Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Staatscourant 2017, 54568 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Staatscourant 2017, 54568 | Verkeersbesluiten |
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:
Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:
Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.
De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:
De Veldmaarschalk Montgomerylaan, Pastoriestraat, Onze Lieve Vrouwestraat, Slagerstraat, Verwerstraat en Wassenaarstraat zijn bij de gemeente Eindhoven in beheer. De gemeente wenst het kruispunt Veldmaarschalk Montgomerylaan, Pastoriestraat, Onze Lieve Vrouwestraat te reconstrueren tot een ongelijkvloerse aansluiting als onderdeel van de inpassing van de HOV-verbinding naar het centrum van Eindhoven.
Begin 2009 is de HOV-strategie ‘Eindhoven (ver)bindt – Eindhoven beweegt!’ door de gemeenteraad is vastgesteld. Volgens deze visie sorteert het hoogwaardig openbaar vervoer (HOV), als onderdeel van een samenhangend beleidspakket, een duidelijk mobiliteitseffect. Door de ingebruikname van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) kan de groei van het aantal autoritten structureel worden beperkt ten gunste van het openbaar vervoer en de fiets.
De 2e HOV-lijn is onderdeel van de OV-agenda en HOV-strategie Eindhoven. Alleen op het kruispunt Veldmaarschalk Montgomerylaan – Pastoriestraat - Onze Lieve Vrouwestraat moet de HOV-baan nog worden ingepast. Hier wordt een ongelijkvloerse aansluiting gerealiseerd.
Boven de ongelijkvloerse aansluiting wordt naast de rijbaan voor het gemotoriseerd verkeer, fiets- en voetpaden een busbaan gerealiseerd. Als onderdeel van het HOV-beleid wordt deze busbaan en de parallel gelegen rijbaan voor het gemotoriseerd verkeer en fietspaden op de Veldmaarschalk Montgomerylaan aangewezen als voorrangsweg. Door de aanleg van de ongelijkvloerse aansluiting ondervindt het doorgaand verkeer op de Onze Lieve Vrouwestraat en Pastoriestraat geen hinder als gevolg het verkeer op de Veldmaarschalk Montgomerylaan. Deze maatregel komt de doorstroming van de HOV-bussen en het doorgaand verkeer op de Onze Lieve Vrouwestraat en Pastoriestraat ten goede.
Naast het bus- en gemotoriseerd verkeer is ook aandacht voor de afwikkeling van het fietsverkeer. De Veldmaarschalk Montgomerylaan, Onze Lieve Vrouwestraat en Pastoriestraat zijn onderdeel van een primaire fietsroute. Daarom zijn langs de Veldmaarschalk Montgomerylaan en parallel aan de Onze Lieve Vrouwestraat – Pastoriestraat vrijliggende fietspaden voorzien. Vanwege de lage verkeersintensiteit en bevordering van het fietsgebruik is het wenselijk om de noordelijke en zuidelijke ventweg van de Pastoriestraat aan te wijzen als fietsstraat, waarbij de auto te gast is. Op deze manier is de inrichting van deze parallelwegen beter afgestemd op het gebruik.
Het ontwerp en het bouwproces van de ongelijkvloerse kruising is met een klankbordgroep, bestaande uit bewoners en belanghebbenden rondom de aansluiting Onze Lieve Vrouwestraat – Pastoriestraat - Veldmaarschalk Montgomerylaan vanaf 2010 besproken. De maatregelen en het ontwerpproces worden door de klankbordgroep ondersteund.
De politie ziet erop toe dat de verkeersregels worden nageleefd. Daarom is het plan ook met haar besproken. Zij is akkoord met dit besluit.
Het verkeersbesluit nemen voor:
• Het realiseren van een ongelijkvloerse aansluiting Veldmaatschalk Montgomerylaan – Pastoriestraat – Onze Lieve Vrouwestraat;
• Het aanduiden van de Veldmaarschalk Montgomerylaan als voorrangsweg ten opzichte van de toe/afritten Pastoriestraat – Onze Lieve Vrouwestraat;
• Het inrichten van een busbaan op de Veldmaarschalk Montgomerylaan;
• Het inrichten van verplichte fietspaden rond de aansluiting Veldmaatschalk Montgomerylaan – Pastoriestraat – Onze Lieve Vrouwestraat;
• De zuidelijke ventweg Pastoriestraat inrichten als fietsstraat.
De maatregelen zijn aangegeven op tekening “2e HOV lijn, kruising Ring – Montgomerylaan, gedateerd op 14 februari 2014 en laatst gewijzigd op 06-09-2017.
Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:
• de naam en het adres van de indiener
• een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht
Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.
Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.
Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.
namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-54568.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.