Verkeersbesluit Holendrecht noordwest

Logo Amsterdam

Besluit Dagelijks Bestuur van de Bestuurscommissie van Amsterdam Zuidoost

 

Datum: 13-09- 2017

Nr. : ZO17 - 05310

 

Het Dagelijks Bestuur van de Bestuurscommissie van Amsterdam Zuidoost;

 

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet (WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990), het Besluit administratieve bepalingen voor het wegverkeer (BABW), de Algemene wet bestuursrecht (AWB 1992), de Verordening op de Bestuurs-commissies 2013, het Mandaatbesluit van het Algemeen Bestuur en ondermandaat-besluiten;

 

Overwegende dat:

 op 3 juni 1977 door Burgemeester en Wethouders van Amsterdam het Maarsenhof, Maasdrielhof, Nieuwersluishof en het Nieuwlandhof is ingesteld als (woon)erf;

 deze hofjes zijn gelegen in het gebied dat omgrenst wordt door de Spoorlijn Amsterdam-Utrecht, Gaasperdammerweg (A9 Holendrecht – Diemen), Meerkerkdreef en de Holendrechtdreef;

 in dit gebied het Niftrikhof, Holendrechtplein, Nieuwegeinlaan, Abcouderpad en het Gaasperdammerpad zijn gelegen;

 eind 2016 begonnen is met de herinrichting van dit gebied, waarbij dit gebied wordt ingericht als 30 km/u-zone, met rijbanen en trottoirs;

 de gehele herinrichting van dit gebied gereed eind 2018 zal zijn;

 tot eind 2018 steeds een hofje zal worden aangepakt, waardoor het erf karakter verdwijnt en een 30 km/u-zone ontstaat;

 de Nieuwegeinlaan thans een 50 km/u weg is, die door zijn breedte daar feitelijk niet voor geschikt is. Doordat op de Nieuwegeinlaan een aantal letselongevallen heeft plaatsgevonden, heeft de centrale verkeerscommissie voorgesteld om ook de Nieuwegeinlaan als 30 km/u weg in te stellen en in te richten;

 binnen een erf parkeren alleen is toegestaan binnen de daartoe aangewezen parkeervakken. Met het opheffen van de erf-status vervalt deze regel, waardoor het noodzakelijk is, om gelijk aan de andere woongebieden in Amsterdam Zuidoost, het gebied in te stellen als parkeerverbod-zone;

 het Niftrikhof en het gedeelte Maasdrielhof wat gelegen is langs de Holendrechtdreef middels verkeersbesluit DB040795 BM/541 van 4 juli 1995 is ingesteld als parkeerschijf-zone (blauwe-zone).

 

Voorts overwegende:

 

 dat dit besluit op grond van artikel 2 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 wenselijk en noodzakelijk wordt geacht:

o om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren

o ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers

o om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen

o ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

 dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overlegd met de gemandateerde van de Nationale Politie, Regionale Eenheid Amsterdam, heeft verklaard verkeerstechnisch geen bezwaar te hebben tegen het nemen van dit verkeersbesluit;

 dat het betreffende weggedeelte gelegen is binnen de grenzen van de Gemeente Amsterdam.

 

Besluit

I. Door de verkeersborden A0130zb [begin 30 km/u-zone] en A0130ze [einde 30 km/u-zone], conform de modellen van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen. Een 30 km/u-zone, waarin een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt, in te stellen.

 

II. Door de verkeersborden E01zb (begin parkeerverbod-zone) en E01ze (einde parkeerverbod-zone) conform de modellen van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen. Een parkeerverbod-zone in te stellen.

 

III. De verkeersborden G07 (voetpad) conform de modellen van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen. De verbindingen tussen het Abcouderpad (fiets/bromfietspad) en de hofjes als voetpad in te stellen

 

IV. Het verkeersbesluit (Gemeenteblad 82/1977) van Burgemeester en Wethouders van Amsterdam van 3 juni 1977, betreffende het instellen van het Holendrecht noordwest als (woon)erf, in te trekken.

 

V. Door de verkeersborden G05 (erf) en G06 (einde erf) conform de modellen van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te verwijderen. Het erf op te heffen.

 

Dit voor wat betreft: het gebied dat omgrenst wordt door de Spoorlijn Amsterdam-Utrecht, Gaasperdammerweg (A9), Meerkerkdreef en de Holendrechtdreef

 

Zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening ZO17-05310.

 

 

 

 

 

 

Het Dagelijks Bestuur van de Bestuurscommissie Amsterdam Zuidoost,

Namens deze,

 

Amsterdam,

 

Hans Vringer

Manager afdeling Schoon en Heel

 

 

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Stuur dit uiterlijk zes weken na de publicatie van het besluit in de Staatscourant naar:

Dagelijks Bestuur van de Bestuurscommissie Amsterdam Zuidoost,

t.a.v. de afdeling Juridisch Bureau

Postbus 12491

1100 AL Amsterdam

In uw bezwaarschrift moeten staan:

- uw naam en adres

- de datum en handtekening

- een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur

een kopie mee of noem het kenmerk van het besluit);

- de redenen van uw bezwaar.

Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een volmacht mee.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Het besluit blijft dus gelden. Is dit voor u nadelig en kunt u de afloop van de bezwaarprocedure niet afwachten? Dan kunt u om een voorlopige voorziening vragen bij:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Amsterdam,

Sector Bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

Voor het indienen van dit verzoekschrift is griffiegeld verschuldigd.

Naar boven