Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2017, 52556 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2017, 52556 | Verkeersbesluiten |
Inhoud : in stellen maximum snelheid 30 km/u
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
De Bennebroekerweg in Zwaanshoek, tussen de komgrens en de Hillegommerdijk, is aan onderhoud toe en wordt opnieuw ingericht. Hierbij wordt dit wegvak gelijktijdig ingericht volgens de principes van Duurzaam Veilig. In plaats van de huidige adviessnelheid van 30 km/u wordt een 30 km/u zone ingesteld en de parkeervakken langs de weg worden opnieuw ingedeeld. Door de aanleg van fietsstroken op het gedeelte tussen de Spieringweg en de Bennebroekerdijk en een molgoot tussen de Laan van Westerhout en de Bennebroekerdijk wordt de weg ook optisch versmald, waardoor een verkeersremmende werking optreedt. Om de bus te laten halteren worden de fietsstroken ter hoogte van de bushaltes onderbroken. Door deze herinrichting krijgt de Bennebroekerweg ook de uitstraling van een 30 km/u zone. Om een veilige oversteekmogelijkheid voor voetgangers te creëren worden enkele bestaande voetgangersoversteekplaatsen (VOP) verplaatst.
Het bestaande brengparkje op de Bennebroekerweg ten westen van de kruising met de Klinkenberstraat wordt verplaatst naar de oostzijde van de kruising met de Klinkenbergstraat nabij huisnummer 983. Voor het brengparkje wordt een laad – en loszone ingesteld om te voorkomen dat het brengparkje slecht bereikbaar wordt door geparkeerde auto’s.
De 30 km/u zone op dit wegvak past bij de inrichting van de omliggende straten. Voor de inrichting als 30 km/u zone van de Laan van Westerhout, de Klinkenbergstraat, de Goudriaanstraat en de Spieringweg tussen de Bennebroekerweg en het Duinpad zijn al eerder verkeersbesluiten genomen. Op de aansluitingen van deze straten met de Bennebroekerweg worden de bebording en de belijning aangepast zodat het één 30 km/u zone wordt. De voorrangsregeling op de aansluitingen van deze wegen met de Bennebroekerweg wordt opgeheven waardoor het, conform de uitgangspunten van een 30 km – inrichting, gelijkwaardige aansluitingen worden. Ook de voorrangsregeling op de aansluiting van de Hanepoel met de Bennebroekerweg wordt verwijderd.
Door de herinrichting van de Bennebroekerweg en het instellen van een 30 km/h zone verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid.
Maatregelen, bebording en belijning
De volgende – niet besluitplichtige - maatregelen worden getroffen:
De volgende verkeersbesluitplichtige maatregelen worden getroffen:
De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met de nummers 16HB0242-DV-204 en 16HB0242-DV-205.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 ( Wvw 199 4) :
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.
De maatregelen zorgen voor een verkeersveilige en leefbare woonomgeving.
Door de maatregelen worden de belangen van doorgaand verkeer geschaad omdat de maximum snelheid wordt beperkt. Het wegvak is echter niet bedoeld voor doorgaand verkeer.
Langzaam verkeer en bromfietsers
De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer en bromfietsers, onder andere vanwege het aanduiden van de fietsstrook en het aanduiden van oversteekplaatsen voor voetgangers.
Op de Bennebroekerweg rijdt een buurtbus. Door het instellen van een 30 km/u zone kan het openbaar vervoer minder snel doorrijden, maar door het verwijderen van de plateaus ondervindt de buurtbus minder hinder.
Door het instellen van een 30 km – zone en het aanbrengen van asverspringingen kunnen hulpdiensten minder snel rijden maar door het verwijderen van de plateaus ondervinden ze minder hinder.
Door het instellen van een laad – en loszone kunnen gebruikers van het brengparkje beter bij het brengparkje komen.
Doordat de parkeervakken opnieuw worden ingedeeld wordt de situatie voor de parkeerders verduidelijkt. Het aantal beschikbare parkeervakken blijft vrijwel gelijk. Door het aanduiden van een laad- en loszone worden parkeerders door het opheffen van parkeervakken in hun belangen geschaad. Omdat het slechts enkele parkeervakken betreft, worden de belangen van parkeerders in beperkte mate geschaad. In de omgeving is voldoende alternatieve parkeergelegenheid. Parkeerders die gebruik willen maken van het brengparkje zijn gebaat bij de maatregel doordat zij direct in de nabijheid van het brengparkje kunnen parkeren.
De maatregelen waarborgen de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in het belang van bewoners, langzaam verkeer en gebruikers van het brengparkje. Deze belangen wegen zwaarder dan de geringe hinder die doorgaand verkeer ondervinden vanwege een verlaging van de maximum snelheid en de geringe hinder die parkeerders ondervinden door het instellen van de laad- en loszone.
Op 26 september 2016 is het ontwerp op een inloopavond gepresenteerd. De op de avond gegeven reacties en de later via de mail ontvangen reacties zijn verzameld en beantwoord.
De verzamelde reacties en de bijbehorende antwoorden zijn naar de vragenstellers per mail teruggekoppeld.
Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden via digitaal overleg met de leden van de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 3 juli 2017 heeft de politie aangegeven akkoord te zijn met dit besluit. Ook de overige leden van de werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.
In overeenstemming met de tekening met het nummers 16HB0242-DV-204 en 16HB0242-DV-205, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
het instellen van een 30 km/h zone op de Bennebroekerweg in Zwaanshoek, tussen de komgrens en de Bennebroekerdijk, door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin 30 km/h zone" en “einde 30 km/h zone”;
het aanleggen van voetgangersoversteekplaatsen op de Bennebroekerweg en de Spieringweg, bij de aansluiting op de rotonde op de kruising Bennebroekerweg/Spieringweg, en op de Bennebroekerweg, direct ten oosten van de aansluiting met de Klinkenbergstraat, door het aanbrengen van markering op de rijbaan zoals bedoeld in artikel 49.2 van het RVV 1990 en het plaatsen van borden conform model L2 uit bijlage 1 van het RVV 1990;
het aanduiden van een laad- en loszone met beperkte geldigheidsduur op de Bennebroekerweg voor het brengparkje ter hoogte van de Klinkenbergstraat door het aanbrengen van borden conform model E7 uit bijlage 1 van het RVV 1990, met onderbord “maandag tot en met zaterdag 7.30 – 17.00 uur uitgezonderd erkende feestdagen”;
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
de clustermanager Beheer en Onderhoud,
Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-52556.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.