Kenmerk: GEM – 1632214/17157 Verkeersbesluit voor het instellen van een geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 10 meter op de Meerlaan, de Vijverstraat, de Zaagmolenstraat, de St. Anna Kapelstraat en Achter ’t Zand te Culemborg

Logo Culemborg

 

Achtergrond

De Meerlaan, de Vijverstraat, de Zaagmolenstraat, de St. Anna Kapelstraat en Achter ’t Zand zijn straten in een 30 kilometerzone en woongebied in Culemborg. De Meerlaan is grotendeels ingericht als tweerichtingsweg. Op de Meerlaan ten westen van de inrit van het adres Meerlaan 25 en op alle andere genoemde straten geldt eenrichtingsverkeer. In de praktijk is het voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 10 meter, zoals vrachtwagens, moeilijk door deze straten te manoeuvreren. De breedte van de straten is hiervoor te beperkt. Bovendien is het voor dit verkeer niet mogelijk af te slaan naar een zijstraat vanwege een te krappe bochtstraal voor dit soort voertuigen.

 

Oplossing

Door het instellen van een geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 10 meter op de Meerlaan, de Vijverstraat, de Zaagmolenstraat, de St. Anna Kapelstraat en Achter ‘t Zand wordt voorkomen dat lang verkeer via deze straten de buurt wil verlaten en zichzelf in de vervolgroute klemrijdt. Ook wordt zo de realisatie van een soepelere verkeersdoorstroming beoogd.

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN CULEMBORG;

 

Overwegende

 

dat er aanleiding is om verkeersmaatregelen te treffen op de Meerlaan, de Vijverstraat, de Zaagmolenstraat, de St. Anna Kapelstraat en Achter ‘t Zand te Culemborg;

 

dat ingevolge artikel 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit en voorts op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen;

 

dat de Meerlaan, de Vijverstraat, de Zaagmolenstraat, de St. Anna Kapelstraat en Achter ’t Zand, als zodanig benoemd in het plan Categorisering wegennet Culemborg uit 2001, erftoegangswegen zijn;

 

dat een erftoegangsweg zich in een verblijfsgebied, zoals een woonwijk, bevindt;

 

dat het snelheidsregime op de Meerlaan, de Vijverstraat, de Zaagmolenstraat, de St. Anna Kapelstraat en Achter ’t Zand 30 km/u bedraagt;

 

dat op de Meerlaan ten westen van de inrit van het adres Meerlaan 25, de Vijverstraat, de Zaagmolenstraat, de St. Anna Kapelstraat en Achter ’t Zand eenrichtingsverkeer geldt;

 

dat de doorgang voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 10 meter op enkele gedeelten van de Meerlaan, de Vijverstraat, de Zaagmolenstraat, de St. Anna Kapelstraat en Achter ’t Zand te krap en/of te beperkt is om op een goede manier van de straat gebruik te kunnen maken;

 

dat de bochtstralen bij de Meerlaan, de Vijverstraat, de Zaagmolenstraat, de St. Anna Kapelstraat en Achter ’t Zand te krap zijn voor voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 10 meter;

 

dat de omrijdafstand zeer minimaal is, omdat een directe route via Rijksstraatweg en de Stationssingel aanwezig is;

 

dat het mogelijk is de buurt in te rijden met kleinere vrachtvoertuigen (die korter dan 10 meter zijn);

 

dat de breedte van de rijbanen van de Vijverlaan, Zaagmolenstraat, St. Anna Kapelstraat en Achter ’t Zand ten smalste 2,90 meter bedraagt;

 

dat de aanwezigheid van langsparkeervakken zorgt voor extra obstakels langs de rijbaan, zoals autospiegels;

 

dat de doorgang voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 10 meter regelmatig geblokkeerd wordt door geparkeerde voertuigen en straatmeubilair, zodat de veiligheid van andere weggebruikers in het geding kan komen en ook de kans op schade aan geparkeerde voertuigen of wegmeubilair reëel is;

 

dat de weginrichting zich niet leent als route voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 10 meter, vanwege de relatief krappe boogstralen bij kruisingen;

 

dat het instellen van een geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 10 meter op deze plaats een mogelijkheid biedt het klemrijden van verkeer in de wijk tegen te gaan;

 

dat bewoners en weggebruikers hinder kunnen ondervinden van voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 10 meter en in de huidige situatie moeilijk door de buurt kunnen manoeuvreren;

 

dat het klemrijden van voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 10 meter in de genoemde straten kan leiden tot (verkeers)onveilige situaties;

 

dat de betreffende straten wel toegankelijk moeten zijn voor vuilniswagens en hulpdiensten;

 

dat bij het ontwerp rekening is gehouden met de lengte van het ontwerpvoertuig vuilniswagen van 9,5 meter;

 

dat met het gesloten verklaren van gedeelten van de Meerlaan, de Vijverstraat, de Zaagmolenstraat, de St. Anna Kapelstraat en Achter ’t Zand voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer dan 10 meter wordt beoogd:

  • de veiligheid op de weg te verzekeren;

    weggebruikers en passagiers te beschermen;

    de weg in stand te houden en de bruikbaarheid daarvan te waarborgen;

    de vrijheid van het verkeer zo veel mogelijk te waarborgen.

 

dat de Meerlaan, de Vijverstraat, de Zaagmolenstraat en Achter ’t Zand ter plaatse van de genoemde verkeersmaatregel zijn gelegen binnen de grenzen van de gemeente Culemborg;

 

gelet op de adviezen van de afdelingen Stadsontwikkeling en Wijkzaken/Planrealisatie van de Gemeente Culemborg;

 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover een positief advies uit.

 

gelet op het algemeen belang van het verkeer;

 

gelet op artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 waardoor wij bevoegd zijn tot het nemen van dit verkeersbesluit;

 

BESLUITEN:

 

  • I.

    tot het instellen van een geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van lading, langer zijn dan 10 meter op de Meerlaan, op de Vijverstraat, op de Zaagmolenstraat, op de St. Anna Kapelstraat en op Achter ‘t Zand, door het aanbrengen van de borden C17 uit bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van het begin van de Meerlaan, aan de Hendrik Marsmanweg ter hoogte van de Meerlaan en ter hoogte van het begin van de Achter ‘t Zand. Dit wordt vooraf gegaan door een voorwaarschuwing door het aanbrengen van twee borden L10 uit bijlage I van het RVV 1990 aan weerszijden van de Meerlaan ter hoogte van de Rijksstraatweg, conform bijbehorende tekening;

  • II.

    dit besluit in werking te laten treden de dag na publicatie in de Staatscourant;

  • III.

    dit besluit ter openbare kennis te brengen door publicatie in de Staatscourant, te vinden op http://www.officielebekendmakingen.nl/ en door vermelding op de gemeentepagina in de Culemborgse Courant;

  • IV.

    belanghebbenden te wijzen op de mogelijkheid van het indienen van bezwaar op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken waarop de bekendmaking heeft plaatsgevonden in de Staatscourant;

 

 

Omdat de goedkeuring voor dit besluit digitaal is afgehandeld, ontbreekt een met de pen gezette handtekening.

Culemborg, 13 september 2017,

Hoogachtend,

Burgemeester en Wethouders van Culemborg

Namens hen

Teamhoofd Stadsontwikkeling

C. Dolman

Naar boven