Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
BAR-organisatie | Staatscourant 2017, 5010 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
BAR-organisatie | Staatscourant 2017, 5010 | Verkeersbesluiten |
Ver vangen van kruising Breslau , Bremen, Hamburg en Bergen, door rotonde in te instellen en het aanpassen van de voorrangssituatie op de toe leidende wegen.
Burgemeester en wethouders van Barendrecht,
overeenkomstig artikel 18 eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd tot het vaststellen van verkeersbesluiten in de gemeente Barendrecht.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW 1994 en artikel 21 BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:
De genoemde wegen zijn eigendom en in beheer en onderhoud bij de gemeente Barendrecht.
Eerder genomen verkeersbesluiten welke in conflict zijn met dit verkeersbesluit komen te vervallen.
Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Om een betere verbinding te krijgen tussen Carnisselande en het centrum van Barendrecht heeft de gemeenteraad in 2016 besloten tot het openstellen van de Harmonielaan voor al het verkeer. Tot nu toe was de Harmonielaan alleen opengesteld voor vergunninghouders en afgesloten middels een zogenaamde blocker. Door de openstelling neemt de hoeveelheid verkeer op de toe leidende wegen toe. Op basis van onderzoek met het regionale verkeersmodel RVMK voor 2030 blijkt dat de kruising Breslau, Bremen, Hamburg en Bergen de toename van verkeer niet meer kan verwerken.
Het gevolg is dat de wachttijden op de genoemde kruising onacceptabel lang worden, waardoor filevorming ontstaat en dat de verkeersveiligheid voor o.a. fietsverkeer niet meer gegarandeerd kan worden. Uit verder onderzoek is gebleken dat het verkeer op een acceptabele en veilige manier afgewikkeld kan worden door aanleg van een rotonde. Uit oogpunt van verkeersveiligheid en een goede verkeersdoorstroming is door het bestuur van de gemeente Barendrecht besloten de bestaande kruising om te vormen tot een rotonde.
Om de doorstroming te garanderen is het noodzakelijk om naast de nieuw aan te leggen rotonde ook de voorrang te regelen op de kruising Riga, Bergen en Gdansk. De voorrangssituatie zorgt er voor dat verkeer van en naar de Carnisser Baan op juiste wijze kan doorstromen.
Bij de ontwikkeling en planvorming zijn belanghebbende uit de directe omgeving betrokken geweest en is er zoveel mogelijk rekening gehouden met de wensen van omliggende bedrijven door:
Besluit het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht tot:
het vervangen van de kruising Breslau, Bremen, Hamburg en Bergen door het aanleggen van een rotonde, het instellen van voorrang op kruising Riga, Bergen en Gdansk en het aanpassen van de voorrangssituatie op de toe leidende wegendoor;
het instellen van een in twee richtingen bereden (brom)fietspad aan de Breslau, door het plaatsen van de verkeersborden conform model G12a met onderborden OB505 en OB50OB04, van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met bijbehorende verkeerstekens, haaientanden en blokmarkering,
het instellen van een in twee richtingen bereden (brom)fietspad parallel aan de rotonde, door het plaatsen van de verkeersborden conform model G12a met onderborden OB505 en van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met bijbehorende verkeerstekens: haaientanden, blokmarkering,
het instellen van een in twee richtingen bereden (brom)fietspad aan de Bergen, door het plaatsen van de verkeersborden conform model G12a met onderborden OB505 en OB50OB04 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met bijbehorende verkeerstekens: haaientanden, blokmarkering.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd over de handhaafbaarheid van het verkeersbesluit, namens de korpschef met de vertegenwoordiger van de Regiopolitie Rotterdam-Rijnmond. De betreffende vertegenwoordiger heeft ingestemd met de voorgestelde maatregelen.
Burgemeester en wethouders van Barendrecht, 23 januari 2017.
Tegen deze beslissing kan door belanghebbenden in de periode van zes weken na de dag waarop deze beslissing is bekendgemaakt een bezwaarschrift worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Ingevolge artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kan, na of gelijktijdig met het indienen van bezwaar, de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank Rotterdam, postbus 50951, 3007 BM te Rotterdam worden verzocht een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-5010.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.