Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Staatscourant 2017, 5019 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Staatscourant 2017, 5019 | Overig |
DV16VB2969 d.d. 27 januari 2017
Burgemeester en wethouders van Breda
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2016, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 28 juni 2016, van kracht geworden op 6 juli 2016, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
De gewijzigde verkeerssituatie op de Oude Vest te regelen met verkeerstekens. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘DO overzichtstekening tijdelijke inrichting Oude Vest/Kloosterplein’ met tekeningnummer 301116 welke onderdeel uitmaakt van dit besluit.
Op de Oude Vest moeten werkzaamheden aan het riool plaatsvinden hierdoor wordt de verkeerssituatie op de Oude Vest gewijzigd. Het gemotoriseerd verkeer moet gebruik gaan maken van de rijbaan aan de zijde van de Stadsgalerij/Casino. De binnenstadzijde zal meer ingericht worden om ‘te verblijven’ en wordt voetgangersgebied waar ook gefietst mag worden.. Het parkeren aan deze zijde van de straat wordt opgeheven. Door deze gewijzigde inrichting moeten de nieuwe verkeerssituaties geregeld worden met verkeerstekens.
De rijbaan aan de zijde van de Stadsgalerij/Casino wordt tweerichtingenverkeer. De rijbaan aan de binnenstadzijde wordt enkel nog beschikbaar voor fietsverkeer. De rijbaan aan de binnenstadzijde wordt fysiek versmald met een fysieke afsluiting in de vorm van een bloembak en afzethek na het kruispunt met de Molenstraat Het gemotoriseerd verkeer wordt hier naar de buitenzijde geleid. Op het afzethek wordt het bord C1, gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, geplaatst. Fietsers kunnen wel over de ‘oude’ rijbaan blijven rijden. Onder het bord C1 wordt het onderbord OB52, uitgezonderd fietsers, aangebracht. Bij het fietspad wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst.
De rijbaan aan de zijde van Stadsgalerij/Casino wordt tweerichtingenverkeer. Hier wordt een maximumsnelheid van 30 km/u ingesteld. Aan het begin van het wegvak wordt het bord A1(30), maximumsnelheid 30km/u, geplaatst. Deze maximumsnelheid van 30km/u zal opgeheven worden als de werkzaamheden op de Vlaszak zijn afgerond. Nabij de stadsgalerij ligt een voetgangersoversteekplaats deze wordt met zwart- witte zebramarkeringen op het wegdek aangegeven. Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan. Langs de rijbaan ligt een fietspad. Op het Kloosterplein wordt het fietspad vrij liggend hier wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst.
Om het verkeer over de goede rijbanen te leiden wordt op diverse plaatsen een gele zuil met het bord D2, gebod voor alle bestuurders om het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft. Voor de stadsgalerij is een aansluiting richting het Nonnenveld. Deze mag niet gebruikt worden vanaf de Oude Vest. Hier wordt dan ook het bord D4, gebod tot het volgen van de rijrichting die het bord aangeeft. Op de Oude Vest voor het kruispunt met de Keizerstraat wordt het bord D5l, gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven, met onderbord OB54, uitgezonder fietsers en bromfietsers en laad en losverkeer. De Oude Vest heeft voorrang op de Keizerstraat. Op de Keizerstraat wordt het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, geplaatst. Tevens worden haaientanden op het wegdek aangebracht. Op de Keizerstraat liggen twee voetgangersoversteekplaatsen, deze worden met zwart-witte blokmarkeringen op het wegdek aangegeven. Verkeer op de Oude Vest heeft voorrang op de Keizerstraat hier wordt het bord B5, voorrangskruispunt, geplaatst.
De parkeerplaatsen aan de binnenstadzijde komen te vervallen. Hier waren een aantal ‘gereserveerde parkeervakken’ deze komen terug bij de Stadsgalerij. Hier ligt een strook met parkeervakken. Hier wordt één vak gereserveerd als individuele gehandicaptenparkeerplaats. Hier wordt het bord E6, gehandicaptenparkeerplaats, met onderbord met daarop het kenteken van degene voor wie de plaats gereserveerd is, geplaatst. Een parkeervak wordt gereserveerd als algemene gehandicaptenparkeerplaats, hier wordt het bord E6, gehandicaptenparkeerplaats, bij geplaatst. Enkel weggebruikers in het bezit van gehandicaptenparkeerkaart mogen op deze plaats parkeren.
Twee parkeervakken worden gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen. Bij de parkeerplaatsen zal het bord E04, parkeergelegenheid, geplaatst worden met onderbord met de tekst ‘opladen elektrische voertuigen’ en het onderbord OB504, twee pijlen. De pijlen wijzen op de twee parkeerplaatsen die gereserveerd worden. In het wegdek wordt (waar mogelijk) per parkeerplaats een markering aangebracht om de parkeerplaats aan te duiden.
Aan de binnenstadzijde wordt de ruimte voor de winkels en bedrijven ingericht als voetgangersgebied. Voor het laden en lossen gelden dezelfde venstertijden als in de rest van de binnenstad. Daarnaast is het toegestaan om te fietsen op dit betreffende weggedeelte. Ter hoogte van huisnummer 31 en 9 wordt het bord G7-ZB, voetgangersgebied (zonebord), met onderbord met daarop de tijden voor het laden en lossen en een onderbord met daarop de tekst ‘fietsen toegestaan’, geplaatst. Aan de achterzijde van het bord komt het bord G8-ZOB, einde voetgangerszone. Ter hoogte van huisnummer 9 blijft één parkeerplaats beschikbaar als algemene gehandicaptenparkeerplaats, hier wordt het bord E6, gehandicaptenparkeerplaats, bij geplaatst.Aan de zijde van huisnummer 31, ter hoogte van de Nieuwe Vest, een laad- en losplaats aangelegd. Hierbij wordt het bord E7, gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen, geplaatst.
Een en ander zoals opgenomen op de bij dit besluit behorende tekening ‘Overzichtstekening Tijdelijke inrichting Oude Vest/Kloosterplein’ met tekeningnummer 301116.
Door de aanpassing van het riool op de Oude Vest veranderd de verkeerssituatie op de Oude Vest en het Kloosterplein. Vooruitlopend op definitieve ontwikkelingen wordt het weggedeelte nu reeds anders ingericht zodat het verkeer door kan stromen en de werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. Later zal de definitieve inrichting en verkeerssituatie vorm krijgen. De huidige situatie is echter wel voor langere periode daarom is er een definitief verkeersbesluit genomen.
De verkeerssituatie wijzigt op de Oude Vest en het Kloosterplein. Om de veiligheid te waarborgen moeten verkeerstekens geplaatst worden om het verkeer te regelen. De verkeerssituatie komt voor een groot deel overeen met de oude situatie. De aanliggende panden blijven bereikbaar voor bestemmingsverkeer en laad- en los verkeer.
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Breda.
In verband met de gewijzigde verkeerssituatie op de Oude Vest en het Kloosterplein de volgende verkeerstekens en fysieke maatregelen te plaatsen;
De rijbaan aan de zijde van de Stadsgalerij/Casino wordt tweerichtingenverkeer. De rijbaan aan de binnenstadzijde wordt fysiek versmald met een fysieke afsluiting in de vorm van een bloembak en afzethek na het kruispunt met de Molenstraat Op het afzethek wordt het bord C1, gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, geplaatst. Onder het bord C1 wordt het onderbord OB52, uitgezonderd fietsers, aangebracht. Bij het fietspad wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst.
Bij de Stadsgalerij ligt een strook met parkeervakken. Hier wordt één vak gereserveerd als individuele gehandicaptenparkeerplaats. Hier wordt het bord E6, gehandicaptenparkeerplaats, met onderbord met daarop het kenteken van degene voor wie de plaats gereserveerd is, geplaatst. Een parkeervak wordt gereserveerd als algemene gehandicaptenparkeerplaats, hier wordt het bord E6, gehandicaptenparkeerplaats, bij geplaatst.
Twee parkeervakken worden gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen. Bij de parkeerplaatsen zal het bord E04, parkeergelegenheid, geplaatst worden met onderbord met de tekst ‘opladen elektrische voertuigen’ en het onderbord OB504, twee pijlen. De pijlen wijzen op de twee parkeerplaatsen die gereserveerd worden. In het wegdek wordt (waar mogelijk) per parkeerplaats een markering aangebracht om de parkeerplaats aan te duiden.
Aan de binnenstadzijde worde de ruimte voor de winkels en bedrijven ingericht als voetgangersgebied. Ter hoogte van huisnummer 31 en 9 wordt het bord G7-ZB, voetgangersgebied (zonebord), met onderbord met daarop de tijden voor het laden en lossen en een onderbord met daarop de tekst ‘fietsen toegestaan’. Aan de achterzijde van dit bord wordt het bord G8-ZB, einde voetgangersgebied, geplaatst.
burgemeester en wethouders van Breda,
Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.overheid.nl en www.officielepublicaties.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij mevrouw M. van Leeuwen van de afdeling BHR/SIB/PM via telefoonnummer 14 076.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:
U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.
Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Tekening ‘Overzichtstekening Tijdelijke inrichting Oude Vest/Kloosterplein’ met tekeningnummer 301116.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-5019.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.