Verkeersbesluit voetgangersoversteekplaats Fabrieksgracht

Logo Den Helder

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burge-meester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Adviezen

Conform artikel 24 BABW is over het nemen van het verkeersbesluit overleg gepleegd met een Verkeers-adviseur van de politie Eenheid Noord-Holland, daartoe gemandateerd door de Korpschef van de politie. De politie heeft een positief advies uitgebracht over dit verkeersbesluit.

 

Motivering

Op het Vinkenterrein wordt na overleg met de buurtbewoners (Visbuurt) een nieuwe speelkooi geplaatst. De doelgroep van deze nieuwe voorziening zullen vooral jongere kinderen zijn. Met deze nieuwe speelplek wordt in een behoefte voorzien: in de Visbuurt zelf ontbreekt namelijk de ruimte om een goede plek voor de kinderen te realiseren. Met de realisatie van deze speelkooi zal er een nieuwe verkeersstroom ontstaan, waarbij voetgangers en fietsers de Fabrieksgracht zullen moeten oversteken. In het overleg met de buurtbewoners/ouders is aandacht gevraagd voor een goede oversteekmogelijkheid van de Fabrieksgracht. Uitgangspunt is dat een voetgangersoversteekplaats op wegen met een belangrijke verkeersfunctie worden voorzien van extra voorzieningen om een hoger attentieniveau van de weggebruikers te bereiken.

Hiertoe wordt een middengeleider van minimaal 2.00 meter toegepast op de middenas van de rijbaan.

Voor het realiseren van de oversteek en het plaatsen van de verkeersborden is een verkeersbesluit nodig; het college van B&W is bevoegd tot het nemen van dit verkeersbesluit.

 

Overwegingen

We hebben overwogen of de bestaande voetgangersoversteekplaats op de Fabrieksgracht die ligt ter hoogte van de aansluiting met Janzendwarsstraat een goed en veilig alternatief kan zijn om de nieuwe oversteekplaats te kunnen bereiken. De ervaring leert echter dat deze oversteek qua uitvoering onder de maat is. Er hebben zich de afgelopen jaren meerdere keren gevaarlijke verkeerssituaties voorgedaan. Nu de weg deels voor onderhoud in aanmerking komt, is het logisch om een nieuwe volwaardige oversteek te maken op de een nieuwe locatie ten zuiden van de aansluiting met de Jan in ’t Veldstraat.

Het gevolg is dat op de nieuwe plek op de Fabrieksgracht openbare parkeerplaatsen verloren zullen gaan. In verband met de uitzichthoeken is het nodig om te ruimte te creëren om op die manier de verkeersveiligheid te waarborgen. Er is gezocht naar een balans tussen behoud van parkeerplaatsen en verkeersveiligheid. Desondanks gaan er enkele parkeerplaatsen verloren. We hebben de afweging gemaakt tussen persoonlijk belang (parkeren voor bewoners) en maatschappelijk belang (verkeersveiligheid overstekers). In dit geval weegt het maatschappelijk belang zwaarder dan het persoonlijk belang. Daar komt bij dat er op het Vinkenterrein zelf voldoende parkeerplaatsen zijn om het verlies van de parkeerplaatsen op de Fabrieksgracht daar te kunnen compenseren. Dat bewoners dan verder moeten lopen is een gegeven en niet onoverkomelijk.

In het kader van de volgende belangen uit artikel 2 van de Wvw 1994 zijn maatregelen gewenst:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op het fietspad;

  • -

    het beschermen van de weggebruikers.

 

Besluiten

Het college van B&W besluit:

1.op grond van bovenvermelde overwegingen door het plaatsen van de borden L2 (voetgangersoversteekplaats), zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 de nieuwe oversteek op de Fabrieksgracht direct ten zuiden van de aansluiting met de Jan in ’t Veldstraat aan te wijzen als officiele voetgangersoversteekplaats. Deze oversteek wordt gemarkeerd door het

aanbrengen van dwars op de wegas aangebrachte markering met een breedte van tenminste 4,00 meter, bestaande uit witte strepen met een breedte en een tussenliggende afstand van 0,4 tot 0,6 meter, zoals bedoeld in de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens (hoofdstuk IV, § 2, onder 1);

2.door plaatsing van borden D2 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en

Verkeerstekens 1990, weggebruikers te verplichten de middengeleider op de Fabrieksgracht ter plaatse van de voetgangersoversteekplaats aan de rechterzijde te passeren;

3.door plaatsing van borden B6 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en

Verkeerstekens 1990 ter plaatse van de fietsdoorsteek vanaf/naar het Vinkenterrein fietsers die willen oversteken te verplichten voorrang te verlenen aan het kruisende verkeer;

4.om dit besluit ter openbare kennis te brengen via officielebekendmakingen.nl.

 

Den Helder, 17 juli 2017

 

Burgemeester en Wethouders van Den Helder,

namens dezen,

de manager van de afdeling

Ruimte en Economie,

 

H. Kaag-van der Boon

 

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit heeft gepubliceerd. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder. Het bezwaarschrift dient gedateerd en ondertekend te zijn.

Bij de president van de Arrondissementsrechtbank te Haarlem, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven