Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, nr. 993814/993817, tot plaatsing en verwijdering van diverse borden op de N518 in de gemeente Waterland.

Logo Noord-Holland

 

 

Aanleiding

De provincie gaat groot onderhoud uitvoeren op de N518 tussen Monnickendam en Marken. Tegelijk met dit onderhoud worden er maatregelen genomen die de verkeersveiligheid op deze weg verbeteren. Er komt een inhaalverbod, een adviessnelheid bij twee locaties en voortaan mogen (brom)fietsers helemaal geen gebruik meer maken van de rijbaan van de N518. Voor deze maatregelen dient een verkeersbesluit te worden genomen.

 

Motivering

Inhaalverbod

De provincie streeft er naar om haar wegen eenduidig in te richten en op haar wegen het inhalen zoveel mogelijk te voorkomen. Bij voorkeur wordt een gesloten asmarkering aangebracht. Als dat niet mogelijk is worden er borden geplaatst.

De N518 is een gebiedsontsluitingsweg waar een snelheid van 80 km/uur geldt. Deze weg heeft geen gescheiden rijbanen. Met het groot onderhoud wordt er opnieuw geasfalteerd waarbij de belijning ook wordt vernieuwd. Bij een nieuwe inrichting van de weg wordt tevens een weg conform het Duurzaam Veilig principe ingericht. Dat houdt in dat op deze weg een inhaalverbod dient te komen, waarbij het inhalen van landbouwverkeer is toegestaan.

Het voorkomen van inhaalbewegingen draagt bij aan de verkeersveiligheid. Door inhalen kunnen er zeer ernstige ongevallen gebeuren op provinciale wegen. Gelet op de lengte van het wegvak waarvoor het inhaalverbod zou moeten gelden, is ervoor gekozen om het inhalen van langzaam verkeer (landbouwvoertuigen) toe te staan. Vanwege het grote snelheidsverschil kan langzaam verkeer sneller worden ingehaald dan gewone motorvoertuigen, waardoor de inhaalbeweging korter duurt en minder verkeersonveilig is. Hiermee kan worden voorkomen dat het verkeer onnodig wordt gehinderd, waardoor irritatie (en onveilige manoeuvres) ontstaat bij andere weggebruikers.

Het inhaalverbod wordt aangegeven met bord F1 van bijlage 1 van het RVV 1990. Onder dit bord wordt het bord OB101 (“inhalen landbouwverkeer toegestaan”) geplaatst. Deze maatregel gaat in na afronding van het onderhoud, volgens planning per 1 maart 2018.

 

Adviessnelheid

De N518 kent enkele bochten waarbij het niet veilig is om een snelheid van 80 km/u aan te houden. Verkeer dient erop geattendeerd te worden dat 60 km/u een veilige snelheid is om deze bochten te kunnen nemen. Deze bochten bevinden zich bij km 9.400 en km 9.800. Door middel van de borden A4 (adviessnelheid 60) bij deze bochten wordt het verkeer hierop attent gemaakt. Deze maatregel gaat in na afronding van het onderhoud, volgens planning per 1 maart 2018.

 

Weren (brom)fietsers van rijbaan N518

Op dit moment is het voor (brom)fietsers toegestaan om tussen 1 oktober en 1 april gebruik te maken van de rijbaan van de N518. Dit is aangegeven door middel van bord C15 met een onderbord.

Op de dijk naast de N518 is een (brom)fietspad aanwezig. De overweging destijds om (brom)fietsers -ondanks de aanwezigheid van een apart gelegen (brom)fietspad naast de rijbaan- toch op de rijbaan van de N518 te laten rijden, was gelegen in de veronderstelling dat (brom)fietsers in de wintermaanden op de dijk teveel last zouden hebben van de weersomstandigheden. Verondersteld werd dat zij beter in de luwte van de N518 konden rijden.

Inmiddels blijkt dat het voor (brom)fietsers niet veiliger is om op de N518 te rijden. In overleg met de gemeente en de Eilandraad is daarom besloten dat (brom)fietsers op het voor hen bestemde (brom)fietspad dienen te rijden en niet meer op de N518.

Het onderbord onder bord C15 met de tekst “1 april – 1 oktober” dient te worden verwijderd. Voor (brom)fietsers wordt het daarmee duidelijk dat zij gebruik dienen te maken van het fietspad en niet meer van de rijbaan. In overleg met de diverse belanghebbenden is besloten dat deze maatregel ingaat per 1 oktober 2017.

 

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor plaatsen van de borden A4 (60), F1 met onderbord en het verwijderen van het onderbord onder bord C15 een verkeersbesluit worden genomen.

De doelstelling van dit verkeersbesluit is het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Advies politie

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen, met de opmerking dat (brom)fietsers en gehandicapten moeilijk het fietspad op de dijk kunnen bereiken bij de kruising Dijkeinde/N518, vanwege de aanwezigheid van de steile trap.

Voor deze kruising zijn er echter voorlopig geen aanpassingen voorzien. Deze dijk is niet in beheer en eigendom van de provincie maar van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK). Er is tevens zeer beperkte ruimte waardoor het zeer moeilijk is om een ruimere oplossing voor fietsers te maken. Daarnaast is het HHNK bezig om dijken te verzwaren waarbij het nog onvoldoende duidelijk is wat de gevolgen zijn voor de N518. Om deze redenen is er voorlopig nog niet voorzien in een aanpassing voor fietsers.

 

Afweging belangen

De maatregelen leiden tot een verbetering van de verkeersveiligheid. Met een inhaalverbod wordt de kans op ernstige ongevallen kleiner. Veiligheid voor verkeersdeelnemers vinden wij zwaar wegen. Fietsers kunnen gebruik maken van het fietspad naast de N518. Gelet hierop verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig geschaad zullen worden.

 

Bevoegdheid

Het weggedeelte waar deze maatregel voor wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

BESLUIT

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

1. door het plaatsen van de borden F1van bijlage I van het RVV 1990 met onderbord OB101, op de N518, bestuurders van motorvoertuigen te verbieden om elkaar onderling in te halen in beide richtingen. Het inhalen van landbouwvoertuigen wordt toegestaan. Deze maatregel gaat in na afronding van de werkzaamheden, volgens planning per 1 maart 2018;

2. door het plaatsen van de borden A4 (adviessnelheid) van bijlage I van het RVV 1990 op de N518 ter hoogte van km. 9.400 en km 9.800 bestuurders te adviseren niet sneller te rijden dan 60 km/uur. Deze maatregel gaat in na afronding van de werkzaamheden, volgens planning per 1 maart 2018;

3. door het verwijderen van het bord met de tekst “1 apr – 1 okt” onder het bord C15, de N518 het gehele jaar gesloten te verklaren voor fietsers voor fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen. Deze maatregel gaat in per 1 oktober 2017;

4. van dit besluit mededeling te doen in De Staatscourant.

 

Haarlem, 21 september 2017

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

Namens dezen,

F.J. van der Linden

Sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

 

Bezwaar

1.Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met mevrouw R. Puggioni, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 34 46.ul hier de tekst van het bezwaarschrift in]

Naar boven