V E R K E E R S B E S L U I T

Logo Delfzijl

Registratienummer: Z-17-079790

Verkeersbesluitnummer: 2017-03

Burgemeester en wethouders van de gemeente Delfzijl;

Gelet op:

  • -

    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • -

    artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing van de verkeerstekens B6 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), alsmede de haaientand markering op het wegdek moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie Nederland, district Noord Nederland;

Overwegende dat:

  • -

    de Burgemeester Boeremalaan en het Tunnelpad zich in de wijk 'Over de Gracht' bevinden;

  • -

    beide wegen onderdeel uitmaken van de 30 km/uur zone;

  • -

    de Burgemeester Boeremalaan een doodlopende weg is die tussen het Sportpark Centrum doorloopt naar het Van Julsinghatehuis;

  • -

    het Tunnelpad een belangrijke fietsroute is die de wijk Delfzijl Noord verbindt met het Centrum van Delfzijl;

  • -

    het Tunnelpad en de Burgemeester Boeremalaan elkaar ter hoogte van de parkeerplaats van het Van Julsinghatehuis kruisen;

  • -

    deze kruising gelijkwaardig is en waar dus geldt dat verkeer dat van rechts komt voorrang heeft;

  • -

    voertuigen op de Burgemeester Boeremalaan vaak doorrijden, zonder voorrang te verlenen aan (brom)fietsers van rechts;

  • -

    dit al geleid heeft tot een aantal ongelukken, waarbij ook gewonden zijn gevallen;

  • -

    het ook vaak voorkomt dat (brom)fietsers vol in de remmen moeten om een ongeval te voorkomen;

  • -

    het daarom wenselijk is om de verkeerssituatie aan te passen;

  • -

    dit gebeurt door het veranderen van de voorrangssituatie op het kruispunt en dat hierbij de (brom)fietsers in de voorrang gezet worden;

  • -

    dit kan worden bewerkstelligd door het plaatsen van de daarvoor benodigde bebording en markering;

  • -

    de voorrangssituatie hierdoor duidelijker wordt en dat ongevallen hierdoor voorkomen moeten worden;

  • -

    juist de fietser in de voorrang gezet wordt, omdat het fietspad onderdeel uitmaakt van een belangrijke fietsroute;

  • -

    door het aanbrengen van zowel bebording en markering het voor de gebruikers van de Burgemeester Boeremalaan duidelijk is dat zij voorrang moeten verlenen aan de 9brom)fietsers op het Tunnelpad;

  • -

    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • -

    de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te waarborgen en de weggebruikers en passagiers te beschermen;

  • -

    de Burgemeester Boeremalaan en het Tunnelpad binnen de bebouwde kom liggen en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Delfzijl;

  • -

    het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het gewijzigde mandaatbesluit van 7 maart 2017 is gemandateerd aan het afdelingshoofd van de afdeling Stadsbeheer;

  • -

    er overeenkomstig artikel 24 van het BABW op 21 augustus 2017 overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Nederland, district Noord Nederland en dat er positief is geadviseerd;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

B E S L U I T E N :

  • 1.

    een voorrangsregeling in te stellen op het kruispunt Burgemeester Boeremalaan – Tunnelpad door het plaatsen van de borden model B6 conform bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientandmarkering als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990;

  • 2.

    het verkeer op de Burgemeester Boeremalaan voorrang te laten verlenen aan het verkeer op het Tunnelpad;

  • 3.

    de verkeersborden en de fysieke maatregel te plaatsen, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.

Namens het college van burgemeester en wethouders van Delfzijl,

Arjen Luinenburg

hoofd afdeling Stadsbeheer

Datum: 23 augustus 2017

Bijlage: Situatietekening

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Delfzijl, Postbus 20.000, 9930 PA Delfzijl, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar bevatten.

Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Groningen, sector bestuursrecht, Postbus 781, 9700 AT Groningen vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de Publieksbalie, gevestigd aan de Johan van den Kornputplein 10 te Delfzijl. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

Naar boven