Verkeersbesluit opheffen 30km-zone en instellen voorrangsweg op zuidelijk deel Ceintuurbaan in Elst

Logo Overbetuwe

Ons kenmerk: 17bwb00142

Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;

Gelet op

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 15, lid 2, van de WVW 1994 ingevolge maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschiedt krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • artikel 12, lid a van het BABW, ingevolge de plaatsing of verwijdering van borden A130zb, A130ze, B1, B6, D2 en G11 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

Aanleiding

•De gemeente en politie hebben bij de eigenaar (GEM Westeraam beheer BV) van het zuidelijk deel van de Ceintuurbaan erop aangedrongen dit wegvak in te richten als gebiedsontsluitingsweg. Dit is altijd de bedoeling geweest maar door uitstel van de woningbouw is deze herinrichting uitgesteld. Momenteel past de inrichting van de weg niet bij de functie van de weg en de huidige verkeersintensiteit. Het wegdeel maakt deel uit van een doorgaande route. Inmiddels vordert de wijk Vierslag gestaag en dient dit deel van de Ceintuurbaan, dat al onderdeel uit maakt van de rondweg van Elst, te worden heringericht. Ten behoeve van de doorstroming en verkeersveiligheid, dient dit wegdeel te worden ingericht als gebiedsontsluitingsweg. Het wijzigen van de wegcategorisering is tevens opgenomen in het Gemeente Mobiliteitsplan Overbetuwe (GMO) en het wijzigen is in overeenstemming met die visie zoals omschreven de visie voor Westeraam.

Overwegende dat:

  • de Ceintuurbaan een weg binnen de bebouwde kom in de kern Elst is en deze weg in eigendom is van de GEM Westeraam en de gemeente Overbetuwe volgens de Wegenverkeerswet het bevoegd gezag is voor het vaststellen van de verkeersmaatregelen;

  • de huidige voorrangssituatie op de Ceintuurbaan niet past bij de inrichting en de huidige functie van de weg (rondweg om Elst). Gezien de functie van de weg, de breedte van de weg en de inrichting van de weg wordt de huidige voorrangssituatie door de weginrichting voor veel weggebruikers onvoldoende duidelijk. Door deze onduidelijkheid, ontstaat verkeersonveiligheid en verslechtert de doorstroming;

  • de Ceintuurbaan inmiddels als volwaardige weg rond Elst wordt gebruikt en daarbij de inrichting en verkeersregels vastgelegd dienen te worden;

  • de intensiteit op de Ceintuurbaan te hoog is voor een 30km-zone;

  • er afspraken zijn met de eigenaar van de weg, gemeente en politie dat deze weg wordt ingericht als voorrangsweg, waar een snelheid geldt van 50km/u;

  • de 30 kilometerzone van kracht blijft in de woonwijk ten westen van de Ceintuurbaan en deze zone wordt aangegeven met verkeersborden A130zb en A130ze van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • een overrijdbare rijrichtingscheiding wordt aangebracht en in de bocht van de Ceintuurbaan een verhoogde rijrichtingscheiding welke wordt aangegeven met een verplichte rijrichting BB22 en D2-rechts van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • palen worden geplaatst op het kruispunt van het Aamsepad met de Ceintuurbaan en zo het fietspad af te sluiten voor het overige verkeer;

  • tussen het Rentambt en de Nieuwe Aamsestraat het fietspad wordt aangegeven als verplicht fietspad middels borden G11 en G12 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • de bebording wordt geplaatst volgens bijgevoegde tekening met nummer U01;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 voor het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemachtigde van de korpschef van de politie en dat positief is geadviseerd;

Burgemeester en wethouders nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

B E S L U I T E N :

  • 1.

    de 30-kilometerzone op de Ceintuurbaan op te heffen en in de woonwijk ten oosten van de Ceintuurbaan van kracht te houden, middels het plaatsen of verwijderen van borden A130zb en A130ze van bijlage 1 van het RVV 1990 op de volgende kruispunten:

    • plaatsen op het kruispunt van de Ceintuurbaan met de Kantonnier

    • plaatsen op het kruispunt van de Ceintuurbaan met de Rentambt

    • plaatsen op het kruispunt van de Ceintuurbaan met de Veenwortel

    • verwijderen nabij het kruispunt van de Ceintuurbaan met de Nieuwe Aamsestraat

    • verwijderen nabij het kruispunt van de Ceintuurbaan met de Batavorum

  • 1.

    de Ceintuurbaan als voorrangsweg in te stellen door het plaatsen of verwijderen van de genoemde verkeersborden uit Bijlage 1 van het RVV 1990 en de haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de volgende kruispunten:

    • plaatsen borden B1 en B6 en haaientanden op het kruispunt van de Rentambt met de Ceintuurbaan, waarbij verkeer op de Rentambt voorrang moet verlenen aan verkeer op de Ceintuurbaan

    • plaatsen borden B1 en B6 en haaientanden op het kruispunt van de Kantonnier met de Ceintuurbaan, waarbij verkeer op de Kantonnier voorrang moet verlenen aan verkeer op de Ceintuurbaan

    • plaatsen borden B1 en B6 en haaientanden op het kruispunt Aamsepad met de Ceintuurbaan, waarbij fietsers op het Aamsepad voorrang moet verlenen aan verkeer op de Ceintuurbaan

    • plaatsen borden B1 en B6 en haaientanden op het kruispunt van de Veenwortel met de Ceintuurbaan, waarbij verkeer op de Veenwortel voorrang moet verlenen aan verkeer op de Ceintuurbaan

    • het verwijderen van bord B2 op de Ceintuurbaan, nabij de Pijlkruid

  • 1.

    een fysieke rijbaanscheiding aan te brengen op de Ceintuurbaan middels de plaatsing van verkeersborden BB22 en D2-rechts van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 2.

    een verplicht fietspad tussen Rentambt en de Nieuwe Aamsestraat in te stellen, op de Sluiswachter, middels de plaatsing van borden G11 en G12 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 3.

    het fietspad Aamsepad af te sluiten voor verkeer, uitgezonderd voetgangers en fietsers, door het plaatsen van een fysieke afsluiting als bedoeld in artikel 15 lid 2 Wegenverkeerswet;

  • 4.

    de bebording te plaatsen zoals wordt aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening U01.

Aldus besloten in de vergadering van 22 augustus 2017.

Burgemeester en wethouders,

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

drs C.W.W. van den Berg. drs A.S.F. van Asseldonk.

Niet mee eens?

Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300.

Wilt u na dit gesprek nog bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes wekenna de dag waarop het besluit is verzonden.

Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

Het bezwaarschrift kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw bezwaarschrift:

  • uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer;

  • de datum en een omschrijving van dit besluit;

  • waarom u het niet eens bent met dit besluit.

Vergeet u ook niet uw bezwaarschrift te ondertekenen!

U kunt ook via www.overbetuwe.nl bezwaar maken. U heeft dan wel uw DigiD nodig. Kijk daarvoor onder ‘Alle formulieren’ op de homepage van de website en kies ‘bezwaar indienen’.

Voorlopige voorziening

Soms kunt u niet wachten op het besluit over uw bezwaarschrift. U kunt dan bij de

Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank Gelderland is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Houdt u er rekening mee dat u hiervoor moet betalen!

Over hoeveel u moet betalen, kan de rechtbank u nader informeren.

Digitaal voorlopige voorziening vragen

U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven