Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – oversteek HOV-baan Zuidtangent ter hoogte van Scorpius en Spicalaan

Logo Haarlemmermeer

verkeersmaatregelen langzaam verkeer oversteek HOV-baan Zuidtangent ter hoogte van Scorpius en Spicalaan te Hoofddorp

Nummer: X2017.48424

 

 

Gelet op het volgende:

 

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

1. In eerste instantie:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

2. In tweede instantie ook voor:

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

 Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

Overwegingen en motivatie

(Brom)fietsers en voetgangers hadden behoefte aan een verbinding tussen het bedrijventerrein rondom de Taurusavenue en het bedrijventerrein rondom de Polarisavenue in Beukenhorst Zuid. Omdat deze verbinding ontbrak staken zij illegaal de busbaan over en liepen via de berm van en naar de Spicalaan.

Deze veel gebruikte illegale verbinding tussen Scorpius en de Spicalaan was verkeersonveilig.

Vanwege de verkeersveiligheid en de behoefte aan een verbinding op deze locatie hebben wij hier een permanente verbinding voor het langzaam verkeer gemaakt. Door het verkeer op deze oversteek te regelen met verkeerslichten waarborgen wij de toegankelijkheid en de verkeersveiligheid van de oversteek. Tevens realiseren wij een vrijliggend fietspad parallel aan de Spicalaan in de richting van de Polarisavenue.

Ter bevordering van de verkeersveiligheid hebben wij de busbaan voorzien van een middeneiland zodat (brom)fietsers in twee keer over kunnen steken. De oversteek is inmiddels aangelegd. Voor de verkeersmaatregelen op deze oversteek en voor het aanduiden van het vrijliggend fietspad nemen wij een verkeersbesluit.

Met de maatregelen formaliseren wij vanuit het oogpunt van bereikbaarheid een veel gebruikte illegale verbinding tussen de Scorpius en de Spicalaan en maken wij deze verkeersveilig en uniform.

Maatregelen, bebording en belijning

De volgende maatregelen worden getroffen:

1. het bepalen van de rijrichting op de middengeleiders op de busbaan (borden model D2 RVV 1990);

2. het aanduiden van een (brom)fietspad ter hoogte van Scorpius en ter hoogte van de Spicalaan (borden G12a RVV 1990);

3. het aanduiden van een fietspad parallel aan de Spicalaan (borden G11 RVV 1990);

4. het regelen van de voorrang op de doorsteek voor (brom) fietsers tussen Scorpius en de Spicalaan (borden B6 RVV1990 en markering conform artikel 80 RVV 1990), zodanig dat brom)fietsers voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de Scorpius, Spicalaan en de HOV-baan.

De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met het nummer 2015-009-020.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 ( Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

• artikel 2, lid 2a het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners en bedrijven

De maatregelen zijn in het belang van bewoners en bedrijven. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform).

Doorgaand verkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor doorgaand verkeer.

Langzaam verkeer

Langzaam verkeer heeft belang bij de maatregelen. Doorgaand (brom) fietsverkeer heeft een veilige verbinding tussen twee bedrijvenparken.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer kan door de maatregelen in geringe mate hinder ondervinden. De vertragingstijd zal echter nagenoeg nihil zijn.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

De maatregelen garanderen de verkeersveiligheid op de verbinding tussen de twee bedrijventerreinen. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in van langzaam verkeer, dat een veilige verbinding krijgt tussen de bedrijventerreinen. Deze belangen wegen zwaarder dan de geringe hinder die openbaar vervoer ondervindt door de maatregelen, omdat zij moeten wachten op overstekende (brom) fietsers.

Voorbereiding en overleg

In het kader van het bestemmingsplan Hoofddorp Station en Beukenhorst Zuid uit 2009 werd al de wens geuit om het bedrijventerrein rondom de Taurusavenue en het bedrijventerrein rondom de Polarisavenue in Beukenhorst Zuid met elkaar te verbinden. Echter stond de Provincie niet achter het plan omdat het onwenselijk is om gelijkvloers een HOV-baan over te steken. Echter gezien de illegale bewegingen bleek het toch noodzakelijk om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om een verkeersveilige oversteek te creëren zoveel mogelijk zonder dat de bussen daar hinder van ondervinden. Een extern adviesbureau heeft hiervoor de oplossing bedacht door met verkeerslichten te werken. Zolang er geen aanvraag van (brom)fietsers en voetgangers is staat het verkeerslicht voor de bussen op groen. Dit ontwerp werd door de gemeente en de provincie, maar ook door de omgeving gedragen en is vervolgens uitgevoerd.

Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 18-07-2017 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

 

BESLUIT

In overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2015-009-020, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

1. het bepalen van de rijrichting bij de middengeleiders op de busbaan, ter hoogte van de oversteek voor langzaam verkeer tussen de Spicalaan en de Scorpius in Hoofddorp, door het plaatsen van borden conform model D2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990;

2. het aanduiden van de doorsteek tussen de Spicalaan en de Scorpius als een (brom)fietspad door het plaatsen van borden conform model G12a uit bijlage I van het RVV 1990;

3. het aanduiden van het fietspad parallel aan de Spicalaan als verplicht fietspad door het plaatsen van borden conform model G11 uit bijlage I van het RVV 1990;

4. het regelen van de voorrang op de doorsteek voor (brom) fietsers tussen Scorpius en de Spicalaan door het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van RVV1990 en markering conform artikel 80 uit het RVV 1990, zodanig dat brom)fietsers voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de Scorpius, Spicalaan en de HOV-baan;

5. dit besluit ter openbare kennis te brengen op 5 september 2017.

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de clustermanager Beheer en Onderhoud,

drs. R.A.J.H. van Daal

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven