoort

Namens deze,

J.W. Boelhouwers,

Afdelingsmanager van de afdeling Stad en Ontwikkeling

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belang is getroffen, kan ingevolge van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) na bekendmaking hiervan binnen zes weken

een gemotiveerd bezwaarschrift hiertegen indienen bij het college van burgemeester en wethouders,

Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de

Algemene Wet Bestuursrecht zijn ondertekend en zijn gedateerd en ten minste uw naam en adres vermelden, een omschrijving van dit besluit en de gronden van het bezwaar. Burgemeester en wethouders verzoeken u in het bezwaarschrift een telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Informatie hierover vindt u op de site www.amersfoort.nl/bezwaar.

Het besluit met de bijbehorende stukken ligt ter visie bij de Publiekinformatiehal in het Stadhuis, Stadhuisplein 1, te Amersfoort

 

Naar boven