Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 23 augustus 2017, nr. IENM/BSK-2017/203761, houdende de subsidieverstrekking aan Stichting Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer over de jaren 2017 tot en met 2018 (Tijdelijke subsidieregeling SLKT 2017–2018)

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op de artikelen 3, eerste lid, aanhef en onderdeel f, 4, eerste en tweede lid, en 5 van de Kaderwet subsidies I en M en de artikelen 2, eerste lid, 4, 6, tweede lid, onderdeel b, 10, tweede en vierde lid, 22, tweede lid, en 24, derde lid, van het Kaderbesluit subsidies I en M;

BESLUIT:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

minister:

Minister van Infrastructuur en Milieu;

SLKT:

Stichting Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer, gevestigd te ’s-Gravenhage.

Artikel 2. Doel van de subsidie

De minister kan SLKT jaarlijks gedurende het tijdvak van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2018 op aanvraag subsidie verstrekken ten behoeve van het in stand houden van een onafhankelijk klachtenmeldpunt Taxivervoer.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten

De volgende activiteiten komen voor subsidievertrekking in aanmerking:

  • a. het registreren van klachten over taxigebruik;

  • b. het informeren en adviseren van consumenten;

  • c. het ten behoeve van consumenten volgen van de klachtenafhandeling door de betreffende taxiondernemers;

  • d. het doorgeleiden van consumenten met klachten naar de geschillencommissie waarbij de betreffende taxiondernemer is aangesloten;

  • e. het maken van rapportages over de aard en het aantal klachten inzake verricht taxivervoer en de afwikkeling daarvan;

  • f. het communiceren met gemeenten en luchthavens over klachten over taxivervoer dat geheel of gedeeltelijk in een gemeente of op een luchthaven heeft plaatsgevonden; en

  • g. het melden van klachten aan de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Artikel 4. Subsidieplafond en subsidiabele kosten

  • 1. Het subsidieplafond bedraagt € 50.000,– per kalenderjaar.

  • 2. Subsidiabel zijn uitsluitend de gemaakte kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van activiteiten die op grond van deze regeling voor subsidieverstrekking in aanmerking komen.

  • 3. Verschuldigde btw komt uitsluitend voor subsidieverstrekking in aanmerking ingeval SLKT de btw niet kan verrekenen met de door haar af te dragen omzetbelasting.

  • 4. De kosten die voor subsidieverstrekking in aanmerking komen worden door SLKT berekend op basis van een voor de minister controleerbare methode, die is gebaseerd op bedrijfseconomische grondslagen en normen die in het maatschappelijk verkeer als aanvaardbaar worden beschouwd.

Artikel 5. Aanvraag tot subsidieverlening

  • 1. SLKT dient de aanvraag tot subsidieverlening schriftelijk in bij de minister, uiterlijk dertien weken voor aanvang van het kalenderjaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

  • 2. De aanvraag bevat in ieder geval de volgende gegevens en bescheiden:

    • a. het bedrag van de gevraagde subsidie;

    • b. een toelichting op de wijze waarop en de mate waarin de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd een bijdrage leveren aan de doelstellingen van deze regeling;

    • c. een overzicht van activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

    • d. een gespecificeerde begroting, die een toereikend inzicht geeft in de kosten van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

    • e. het bankrekeningnummer waarop het subsidiebedrag dient te worden gestort, inclusief een bewijs dat de bankrekening op naam van SLKT staat; en

    • f. het inschrijfnummer van SLKT bij de Kamer van Koophandel.

  • 3. In afwijking van het eerste lid, dient SLKT de aanvraag om subsidie in het kalenderjaar 2017 uiterlijk dertien weken na de datum van de uitgifte van de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, in bij de minister.

  • 4. De aanvraag tot subsidieverlening behoeft niet te worden ingediend met gebruikmaking van een daartoe door de minister beschikbaar gesteld middel.

Artikel 6. Beschikking tot subsidieverlening

  • 1. De minister stelt de beschikking tot subsidieverlening uiterlijk binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag vast.

  • 2. In de beschikking worden vermeld:

    • a. de te subsidiëren activiteiten;

    • b. het tijdstip waarop SLKT gehouden is de activiteiten te hebben afgerond; en

    • c. het bedrag waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld.

  • 3. Voor zover de subsidie wordt verleend ten laste van de nog niet door de Staten-Generaal aangenomen rijksbegroting, onderdeel Infrastructuur en Milieu, wordt in de beschikking tevens vermeld dat de subsidieverlening plaatsvindt onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld in de wet tot vaststelling van de rijksbegroting, onderdeel Infrastructuur en Milieu.

Artikel 7. Verplichtingen SLKT met betrekking tot informatieverstrekking aan de minister

  • 1. SLKT doet onverwijld een schriftelijke mededeling aan de minister van alle omstandigheden die van aanmerkelijke invloed kunnen zijn op de subsidie en de rechtmatige aanwending daarvan en in het bijzonder van financiering van activiteiten van het project uit andere bronnen.

  • 2. Voor zover SLKT voor dezelfde begrote uitgaven tevens subsidie heeft aangevraagd bij een of meer andere bestuursorganen, doet zij daarvan mededeling in de aanvraag, onder vermelding van de stand van zaken met betrekking tot de beoordeling van die aanvraag of aanvragen.

  • 3. Indien gedurende het boekjaar aanmerkelijke verschillen ontstaan of dreigen te ontstaan tussen de werkelijke uitgaven en inkomsten en de begrote uitgaven en inkomsten doet SLKT daarvan onverwijld mededeling aan de minister onder vermelding van de oorzaak van de verschillen.

Artikel 8. Overige verplichtingen SLKT

SLKT is verplicht de activiteiten waarvoor subsidie is verleend tussen 1 januari en 31 december van het kalenderjaar waarvoor de subsidie is verleend, uit te voeren.

Artikel 9. Voorschot

  • 1. Aan SLKT wordt een voorschot verleend van honderd procent van het voor een kalenderjaar verleende subsidiebedrag.

  • 2. Het voorschot wordt betaald binnen zes weken na de datum van de beschikking tot subsidieverlening, bedoeld in artikel 6.

Artikel 10. Aanvraag tot subsidievaststelling

  • 1. SLKT dient de aanvraag tot subsidievaststelling schriftelijk in bij de minister, uiterlijk dertien weken na het einde van het kalenderjaar waarin subsidie is verleend.

  • 2. Bij de aanvraag, bedoeld in het eerste lid, wordt een activiteitenverslag gevoegd. Het verslag geeft inzicht in het verloop, de uitvoering en de resultaten van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend en toont aan dat aan de verplichtingen verbonden aan de subsidieverstrekking is voldaan.

  • 3. De aanvraag tot subsidievaststelling behoeft niet te worden ingediend met gebruikmaking van een daartoe door de minister beschikbaar gesteld middel.

Artikel 11. Beschikking tot subsidievaststelling

De minister stelt de beschikking tot subsidievaststelling vast binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag, bedoeld in artikel 10.

Artikel 12. Evaluatieverslag

Vóór 1 januari 2019 publiceert de minister een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van de krachtens deze regeling verstrekte subsidie.

Artikel 13. Inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2017.

  • 2. Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2019, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op voor die datum aangevraagde en verleende subsidies.

Artikel 14. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke subsidieregeling SLKT.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

TOELICHTING

Algemeen deel

Sinds 1 maart 2011 hebben reizigersorganisatie ROVER en branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer Taxi (hierna: KNV Taxi), met steun van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (hierna: IenM), een onafhankelijk landelijk klachtenmeldpunt voor taxigebruikers ingericht. Dit meldpunt is ondergebracht in de Stichting Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer (hierna: SLKT). Het klachtenmeldpunt helpt de reiziger om een klacht in te dienen, in het bijzonder als de reiziger de klacht niet kan of wil indienen bij de taxivervoerder op wie de klacht betrekking heeft. De SLKT levert daarmee een bijdrage aan de beleidsdoelen gericht op het versterken van de positie van de reiziger en het verbeteren van de kwaliteit van het taxivervoer in Nederland.

IenM heeft in de opstartfase (2011–2014) voorzien in een financiële bijdrage aan de operationele kosten van het klachtenmeldpunt. Bij het uitblijven van alternatieve financieringsbronnen, (onzekere) marktontwikkelingen en gewijzigde taxiregelgeving is op verzoek van het SLKT door IenM besloten het SLKT ook na de opstartfase, dat wil zeggen tot en met 2018, van een financiële bijdrage te voorzien. Van 2011 tot en met 2014 is de subsidie op grond van artikel 4:23, derde lid, onderdeel d, van de Algemene wet bestuursrecht toegekend, dit is een incidentele subsidie. In 2015 is er een opdracht verleend en in 2016 is de subsidie op grond van artikel 4:23, derde lid, onderdeel c, van de genoemde wet toegekend, als begrotingssubsidie. Omdat er voorkeur aan wordt gegeven om de subsidie tot en met 2018 voort te zetten, is ervoor gekozen om de subsidie een solide basis te geven in deze tijdelijke regeling.

Door de financiële bijdrage is SLKT in staat het klachtenmeldpunt operationeel te houden. Het klachtenmeldpunt is vijf dagen per week van 9 tot 5 uur telefonisch bereikbaar. Daarnaast is het meldpunt via de website (taxiklacht.nl), per e-mail en antwoordapparaat 24/7 bereikbaar. Bij SLKT wordt naar aanleiding van de binnengekomen klacht contact opgenomen met de betrokken taxivervoerder en er wordt bijgehouden of deze de klacht naar tevredenheid oplost. Is de reiziger niet tevreden met de manier waarop zijn of haar klacht wordt afgehandeld, dan kan de reiziger naar de geschillencommissie waarbij de taxiondernemer is aangesloten, vaak zal dit de Landelijke Geschillencommissie Taxivervoer zijn. Het klachtenmeldpunt zoekt voor de reiziger uit of de desbetreffende taxiondernemer lid is van de Landelijke Geschillencommissie Taxivervoer en adviseert hoe de reiziger daar een klacht (geschil) kan indienen. De SLKT stelt ieder half jaar rapportages met een analyse van de klachten beschikbaar op de website.

Europese aspecten

In verband met de omvang van de jaarlijkse subsidie van maximaal € 50.000,– is er geen sprake van ongeoorloofde staatssteun. Er zijn geen andere geïnteresseerden marktpartijen voor dit project, dit is ook de reden dat er gekozen is om het SLKT de komende jaren nog financieel te ondersteunen.

Risicoanalyse

De regeling is getoetst aan de uitkomsten van de risicoanalyse die ingevolge de Aanwijzingen voor de subsidieverstrekking verplicht is (aanwijzing 20). In deze analyse is niet gebleken van risico’s die tot aanvullende maatregelen leiden.

Juridisch kader

De Kaderwet subsidies I en M en het Kaderbesluit subsidies I en M (hierna: Kaderbesluit) geven de grondslag om bij ministeriële regeling subsidie te verstrekken voor activiteiten die passen binnen het verkeers- en vervoersbeleid. De onderhavige tijdelijke regeling voorziet in de grondslag voor subsidieverlening tot en met het jaar 2018.

Een aantal artikelen uit het Kaderbesluit is tevens van toepassing op de subsidie op grond van deze regeling. Zo is artikel 5 van dat besluit van toepassing indien er sprake is van subsidie voor dezelfde activiteiten van een ander bestuursorgaan. Het bedrag dat een ander bestuursorgaan al heeft verstrekt, wordt in mindering gebracht op de subsidie waarvoor de aanvrager krachtens de onderhavige regeling in aanmerking komt. Op grond van de artikelen 11 en 12 van het Kaderbesluit is de minister verplicht om de aanvraag af te wijzen indien de aanvraag niet voldoet aan de in het Kaderbesluit en in de onderhavige regeling opgenomen regels, of wanneer er zich één van de in artikel 12 genoemde situaties voordoet. Daarnaast zijn de in de artikelen 17, 18 en 19 van het Kaderbesluit opgenomen verplichtingen voor de subsidieontvanger onverminderd van toepassing. Deze artikelen bepalen onder andere dat de subsidieontvanger verplicht is de activiteiten uit te voeren zoals die zijn omschreven in de beschikking tot subsidieverlening of tot subsidievaststelling. De activiteiten moeten worden uitgevoerd binnen de periode die in de beschikking is vermeld.

Administratieve lasten en gevolgen

De onderhavige regeling brengt geen ingrijpende veranderingen teweeg in de rechten en plichten van burgers, bedrijven of instellingen. Evenmin heeft de regeling ingrijpende gevolgen voor de uitvoeringspraktijk. Daarom heeft er geen internetconsultatie plaatsgevonden. Bovendien worden er geen administratieve lasten voor de betrokken partijen verwacht.

Artikelsgewijs

Artikelen 2 en 3. Doel van de subsidie en subsidiabele activiteiten

SLKT is een onafhankelijk klachtenmeldpunt voor het taxivervoer. Om deze organisatie in stand te houden, kan er subsidie verstrekt worden. Om te bereiken dat SLKT een bijdrage kan leveren aan het versterken van de positie van de reiziger en het verbeteren van de kwaliteit van het taxivervoer in Nederland, is er een aantal activiteiten waarvoor SLKT subsidie kan ontvangen.

SLKT draagt bij aan de genoemde doelstellingen door middel van het registreren van klachten over taxigebruik, het begeleiden van de afhandeling van deze klachten door de taxiondernemers en het informeren en adviseren van de consument hierover. Indien de klacht niet op een goede manier onderling kan worden opgelost, zorgt SLKT voor doorgeleiding van de klacht naar de geschillencommissie. In de meeste gevallen zal dit de Landelijke Geschillencommissie Taxivervoer zijn, maar dit kan een andere geschillencommissie zijn indien de betreffende taxiondernemer daarbij is aangesloten. Naast contact met de consument en de taxivervoerder, kan SLKT ook contact opnemen met gemeenten en luchthavens waar het taxivervoer klachten veroorzaakt. Indien nodig kan ook de Inspectie Leefomgeving en Transport door SLKT benaderd worden. De SLKT maakt rapportages over de aard en het aantal van deze klachten, deze rapportages worden openbaar gemaakt.

Artikel 4. Subsidieplafond en subsidiabele kosten

Het maximale bedrag aan subsidie dat SLKT jaarlijks kan ontvangen is € 50.000,–. De subsidie kan worden verstrekt voor de kosten die direct verbonden zijn aan de activiteiten genoemd in artikel 3. De kosten die voor subsidie in aanmerking komen zullen door SLKT moeten worden onderbouwd met een specificatie van de kosten die zijn toe te rekenen aan de gesubsidieerde activiteit en berekend op basis van bedrijfseconomische grondslagen en normen die in het maatschappelijke verkeer als aanvaardbaar worden beschouwd. Verschuldigde btw komt alleen voor subsidie in aanmerking ingeval SLKT de btw niet kan verrekenen met de door haar af te dragen omzetbelasting.

Artikel 5. Aanvraag tot subsidieverlening

De aanvraag tot subsidieverlening moet uiterlijk dertien weken voor de start van het kalenderjaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd, zijn ontvangen door de minister. Deze heeft vervolgens dertien weken de tijd om te beslissen.

Voor het jaar 2017 geldt een afwijkende aanvraagtermijn. Omdat de regeling pas gedurende het jaar is gepubliceerd, kan de aanvraag voor subsidie in dat jaar binnen dertien weken na de dag van publicatie worden ingediend. Hierdoor kan SLKT nog aanspraak maken op subsidie voor het jaar 2017. Normaal gesproken komen kosten die gemaakt zijn voor de aanvraag niet in aanmerking voor subsidie, maar artikel 6, tweede lid, onderdeel b, van het Kaderbesluit geeft een mogelijkheid om via een ministeriële regeling af te wijken van deze hoofdregel. Van die mogelijkheid wordt voor het jaar 2017 gebruik gemaakt.

De aanvraag hoeft niet te worden ingediend met gebruikmaking van een door de minister beschikbaar gesteld formulier. SLKT kan de aanvraag middels een brief doen. In deze brief worden in ieder geval de volgende gegevens en bescheiden opgenomen of bijgevoegd:

  • Een overzicht met activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

  • Een gespecificeerde begroting.

  • Het bankrekeningnummer.

  • Het inschrijfnummer van de Kamer van Koophandel.

Artikel 6. Beschikking tot subsidieverlening

In het eerste lid is bepaald dat de minister dertien weken de tijd heeft om te beslissen op de aanvraag. In de artikelen 11 en 12 van het Kaderbesluit staan gronden waarop de beschikking eventueel afgewezen zou kunnen worden.

In het tweede lid is bepaald wat er in de beschikking tot subsidieverlening wordt vermeld. Hierin zal onder andere komen te staan wat de te subsidiëren activiteiten zijn, het tijdstip wanneer deze activiteiten moeten zijn afgerond en het maximale bedrag dat aan subsidie kan worden toegekend bij de vaststelling.

Artikel 7. Verplichtingen SLKT met betrekking tot informatieverstrekking aan de minister

Naast de verplichtingen opgenomen in de artikelen 17, 18 en 19 van het Kaderbesluit is SLKT verplicht om een drietal bijzondere omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de hoogte van de subsidie, te melden bij de minister. Deze zijn opgenomen in het eerste tot en met derde lid en betreffen omstandigheden die van aanmerkelijke invloed kunnen zijn op de rechtmatige aanwending van de subsidie, de voortgang van subsidieaanvragen voor dezelfde activiteiten bij een ander bestuursorgaan en de situatie waarin aanmerkelijke verschillen ontstaan tussen de begrote en werkelijke uitgaven en inkomsten.

Artikel 8. Overige verplichtingen SLKT

Omdat de werkzaamheden van het SLKT het hele jaar doorlopen en dus niet op een bepaald moment afgerond zijn, is er gekozen om de subsidie te verbinden aan de activiteiten voor de duur van een kalenderjaar. Dit betekent dat SLKT subsidie krijgt voor de activiteiten die zij uitvoert in het kader van deze regeling tussen 1 januari en 31 december van het betreffende kalenderjaar.

Artikel 9. Voorschot

De subsidie zal voor honderd procent worden bevoorschot aan SLKT.

Artikel 10. Aanvraag tot subsidievaststelling

SLKT dient haar aanvraag tot subsidievaststelling uiterlijk dertien weken na afloop van het kalenderjaar waarbinnen de activiteiten moeten zijn verricht in bij de minister. De aanvraag hoeft niet te worden ingediend met gebruikmaking van een door de minister beschikbaar gesteld formulier. Ook deze aanvraag kan SLKT door middel van een brief indienen. Bij deze brief wordt een activiteitenverslag gevoegd. In dit verslag wordt ingegaan op het verloop, de uitvoering en de resultaten van de activiteiten en op de vraag of aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan.

Artikel 11. Beschikking tot subsidievaststelling

De minister beschikt binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag. Het Kaderbesluit komt op dit punt niet geheel overeen met de Aanwijzingen voor subsidieverstrekking, waarin een termijn van maximaal tweeëntwintig weken is opgenomen.

Artikel 12. Evaluatieverslag

De minister zal de regeling evalueren voor 1 januari 2019. De uitkomst hiervan zal gepubliceerd worden. In deze evaluatie zal onder andere gekeken worden naar de doeltreffendheid en de doelmatigheid van de subsidieregeling.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Onderhavige regeling zal de dag na publicatie in werking treden met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2017. Hiervoor is gekozen om de subsidie voor 2017 ook nog op grond van deze regeling toe te kunnen kennen. Artikel 5 van de regeling geeft daarvoor een afwijkende aanvraagperiode voor 2017. Omdat er afspraken zijn gemaakt om tot en met het kalenderjaar 2018 financiële ondersteuning te bieden, zal de regeling met ingang van 1 januari 2019 weer vervallen. Op de afwikkeling van de subsidie blijft ook na die datum de regeling van toepassing.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

Naar boven